Sygeplejersken 2018 nr. 7, s. 46-48

Forløb på bekostning af det patientnære lederskab

anm_klinisklederskab

Ulla Nielsby & Susanne Dau (red.)

Klinisk Lederskab – en grundbog i sygeplejen

FADL’s FORLAG 2018, 351 sider – 399,95 kr.

Jeg sidder med en flot bog! Den ligner ikke de andre bøger, jeg får i hånden for tiden; der er noget historisk over den, den ligner en rigtig bog, som de så ud inden paperbackens indtog. Som underviser på sygeplejerskeuddannelsen har jeg glædet mig til en bog som denne, jeg har faktisk manglet den. Klinisk lederskab er, som forfatterne skriver, et uundgåeligt element i den nye bekendtgørelse, og det er en udfordring, for hvad er klinisk lederskab egentlig? Hvad er det nye? Og hvad er måske lidt gammel vin på nye flasker?

Bogens hensigt er at give et bud på begrebet i forhold til den udøvende, ledende, formidlende og den udviklende praksis. Det når bogen i mål med, bl.a. i kraft af gode eksempler fra alle dele af sygeplejepraksis.

Mine forventninger om svar på ovennævnte spørgsmål er dog desværre ikke blevet indfriet. Til gengæld er jeg i høj grad blevet bekræftet i kompleksiteten ved det kliniske lederskab. I jagten på at give svar og forklaringer udfordres forfatterne af de manglende definitioner. De forsøger dog ihærdigt, og der refereres bredt, lige fra nutidige modeller inden for ledelse til Aristoteles’ techne, episteme og phronesis, hvilket understreger den kompleksitet, man gerne vil tydeliggøre. Kompleksiteten er berettiget, men jeg bliver bekymret over, at de mere fundamentale og ikke-komplekse dele af sygeplejen ikke fremstår lige så klart. Det at lede handler om at sætte noget i bevægelse og om de egenskaber og forhold, der hører til den situation eller det forløb, som skal ledes. Bogen rummer forløbsdelen fint og har godt øje for de mulige komplekse forløb, f.eks. på tværs af sektorer. Men situationen, hvor man står en-til-en med en patient og skal vurdere, om man skal hente kaffen eller motivere ham til selv at gå i dagligstuen, er ikke på samme måde tydelig. For mig er det lederskab lige så vigtigt som det, der skal sikre det bedst mulige forløb, og måske er det lederskab én af grundkompetencerne i det store kliniske lederskab, som bogen primært kredser om. Derfor ærgrer det mig, at disse ikke har fået samme opmærksomhed.

Lederskab handler om værdier, visioner, evnerne til at inspirere og til at lytte til helheden og fremtiden. Det handler om lysten til at arbejde med spørgsmålene: Hvor kommer vi fra? Hvem er vi? Hvor vil vi gerne hen? Fordelen ved de manglende definitioner er lige netop, at vi kan være med til at skabe de indholdselementer, der definerer begrebet. Det gør bogen ikke, den forsøger desværre at definere ved hjælp af fortiden, hvilket ikke stemmer overens med de udfordringer, sygeplejen står i lige nu og i fremtiden.

Bogen er en god indføring i kompleksiteten, men med visse smalle tilgange og mangler, hvilket betyder, at den ikke bør stå alene, som en grundbog skal kunne, men må suppleres og udfordres med lidt mere nutid og en hel del fremtid.

Af Malene Hangaard Alstrup, lektor, cand.cur., Via University College Viborg.

En blanding af skam og stolthed

anm_spiseforstyrrelsens

Maria Guala, Dorthe Nissen, Eva Wittenborn og Helene Nielsen

Spiseforstyrrelsens labyrint

Dansk Psykologisk Forlag 2018, 184 sider – 269 kr.

"Shame and pride in anorexia nervosa" er overskriften på en undersøgelse udført af den norske psykiater og professor Finn Skårderud. Som titlen peger på, er modsatrettede følelser på spil for en person med spiseforstyrrelse. Finn Skårderud er ekspert på området og har skrevet forordet til denne bog. Det kan være provokerende at arbejde med disse patienter, skriver Finn Skårderud. "Man kan ikke forvente den luksus, som det er at møde højt motiverede patienter." Patienten har et ambivalent forhold til at blive rask, vil gerne og alligevel ikke. Formålet med bogen er at give information om spiseforstyrrelser og at invitere mennesker med spiseforstyrrelser og deres pårørende til at udforske og reflektere over lidelsen. Forfatterne er behandlere på Team for Spiseforstyrrelser på Psykiatrisk Afdeling Odense – Universitetsfunktion. Bogen veksler imellem teoriafsnit og efterfølgende refleksionsøvelser. Personer med spiseforstyrrelser mangler ord for egne følelser, har svært ved at regulere nærhed til andre og har vanskeligt ved at mentalisere. Mange af øvelserne har som formål at træne disse kompetencer. Forfatterne skriver i deres forord: "Dette ikke en behandlingsmanual, men er tænkt som et samtale- og refleksionsredskab." Som et sådant kan bogen anbefales til spiseforstyrrede og deres pårørende.

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske.

Fødselsdepression var ikke noget, man talte om

anm_denderleverstille

Leonora Christina Skov

Den, der lever stille

Politikens Forlag 2018, 384 sider – 300 kr. (vejl.)

"Da jeg kom hjem fra arbejde en dag, stod mor i køkkenet med dig i armene og sagde, at det var godt, at jeg kom, for hun havde været lige ved at putte dig i ovnen. Da var du et halvt år." Sådan beskriver faderen den svære begyndelse på familielivet, og barnet er Leonora Christina Skov. Hun har skrevet denne fantastiske bog om sin barndom og ungdom, om at overleve på trods og ikke bare det, men at genskabe sig selv.

Jeg slugte hvert et ord og læste mange af siderne flere gange for at få bogen til at vare. Leonora Christina Skovs mor havde en fødselsdepression. Hun oplevede fødslen som chokerende og skræmmende. Barnet skreg og blev sat i syværelset, imens stod moren på den anden side af døren og hulkede. Fødselsdepression var ikke noget, man talte om i 1976. Bogen er et vidnesbyrd om, hvilke store og livslange konsekvenser det har for et barn at vokse op med en mor med en ubehandlet fødselsdepression og deraf følgende tilknytningsforstyrrelse. Hjemmet er præget af følelseskulde og uden evne til at forstå og acceptere barnet på egne præmisser. Leonoras overlevelse er hendes morforældre og en dagplejemor, som bogstavelig talt knuselsker hende, og at hun fra en meget tidlig alder er i stand til at skrive og at se et andet liv for sig.

"Den, der lever stille" talte til mit sundhedsplejerskehjerte.

Af Hanne Lindhardt, MSA og sundhedsplejerske.

Den enkeltes blik for patienten - det er etik

anm_etik

Jacob Birkler

Etik i psykiatrien

Munksgaard 2018, 216 sider – 275 kr.

Jacob Birkler sætter endnu en gang fokus på etiske dilemmaer, denne gang i psykiatrien. Det er bogens ærinde at afdække og kortlægge den kompleksitet, som de etiske dilemmaer er udtryk for i psykiatrisk praksis, og bogen forsøger med en deskriptiv tilgang at tydeliggøre psykiatriens etiske spørgsmål og dilemmaer. Den beskæftiger sig med situationer, der er komplekse, sammensatte og flertydige, f.eks. tvang og patient- og pårørendeinddragelse. Hensigten er at styrke refleksion i psykiatriens hverdagspraksis. En praksis, der udspiller sig i mødet med psykiatriens målgruppe, hvad enten det er børn, unge, voksne eller ældre, og kan foregå både ambulant, under indlæggelse, i retspsykiatrien og i socialpsykiatrien. Forfatteren er fortaler for, at etik i psykiatrien handler om den enkeltes blik for patienten og rummer en mulighed for at skabe nye handlemuligheder.

Bogens fremstilling af psykiatriens praksis og etiske dilemmaer sker på en troværdig og letlæselig måde. Der fremstilles grundlæggende teori og enkelte praksisnære eksempler, som skaber en sammenhæng i argumentationen i forhold til budskabet. Bogen kan uden tvivl lægge op til refleksion og diskussion i klinisk praksis både mono- og tværfagligt. Den kan læses af både sygeplejestuderende og erfarne sygeplejersker. Bogen bliver således brugbar for en bred målgruppe i sygeplejen, og den kan være genstand for drøftelser og indgå i forskellige undervisnings- og praksisnære seancer. Bogen kan både stå på litteraturlisten til sygeplejestudiet og fungere som baggrundslitteratur for mere praksisnære dialoger.

Jacob Birkler er således lykkedes med at tage læseren med på rejse gennem det dilemmafyldte landskab, psykiatrisk sygepleje udøves i.

Af Bodil Bech Winther, viceklinikchef med HR-ansvar, Klinik Psykiatri Syd, Region Nordjylland.

Abelone Glahn
Sønderskovhjemmet i 100 år. Et hjem for dem, der intet hjem har
91 sider – 100 kr.

En øjenåbner, det var bogen for mig. Jeg har aldrig hørt om Sønderskovhjemmet, som er stiftet af godsejerfruen til Fuglsang Gods, Bodil Neergaard, og ligger i et skovfogedhus på Lolland. Der bor 42 mænd på hjemmet. Deres liv er kørt af sporet, og hensigten er, at de gennem fællesskab og støtte skal komme på fode igen. Meget tankevækkende siger forstanderen, Torben Grandfeldt, at man på hjemmet tror på, at folk gør deres bedste, det gælder også de 10 ansatte, og derfor kan man praktisere en personlig tilgang og en friere omgangstone, end man kan i det etablerede system, hvor regler, kontrol og dokumentation vidner om indgroet mistillid til de implicerede. Hjemmet hviler på en kristen grundholdning, og bogen indeholder fortællinger, historiske rids og fotografier af nyere og ældre karakter og citater fra beboere og ansatte. Meget opløftende læsning.

Else Kathrine Relster
Dybe samtaler om lederskab. Om at udvikle sig som leder og som menneske
292 sider – 300 kr., Gyldendal 2018

På første side får læseren hovedbudskabet serveret: "You can only change yourself".

Herefter følger seks cases, der beskriver ledere, som har hentet hjælp hos forfatteren. Sammenhængen mellem personlighed og kvaliteten af ledelse er i fokus. Der kan være ting i fortiden, der forstyrrer og forhindrer, at man gør sit ypperste. Stress og konflikter kan blive resultatet, og bogen går tæt på, hvordan de seks ledere opnår den indsigt, der fører til forandring. Formen er en vekslen mellem forfatteren og den enkelte hovedperson. Jeg/Sara, jeg/Peter f.eks. Indholdet er terapeutisk og indeholder bl.a. chakrafilosofi, brug af enneagram, NLP og gestaltterapi for nu bare at nævne en del af fundamentet. Ganske anstrengende.

Ulla Skovsbøl
Som det plejer at være derhjemme – væk fra institutionskultur på plejehjem
Hovedland 2018, 160 sider – 269,95 kr.

Eden Denmark har en aktie i denne bog. Og hvad betyder så det? Eden Alternative er en international bevægelse grundlagt af en amerikansk læge, og der er i dag 17 registrerede Eden plejehjem i Danmark. Når et plejehjem bliver Eden-hjem, begynder en rejse, hedder det. En rejse mod en ny kultur, der bygger på ligeværdige relationer, hvor den enkelte gamle bliver anerkendt og betragtet som værdifuld trods sygdom og svækkelse. "Vi kommer med hjertet før kitlen," siger en af de interviewede plejehjemsledere. Der er tre faktorer, "Eden-hjælpere", i spil på Eden-hjemmene: Børn, dyr og grønne planter.

Det koster at få lov at registrere sig som Eden plejehjem. Udgifterne for et konkret plejehjem fremgår af et byrådsreferat fra 2016:
"Registreringsafgift: 5.500 kr. ekskl. moms. Efterfølgende årlig afgift: 3.500 kr. ekskl. moms. Uddannelse af resterende medarbejdere 100.000 kr. ekskl. moms".
Principperne for Eden-hjemmene er i brug på almindelige plejehjem i landet, og hjertet er forhåbentlig koblet med hjerne før kitlen. Jeg siger det bare.