Patientklager - sådan håndterer du dem som leder (København)

Tilmelding til møde om håndtering af patientklager. Arrangementet er for alle ledere inden for Sundhedskartellet.

Patientklager er en ledelsesudfordring og antallet er stigende. Sundhedskartellet og Lederforeningen i DSR inviterer til oplæg om håndtering af patientklager.

Vi sætter fokus på lederens udfordringer i forhold til medarbejdere, den øvrige arbejdsplads og Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen lægger i dag mere end tidligere vægt på lederens selvstændige ansvar. Oplægsholderne er juridisk chef Elise Hammer og sygeplejefaglig konsulent Annemette Sidenius.

Formandsskabet i Lederforeningen vil være til stede på mødet til en drøftelse af, om der er noget vi kan gøre for at forebygge patientklager i et større politisk perspektiv. 

Program for mødet

  • Patientklagesystemet
  • Omhu og samvittighedsfuldhed i relation til ledelse
  • Delegation, herunder normer og regler for instrukser
  • Fra klage til læring, herunder:
    - håndtering af medarbejdere, involveret i klagesag
    - håndtering af øvrige medarbejdere
    - beredskab til, når klagen kommer
    - forebyggelse, herunder overejelser om nye eller ændrede instrukser