Sygeplejersken 2018 nr. 5, s. 42-44

Undgå "elderspeak", der barnliggør kontakten til den ældre

anm_aeldre

Susanne Jastrup og Ellen Astrid Holm (red.)

Sygepleje til ældre

Munksgaard 2017 - 320 sider - 350 kr.

Kendetegnende for sundhedsvæsnets tilgang til ældre mennesker er et forfaldsperspektiv krydret med en aktivitetsdiskurs. Det kan også spores i bogen om sygepleje til ældre. Sygepleje til ældre forudsætter flere typer viden, metoder/handlemåder og etiske refleksioner. Der er lidt forskellige indfaldsvinkler til det i bogens kapitler, der er henvendt til sygeplejestuderende og til efter- og videreuddannelse af sygeplejersker. Ses bogen i sin helhed, er mange aspekter af aldring beskrevet. Bruges bogen som opslagsbog, vil læseren især mangle en patient-/borgerinddragende pædagogisk tilgang i flere af kapitlerne.

Viden om sygdomme hos den geriatriske patient, kardiovaskulære sygdomme, respiratoriske sygdomme, infektioner, nefrologi etc. fremstilles i korte veldokumenterede kapitler. Alle skrevet af kompetente forfattere. Den medicinske type kapitler indrammes af "ældre i Danmark", "omsorg for ældre" og "aldringsteorier". Kendetegnende for beskrivelserne af aldringsteorier er en medicinsk linse og meget få referencer, så den interesserede studerende skal arbejde for at tilegne sig forståelse for anvendelighed af teori på dette felt og for, hvordan det har givet mening for sygeplejersker at arbejde med dem i hverdagen.

I det indledende kapitel om ældre i Danmark nævnes levevilkårs betydning for sundhed og helbred og en stigende indkomstulighed også for ældre. En socialmedicinsk tilgang, som antydes her, følges ikke til dørs i kapitlerne. Forskellen i middellevetid mellem kvinder og mænd beskrives, men køn fremgår ellers ikke af fremstillingerne af sygdomstilstande, selvom flere forfattere understreger heterogenitet i ældrebefolkningen.

Der er mange faktuelle oplysninger om sygdomme og sygdomstilstande hos ældre, men mindre om, hvordan de sygeplejestuderende kan anvende denne viden i samarbejdet med det gamle menneske. Laustsen og Rønholt har skrevet om smerter, de breder smerteproblematikken ud i et bio-psyko-socialt perspektiv. Forfatterne hjælper også de studerende til at stille spørgsmål til forståelse og vurdering af smerterne, de afslutter med et lille afsnit om nonfarmakologisk behandling. Ikke desto mindre er medicin og medicinering også en vedkommende problematik.

Det kan undre, at forfatteren af kapitlet om medicinering udelukkende gennemgår kompliansbegrebet og ikke opholder sig ved concordance, der baserer sig på partnerskab mellem behandler og patient, hvor patienten er medspiller, og hvor empowerment og self-efficacy er elementer. Det ville have været i overensstemmelse med bogens introduktion, hvor patient og patientinddragelse fremhæves som centrale emner i nutidens sygepleje. Sonne hjælper i et kapitel om motivationssamtalen den studerende til ikke at forfalde til "elderspeak", en kommunikationsform, der barnliggør kontakten til den ældre person. Kommunikation er også Birklers svar på tilgangen til de etiske dilemmaer, der kan opstå, når sygeplejersken skal anvende sine etiske kundskaber i relationen med det ældre menneske og dennes pårørende.

Af Marianne Mahler, sygeplejerske, Dr. Public Health.

Til diskussion eller stilfærdig refleksion

anm_syg

Anne-Marie Mai og Peter Simonsen (red.)

Syg litteratur - Litterære tekster om sygdom og sundhedsvæsen 2. udgave

Forlaget Munksgaard 2017 -220 sider - 200 kr.

Læs en god bog og bliv et bedre menneske, hedder en artikel fundet på videnskab.dk

Og bedre mennesker er der altid brug for – også i sundhedsvæsenet. Empati og forståelse for andre menneskers følelser, tanker og motiver øges, hvis man læser god skønlitteratur, og der er mange gode og tankevækkende tekster at finde her, som kan befordre både diskussion eller stilfærdig refleksion i eget selskab. Nye tekster er kommet til siden første udgave, bl.a. af Naja Marie Aidt, der skriver så forfærdende om sin søns pludselige og helt uventede død, og af Maria Gerhardt, hvis bog "Transfervindue" kan læses som en fortsættelse af tekstuddraget i denne bog, der begynder med diagnosen brystkræft.

Teksterne bevæger sig i mange retninger, den røde tråd er forbindelsen til sundhedsvæsenet og de mennesker, der har deres arbejde i væsenet. Patientinvolvering er et af en stribe hyppigt brugte ord i denne tid, og bogen viser eksempler på involvering på godt og på ondt. Der er ingen facit med to streger under, enhver må tænke sit om det læste, og det er egentlig befriende.

Første udgave af "Syg litteratur" blev anmeldt i Sygeplejersken nr. 10/2016 af undertegnede, og jeg ser ingen grund til at gentage, hvad jeg mener om forordet og om bogens titel.

Men en anvendelig bog, der fodrer både læsehest og bogorm, ingen tvivl om det.

Af Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør, Sygeplejersken og Fag&Forskning.

Vejledning i opdragelsens svære disciplin

anm_mentalisering

Janne Østergaard Hagelquist og Heino Rasmussen

Mentalisering i familien

Hans Reitzels Forlag 2017 - 213 sider - 400 kr.

Peter Fonagy kaldes for mentaliseringens fader. Han har skrevet mange og svære bøger om begrebet. Janne Østergaard Hagelquist kan efterhånden gøre ham rangen stridig mht. antal udgivelser, til gengæld evner hun at beskrive mentalisering enkelt og forståeligt. De hidtidige bøger har haft fagpersonale som målgruppe, denne er adresseret til forældre.

Mentalisering handler om at opfatte og forstå egen og andres adfærd ud fra mentale tilstande, dvs. følelser, behov, mål, grunde og tanker.

Som i de forrige bøger bliver læseren præsenteret for modeller, som er gode at tænke med i mødet med andre mennesker, store som små. En af disse modeller kaldes for ÅBENT. For at kunne være mentaliserende må man være åben og nysgerrig i forhold til ens barns adfærd og prøve at forstå den. Det kræver, at man er Åben i forhold til egne og barnets mentale tilstande, i Balance, udviser Empati, er Nysgerrig og Tålmodig.

Bogen skifter mellem teoriafsnit, cases som underbygger teorien og beskrivelse af, hvordan man gør. Man tages i hånden, fra barnet bliver født, til det forlader reden.

Bogen har et lixtal, der kan fordøjes af alle, og der henvises til en solid litteraturliste. En bog, der er særdeles velegnet som inspiration for dem, som begiver sig ud i at rådgive og vejlede i opdragelsens svære disciplin.

Af Hanne Lindhardt, MSA og sundhedsplejerske.

Ambitionen er kompetent, professionel kommunikation

anm_kommunikation

Kim Jørgensen (red.) 4. udgave,

Kommunikation for sundhedsprofessionelle

Gads forlag 2017 - 309 sider - 349 kr.

En stor del af det at være menneske fordrer og afhænger af kommunikation med andre mennesker. Vi er sociale væsener, derfor har vi brug for at indgå i fællesskaber med andre mennesker, og det er netop det, der ligger i det latinske begreb communicare – at gøre fælles.

Sådan er det også for de syge og for dem, der skal hjælpe de syge, de sundhedsprofessionelle. Vi er helt afhængige af at kunne meddele os til hinanden for at fortælle om vores følelser og oplevelser. Og vi, der skal hjælpe, er helt afhængige af at kunne kommunikere klart, spørge hinanden til råds, begrunde vores handlinger og kontrollere, om det, vi gør for den syge, nu også virker, som vi havde tænkt os. Det er vigtigt at være bevidst kommunikerende. I uddannelsesøjemed får bogen stor betydning – vi bliver inspirererede, øver tydelighed i vores budskaber og skaber grundlag for den fælles forståelse.

Bogen bevæger os via grundlæggende perspektiver, almen dialog og forståelse, velfærdsteknologisk sundhedsprofessionel kommunikation, udfordringen ved korte kontakter samt professionelle relationer frem til mere konkrete metoder og kommunikationsmodeller: Den dybe samtale, aktiv lytning, den fænomenologisk-eksistentielle samtale, den motiverende samtale eller den sundhedspædagogiske samtale. Patientinddragelse og fælles beslutningstagen er formålet. Ambitionen er kompetent, professionel kommunikation.

Bogen udgives som lærebog, det er en perspektiveret grundbog f.eks. til dagens mange sundhedsuddannelser. Den giver gode anvisninger på tydelig og målrettet kommunikation i forskellige situationer, også akutte. Især de kapitler, hvor eksemplerne har direkte og konkret forbindelse til kliniske forhold, giver god mening, idet disse eksempler fra konkrete dialoger giver anledning til faglig refleksion. Bogen er en opdatering af tidligere udgivelser og kan også bruges som opslagsbog.

Af Ole Bjørke, sygeplejerske, master i sundhedspædagogik og lektor på Sygeplejerskeuddannelsen ved Københavns Professionshøjskole.

Kort nyt om bøger - af Jette Bagh

Title

Brian Benjamin Hansen & David Mayntz (red.)

DET ÆKLE

Akademisk Forlag 2018 - 224 sider - 299,95 kr.

13 forfattere skriver ni kapitler om det ækle. Selve ordet ækel er grumt at sige og betegner meget godt, at der er tale om en sag, det er nemt at tage afstand fra eller i hvert fald diskutere. I sygeplejen findes områder og begivenheder, der kan tåle betegnelsen ækel. Opkast, lugte, udskillelser, råddenskab. Eller såmænd en kop kaffe hos en gammel dame, som ikke længere lægger mærke til aftrykket af indgroet læbestift på kanten af koppen. Eller med et eksempel fra bogen: En mentor, som bliver budt på hjemmelavet skinkesalat af sin mentee og hans mor, men er så påvirket af lugten fra de talrige dyrbure i boligen, at hun er ved at kaste op, da salaten bliver serveret. Det er for ækelt. Men hvad skal hun stille op, når den unge mand og hans mor gerne vil vise deres tilfredshed med hjælpen ved at tilbyde et godt måltid? Forskellige teorier kommer i spil for at belyse den situation. Andre ækelheder præsenteres, f.eks. klam ledelse og kropsvæsker.

Jes Olesen

Hovedpine - Nyt om mekanismer og behandling

U Press 2018 - 184 sider - 249,95 kr.

Hovedpine er ikke en gratis omgang. Sygedage og nedsat funktionsevne er en følge af sygdommen, og kvinder bærer 80-90 pct. af migrænebyrden. I Glostrup er et af verdens første centre til behandling af mennesker med hovedpine ved at blive indrettet, og i fremtiden vil individuelle behandlingsformer komme patienterne til gode. Bogen beskriver ny viden om hovedpine, diagnose og principper for behandling af migræne. Forfatteren er dansk, og benævnes på bagsiden af bogen som "en af verdens førende hovedpineforskere".

En nyttig og brugbar opslagsbog at have ved hånden i almen praksis og på afsnit, hvor mennesker med hovedpine kan tænkes at befinde sig.

Bibliotek for læger

Tidsskrift for medicinens historie, kultur, etik & metode

Marts 2018/210. årgang

Tidsskriftet udkommer fire gange om året, og der er altid noget at hente. Noget godt. I dette nummer f.eks. en analyse af litterære virkemidler i selvhjælpslitteraturen. "En moderne tragedie. Selvhjælp som litterært fænomen" hedder den. Her får resiliens som psykologisk selvudviklingsredskab en tur gennem vridemaskinen. De to forfattere ser på, hvordan læseren, fortælleren og plottet fungerer som litterære figurer i nyere selvhjælpslitteratur, og de påviser en forbindelse mellem selvhjælpslitteratur og neoliberalisme. Efter endt læsning vil brugen af ordet resiliens formentlig være behæftet med nyvunden ydmyghed.

Desuden er en artikel om kræftfortællinger på de sociale medier, en tankevækkende billedserie om forladte steder i sundhedsvæsenet og en samtale med psykiatriprofessor Raben Rosenberg bl.a. gode grunde til at dykke ned i tidsskriftet.