Patientklager - sådan håndterer du dem som leder

Arrangement for ledere inden for Sundhedskartellet. Afholdes i København. Lignende arrangement er undervejs i det jyske.

Oprettet: 01.10.2018

Patientklager er en ledelsesudfordring og antallet er stigende. Sundhedskartellet og Lederforeningen i DSR inviterer til oplæg om håndtering af patientklager.

Vi sætter fokus på lederens udfordringer i forhold til medarbejdere, den øvrige arbejdsplads og Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen lægger i dag mere end tidligere vægt på lederens selvstændige ansvar. Oplægsholderne er juridisk chef Elise Hammer og sygeplejefaglig konsulent Annemette Sidenius.

Formandsskabet i Lederforeningen vil være til stede på mødet til en drøftelse af, om der er noget vi kan gøre for at forebygge patientklager i et større politisk perspektiv. 

Program for mødet

  • Patientklagesystemet
  • Omhu og samvittighedsfuldhed i relation til ledelse
  • Delegation, herunder normer og regler for instrukser
  • Fra klage til læring, herunder:
    - håndtering af medarbejdere, involveret i klagesag
    - håndtering af øvrige medarbejdere
    - beredskab til, når klagen kommer
    - forebyggelse, herunder overejelser om nye eller ændrede instrukser

Læs mere om arrangementet og Tilmeld dig 

Læs artikel om tips til have styr på dokumentation, hvis der skulle komme en klagesag