På plejehjemmet står Jette roligt i det åbne køkken og skærer frugt i mundrette bidder til eftermiddagens mellemmåltid. På bordet står allerede et fad med franskbrødsmadder. Så hører hun pludselig sin kollegas ærgerlige udbrud: “Erling!”
Jette slipper hurtigt kniven og kigger ud fra køkkenet og ser Erling komme stavrende på sine skæve, gamle ben med en tung ble hængende om knæhaserne. Han bøjer sig arrigt ned for hvert tredje usikre skridt og løfter hjælpeløst op i bleen, men den kan ikke holde sig selv på plads på de tynde hofter. Han er mørk i blikket og har sammenpressede læber.
Hendes kollega Tanja slår opgivende ud med armene. I hånden har hun en ren ble. Hvordan kan hun mon stoppe ham i dag?
Bebrejder personalet
Jette kigger på klokken. Den er snart 14.15. Om lidt vil Erlings hustru træde ind ad døren. Sødeste Ester bliver så trist, når Erling ikke er i tøjet, når hun kommer. Hun er en rigtig god hustru, der kommer på daglige besøg, og som elsker sin mand utroligt højt. Hun kan bare ikke altid holde frustrationerne ud, hvis Erling ikke kender hende, når han ligger passiv i sengen, og slet ikke de dage, hvor han reagerer med vrede mod hende.
Så ender hun med højlydt at bebrejde personalet, at de ikke gør nok for Erling. Han har altid nydt musik, og han sang i mandskor, og de har gået til dans i mange år, lige indtil han for to år siden flyttede ind her, siger hun skarpt.
Ester forstår det ikke
• Hvordan ville du som professionel tage hånd om situationen?
• Hvad er værdighed?
• Hvad ville du tænke, hvis det var dig, der kom og fandt din bedstefar med bleen ned om haserne?
De forklarer, at de HAR forsøgt at hjælpe ham mange gange i løbet af dagen. At de HAR tændt for musikken og HAR lukket solen ind, men at demensen arbejder så meget imod dem, at han måske ikke længere har samme behov. Men det forstår Ester ikke.
Og det er netop derfor, at Tanja havde givet det et sidste forsøg. Erling havde været umulig at hjælpe de mange gange, de havde forsøgt tidligere på dagen. Han havde sovet, han havde vrisset, og han havde knapt nok kunnet samle sig om at spise.
Men så, da Jette var gået i gang i køkkenet, havde Tanja slået en hånd i bordet og sagt med overbevisning i stemmen: “Nu går jeg ned og får Erling op.”
Derfor sidder Erling nu her, næsten nøgen på gangen ved yderdøren. Jette, der står ved hans side - har tit undret sig over ordet værdighed. De har igen presset ham for meget, og han har reageret med det eneste, han har: at flygte væk fra deres insisteren.
Er det værdigt?
Kilde: Anne Dorte Skovgaard fra bogen ’Ida og Løverne’. Skriveforlaget 2022. Anmeldt i Sygeplejersken nr. 8/2022.
Oversigt over alle artikler i Sygeplejersken/Studiestart 2022/23
Patientens stemme hørt - men ikke brugt
En pårørende og patient var inviteret ind til interview om et nyt dialogredskab. Det skulle anvendes i dialogen om lindrende behandling. Det var et af mange udviklingsprojekter, jeg har stået for. Det konkrete indhold og skriftsprog i dialogredskabet skulle drøftes og diskuteres. I denne sammenhæng var opbygningen af dialogredskabet nemlig forudbestemt og stod ikke til diskussion.
Det var indarbejdet i en projektplan, som på dette tidspunkt i processen ikke var muligt at afvige fra. Dels fordi udviklingen af redskabet fulgte en bestemt metode, dels fordi der var hensynet til andre interessenter, bl.a. faglige eksperter på dialogstøtteredskabet og Sundhedsstyrelsen, og dels fordi andre havde afprøvet et lignende redskab med succes.
I situationen med den pårørende og patienten blev det hurtigt tydeligt, at især patienten havde en forventning om, at hans stemme selvfølgelig var den vigtigste.
Selvom du har gjort dig umage om at lave en samtykkeerklæring og informere om, hvad patienten og den pårørende skal være med til, så har de en klar forventning om, at deres ord bliver taget til efterretning.
Nogle gange bliver deres ord taget med på råd uden at blive taget til efterretning. Man kan altid lytte til deres stemme, men ikke altid tage den med i det færdige produkt.
Men hvilken stemme har den pårørende og patienten så i sidste ende? Som forsker eller udvikler bruger man patienterne meget og i mange forskellige sammenhænge, og de repræsenterer en stor gruppe, så deres stemme er vigtig. Men hvad så når de oplever, at deres stemme alligevel ikke er så betydningsfuld, og de ikke kan få indfriet deres ønsker og forventninger til, hvor meget deres mening skal tælle i sidste ende.
I denne sammenhæng kunne jeg heller ikke indfri dem til fulde. Jeg måtte frasortere og holde mig til indhold og skriftsprog. Patientens stemme talte også om opbygning, hvilket ikke kunne tages til efterretning. Hvis jeg skulle have imødekommet patientens ønske, så kunne redskabet ikke anvendes. Det er et betydningsfuldt dilemma, for de pårørende og patienternes stemme er vigtig at høre, men hvad så når de oplever, at vi ikke lytter til deres stemme?
Har du oplevet at stå i et etisk dilemma som sygeplejerske, og vil du gerne dele det med dine kollegaer, så skriv til redaktionen@dsr.dk
Min læring fra situationen har været at undre sig og reflektere over, hvordan man bliver endnu mere tydelig i formålet med deltagelsen af patienter og pårørende, så det bliver forståeligt for dem og ikke fører til skuffelse.
I min optik er patientens stemme vigtig, og den tages med videre i mit faglige virke, selvom den måtte frasorteres i projektet og ikke kunne tages med ind i den endelige version af dialogredskabet. Men det er altid vigtigt at gøre sig klart og melde tydeligt ud, hvilken betydning patientens stemme har.
Svar fra Sygeplejeetisk Råd
Af Lisbeth Aaskov Falch og Edel Kirketerp, medlemmer af Sygeplejeetisk Råd
Sygeplejeetisk Råd (SER) ser ikke denne situation som et typisk etisk dilemma, men nærmere som et problem med etisk dimension. SER har den opfattelse, at problemer kan løses, dilemmaer kan ikke løses, men valget i dilemmaet tages ud fra refleksion og forståelse.
Hvis en forsker/anden fagprofessionel i forbindelse med et projekt inviterer patienter og pårørende til et interview for at høre deres vigtige stemme, så skal kommunikationen forud og under interviewet mellem forsker og patient være så klar, at patienten ikke får en forkert forventning til sin involvering. Anvendes patientens stemme ikke, føler patienten sig ”snydt” og mister sin tillid til forskeren.
I denne situation havde patienten en forventning og tro på, at netop hans ord var tungtvejende, hvilket han erfarer, at de alligevel ikke var. Forskeren har helt givet haft de bedste intentioner om at inddrage patienten, men kommunikationen har ikke været klart opfattet af patienten, som føler skuffelse over, man ikke respekterer hans udsagn. Tages der udgangspunkt i De Sygeplejeetiske værdier: ansvar – omsorg – velvære, må man sige, at forskerens intention om at yde ansvar og omsorg for patienten i denne situation ikke er slået igennem, og patienten har slet ikke følt velvære ved at medvirke i projektet. Handlingen lever heller ikke op til De Sygeplejeetiske Grundprincipper: respekt for selvbestemmelse – anerkendelse af værdighed – hensyn til integritet – omsorg for det sårbare liv. Det er hverken respektfuldt eller en anerkendelse af patientens værdighed, hvis patienten har et indtryk af, at man virkelig ønsker hans stemme og så ikke efterfølgende bruger den.
Rent etisk må man tilstræbe aldrig at anvende en anden person udelukkende som et middel, men altid som et mål, hvilket måske er det overordnede etiske aspekt i denne historie. Det gælder således også i forsknings- og udviklingsarbejde, hvor netop patienterne kan komme til at få oplevelsen af at tjene som middel i en anden sags tjeneste. Forskeren i dilemmaet har gennem undren og refleksion fundet sit eget kloge svar, nemlig fremover at være endnu mere tydelig i formålet med patientinddragelse, så det bliver forståeligt for patienten og ikke fører til skuffelse.
Afsluttende skal fremføres, at SER har stor respekt for det værdifulde i at høre patientens stemme, vores sundhedsvæsen skal netop være baseret på dette grundlag.
Dilemma: Uden patienten ved det
Når man er ved at have meget kort tid tilbage at leve i, så kan man få koblet stødfunktionen i sin ICD-enhed fra, så den ikke giver stød til hjertet hele tiden. At koble terapierne fra, hedder det. Det blev jeg ringet op af en læge om, at jeg skulle over på en afdeling og gøre. Da jeg ankommer til stuen, sætter jeg mig ved patientens seng for at forklare, hvad der skal til at ske. Det er en dame i 70’erne, og hendes søn sidder også på stuen.
Patienten er lidt omtåget, har nogle klare øjeblikke, men falder så hen igen. Men ellers er hun ved sine fulde fem.
Har du oplevet at stå i et etisk dilemma som sygeplejerske, og vil du gerne dele det med dine kollegaer, så skriv til redaktionen@dsr.dk
Mens jeg forklarer det, jeg er kommet for at gøre, kan jeg mærke, at hun bliver urolig. Jeg holder hende lidt på armen. "Forstår du, hvorfor jeg er her," spørger jeg hende.
Alt imens det sker, kan jeg godt fornemme, at sønnen kigger meget stramt på mig. Han bliver mere og mere vred, og rejser sig op og begynder at gå rundt på stuen. Pludselig spørger han mig: "Hvorfor taler du om det her?"
Jeg bliver forvirret og forklarer, at det gør jeg, så alle ved, hvad der skal til at ske. "Tal med lægen," siger sønnen bare til mig. Idet jeg går ud for at ringe til lægen, følger sønnen efter mig.
"Ved du ikke, at vi havde aftalt, at min mor ikke skulle vide det?" Sønnens ord kom bag på mig, for det var jeg ikke klar over. Lægen bekræfter, at det var en aftale mellem ham og den pårørende. Moren var blevet sederet, så hendes terapier kunne kobles fra, uden hun var bekendt med det.
Det var så svært at stå i den situation. Jeg synes, at det rent menneskeligt var så forkert, men jeg følte, at jeg skulle gøre det, fordi det var en ordination.
Jeg sagde til lægen, at jeg var uenig, og vi aftalte, at lægen skulle tale med alle parterne om, hvad der var sket efterfølgende.
Selvom situationen skete for flere år siden, så er det en af dem, jeg stadig husker tydeligt. Jeg fulgte lægens ordination og gjorde det.
Men når jeg ser tilbage på det, så synes jeg ikke, at man skal lave aftaler med de pårørende, som patienterne ikke er informeret om. Selvom jeg tvivler på, at jeg kommer til at stå i den her situation igen, for det er kun sket én gang på 10 år, så ville jeg i dag bede lægen selv om at udføre sin ordination. For det var en grænseoverskridende oplevelse, både for mig og patienten. For hvad skal man gøre, når man står i en situation, hvor man skal vælge mellem at følge lægens ordination, som er en aftale mellem ham og den pårørende, men så at skulle slukke for et apparat, der holder en patient i live, uden at fortælle hende om det?
Svar fra Sygeplejeetisk Råd:
Respekt for patientens selvbestemmelse – et grundlæggende sygeplejeetisk princip
Tekst: Kirstine Rosendal, medlem af Sygeplejeetisk Råd, og Anne Bendix Andersen, formand for Sygeplejeetisk Råd
I dette dilemma oplever sygeplejersken et dilemma ift. at følge sønnens ønske og lægens ordination overfor hensynet til kvinden og hendes ret til at vide, hvad der sker i situationen. Sygeplejersken har efterfølgende oplevet det som en grænseoverskridende oplevelse. Sygeplejersker kan føle det som en stressfaktor, når de oplever, at de ikke lever op til de krav, de har til faglighed og omsorg. Det er ledelsen på afdelingen, der har et ansvar for at sikre og opbygge en kultur, hvor der er plads til etisk refleksion over sådanne dilemmaer, så sygeplejersken ikke står alene med en eventuel skyldfølelse.
Det er et grundlæggende sygeplejeetisk princip at respektere patienters ret til selvbestemmelse. Derfor bør sygeplejersken reflektere over, hvad der kan ligge til grund for lægens beslutning og sønnens tanker. Hvorfor har sønnen et ønske om, at moren ikke må vide noget? Sygeplejersken bør sikre sig, at moren har fået og forstået den information, der er nødvendig for at træffe valg. Denne information skal være tilpasset morens ønsker og behov og tage hensyn til hendes livssituation. Det vil med andre ord sige, at moren også skal være informeret om og have forstået, hvad det vil sige at frakoble ICD’en.
Patienter med fremskreden hjertesygdom som kvinden i fortællingen lever deres sidste tid med fysiske, psykiske og eksistentielle problemstillinger. En palliativ samtale med moren og pårørende om den sidste tid og døden ville måske kunne have gjort situationen anderledes.
Dilemma: En bøn om hjælp
Det fortæller manden en eftermiddag, hvor konen har tid på ambulatoriet, da hun skal have tjekket sin vanddrivende medicin. Den første og eneste gang. Da hun fremadrettet skal følges på et andet hospital. "Hun råber også, hvis hun vil have min hjælp. Hun vågner om natten og tror, det er morgen. Så skal jeg stå op for at hjælpe hende i tøjet og på toilettet," siger manden til mig. Det eneste, Fru Madsens mand derfor ønsker sig, er noget sovemedicin, så konen kan sove. Og manden med. Det er tydeligt at se, at det er hårdt for ham at passe sin gamle, demente kone.
Der sad jeg med al den information, som jeg egentlig ikke skulle tage stilling til, da jeg allerede havde vurderet, at Fru Madsen skulle blive ved med at tage sin medicin. På væggen hænger en plakat med teksten "Hvad er vigtigt for dig?" Det fik mig til at tænke på, hvordan man giver den bedste behandling, når det eneste, manden vil, ikke er det, som jeg kan tilbyde eller hjælpe med?
Jeg ender med at kontakte afdelingens læge, og sammen kontakter vi familiens egen læge med henblik på at få ordineret sovemedicin. Derudover foreslår jeg Fru Madsens mand, at egen læge og en sygeplejerske skal komme på besøg i hjemmet, så familien i egne omgivelser kan høre om mulighederne og tage stilling til, hvad der vil være den bedste løsning for dem. Jeg retter, efter aftale med manden, henvendelse til en demenskoordinator, der vil kontakte familien og drøfte aflastning m.m.
Ja, det tager ekstra tid end den planlagte tid for konsultationen. Og det rejser spørgsmålet, hvad er det bedste besøg og forløb? Og hvad er det bedste, vi kan gøre for den her familie? Hele situationen sætter opmærksomhed på dilemmaet om hensynet til systemet kontra hensynet til familien Madsen. En konflikt, der rejser mange spørgsmål i mig. For hvad hvis jeg kun gjorde, hvad der var forventet af mig. Er det så det gode patientforløb, når det ikke er hvad som helst, man kan eller bør hjælpe med?
Svar fra Sygeplejeetisk Råd:
Sygeplejersken oplever et dilemma i forhold til det formål, der oprindeligt var med Fru Madsens besøg i kardiologisk ambulatorium, og den pårørende Hr. Madsens dagsorden.
At være pårørende til et menneske med demens påvirker livet og hverdagen markant, og sygeplejersken ser tydeligt, at det er hårdt for Hr. Madsen at passe sin demente kone. I denne konkrete situation sanser sygeplejersken, at både Hr. og Fru Madsen har brug for omsorg. Det er et grundlæggende sygeplejeetisk princip at udvise omsorg for det sårbare liv, så den enkelte patient sikres beskyttelse og omsorg. Når sygeplejersken hører Hr. Madsens bøn om hjælp og prioriterer at handle på denne, vedkender hun sig sit faglige ansvar og udviser en omsorg for ægteparret.
Det er vigtigt, at der tages hensyn til både Hr. og Fru Madsens integritet. Hvilke værdier har de i deres familie, hvilke ønsker, tanker og håb har de i forhold til det liv, de lever, og i forhold til den sidste tid, der kan være nært forestående, da Fru Madsen er alvorligt hjertesyg og dement.
Man kan desuden overveje, hvordan Fru Madsens selvbestemmelsesret tilgodeses. Selvbestemmelsesretten skal respekteres, så længe Fru Madsen er i stand til at varetage denne. Er hun ikke i stand til dette, skal hun beskyttes, så hun kan leve et værdigt liv som dement.
Sygeplejersken anvender sit faglige skøn og udviser mod og omtanke ved at kontakte relevante tværsektorielle samarbejdspartnere, og med dette udviser hun omhu for det sårbare liv og respekt for selvbestemmelsen.
Svaret er udarbejdet af Kirstine Rosendal og Hanne Reinhold Juul
Medlemmer af Sygeplejeetisk Råd.
-
Etisk dilemma: Personalet bliver bebrejdet
Sygeplejersken 2022 ; (9): 21 > Erling kom uværdigt vaklende med bleen nede om anklerne – har plejepersonalet handlet forkert?...Patientens stemme hørt - men ikke brugt
Sygeplejersken 2019 ; (2): 41 > Patienternes stemme er vigtig i udviklingen af sundhedsvæsenet. F.eks. når konkrete materialer...Dilemma: Uden patienten ved det
Sygeplejersken 2018 ; (13): 55 > En pårørende havde aftalt med lægen, at terapierne skulle kobles fra på ICD-enheden på den...Dilemma: En bøn om hjælp
Sygeplejersken 2018 ; (12): 57 > Konen skulle blot have vurderet, om hun skulle fortsætte med vanddrivende behandling, men hendes...Skal vi tale om døden?
Sygeplejersken 2018 ; (11): 58 > Patienten var en ældre herre med kendt hjertesvigt og stødbar pacemaker (ICD). Både patienten...Overfuset af patient
Sygeplejersken 2018 ; (10): 40-41 > Etiske dilemmaer og fortællinger bliver hver onsdag taget op og diskuteret i en sluttet kreds på...Dilemma: Rod, rummelighed og reel hjælp
Sygeplejersken 2018 ; (10): 39 > Som hjemmesygeplejerske er Anette Bech Madsens ønske at kunne hjælpe de borgere, hun kommer ud...Dilemma: Jeg vil føle det som et overgreb
Sygeplejersken 2018 ; (9): 53 > Sygeplejerske Pia Hvidberg Kjeldgaard fortæller her om det dilemma, det medførte, da en pårørende...Dilemma: "Nu skal det her have en slutning"
Sygeplejersken 2018 ; (8): 41 > Sygeplejerske Hanne Højlund fortæller her om det etiske dilemma, det er, når sygeplejerskers...Det er vægten, der bestemmer
Sygeplejersken 2016 ; (2): 12 > En ung kvinde er svært syg af en spiseforstyrrelse, men har skrevet under på at indgå i et...Dilemma: Hospice forandrer sig
Sygeplejersken 2016 ; (1): 10 > Forestillingen om hospice er hos de fleste, at det er et sted, man kommer for at dø. Men...Dilemma: En ubetænksom fødselsdagsgave
Sygeplejersken 2015 ; (11): 12 > Liam har over nogle år kæmpet sig ud af et hashmisbrug, men da han er 22 år, sker der noget, som...Dilemma: Dødtræt af uforståelige krav og systemer
Sygeplejersken 2015 ; (10): 12 > Gamle mennesker orker ikke altid at surfe på den digitale bølge, men udviklingen synes ikke at...Dilemma: Til døden os skiller
Sygeplejersken 2015 ; (8): 12 > En uhelbredeligt syg mand kan forlænge sit liv nogle år ved at få en respirator, men den...Dilemma: Opgavesnyd
Sygeplejersken 2015 ; (7): 12 > Plagiat af opgaver er ikke ualmindeligt, og sygeplejen går ikke ram forbi. Den...Dilemma: Jeg vil ikke fylde vores barn med tungmetaller
Sygeplejersken 2015 ; (6): 12 > Færre børn bliver MFR-vaccineret, end sundhedsmyndighederne kunne ønske. Argumenterne imod...Dilemma: Samtale fremmer forståelsen
Sygeplejersken 2015 ; (5): 13 > En patient på modtagelsen går rundt på sin stue, går i seng, står op igen og er tydeligt forpint,...Dilemma: Vask dig!
Sygeplejersken 2015 ; (4): 15 >Dilemma: Den nye fuglekikkert
Sygeplejersken 2015 ; (3): 13 > En gammel dame glæder sig til en tredages tur til Harzen, men ender med ikke at kunne deltage i...Dilemma: Geværet i entréen
Sygeplejersken 2015 ; (2): 9 > En vag mistanke om, at en ældre mand overvejer selvmord, nager hjemmesygeplejersken. Måske ser...Dilemma: Røv, ende, bagdel eller hale?
Sygeplejersken 2015 ; (1): 9 > En afdelingssygeplejerske bliver rigtig vred over sprogbruget på sin afdeling, og hun påtaler...Dilemma: Nej tak til hjælp
Sygeplejersken 2014 ; (14): 11 > Sundhedsvæsenet har fokus på forebyggelse, men kun så længe det enkelte menneskes ret til...Dilemma: Hjælp mig med at dø
Sygeplejersken 2014 ; (13): 11 > Aktiv dødshjælp, assisteret selvmord eller døden, som den kommer. Debatten ulmer næsten altid,...Dilemma: Hjertestop kan kureres
Sygeplejersken 2014 ; (12): 11 > Nogle af landets plejecentre bebos ikke kun af meget gamle mennesker. Også yngre personer med...Dilemma: Pas jer selv
Sygeplejersken 2014 ; (11): 13 > Politikerne ønsker, at flere mennesker påtager sig mere pleje af deres gamle familiemedlemmer....Dilemma: Interview med en døende patient
Sygeplejersken 2014 ; (9): 11 > Sygeplejestuderende interviewer ofte patienter i forbindelse med deres bachelorprojekt. Men er...Dilemma: Brug pengene fornuftigt
Sygeplejersken 2014 ; (8): 11 > Prioritering i sundhedsvæsnet er en vanskelig opgave. Men når patienten er meget gammel og meget...Dilemma: For og imod rituel omskæring
Sygeplejersken 2014 ; (7): 11 > Rituel omskæring bliver udført mellem 1.000 og 2.000 gange hvert år i Danmark. Debatten har...Dilemma: Den sårbare patient
Sygeplejersken 2014 ; (6): 10 > Aktindsigt er en god ting, men hvis patienten er skrøbelig, kan indsigt og information muligvis...Dilemma: Gamle patienter er ikke i kurs
Sygeplejersken 2014 ; (5): 10 > I to døgn ligger en gammel mand på ortopædkirurgisk afdeling uden at få hjælp til personlig...Dilemma: På rad og række
Sygeplejersken 2014 ; (4): 8 > Der behøver ikke nødvendigvis at være overensstemmelse mellem begreberne effektivitet og uetisk...Dilemma: Lise vil ikke stikkes
Sygeplejersken 2014 ; (3): 11 > Når et barn skal opereres akut og ikke vil have taget blodprøver, sker det, at personalet holder...Dilemma: Den plettede dyne
Sygeplejersken 2014 ; (2): 11 > Denne afdeling byder som noget nyt på dyner og hovedpuder uden betræk. Lagnet plasker rundt på et...Dilemma: Patienters ytringsfrihed under pres
Sygeplejersken 2014 ; (1): 14-15 > På flere og flere hospitaler passer man godt på patienterne. På, at de ikke kommer til at tale...Dilemma: Den utilpassede beboer
Sygeplejersken 2013 ; (14): 12 > En tidligere overlærer er kommet på plejehjem. Men han er for skrap i munden overfor de andre...Dilemma: Voldelige beboere giver sygemeldinger
Sygeplejersken 2013 ; (12): 14 > På et fagligt velfungerende ældrecenter opstår pludselig voldelige episoder. Det skræmmer...Dilemma: 10 øl på køkkenbordet
Sygeplejersken 2013 ; (11): 12 > Er det en opgave for den offentlige hjemmepleje at købe øl til en alkoholmisbrugende borger? Det...Dilemma: Patienten som gidsel
Sygeplejersken 2011 ; (19): 13 > En lokalavis bringer et indlæg, der beskylder hjemmeplejen for ikke at overholde de aftaler, der...Dilemma: Kan selv, vil selv
Sygeplejersken 2011 ; (17): 13 > Stolthed kan få patienter til at frabede sig hjælp, selv om hjælpen er både nødvendig og en helt...Dilemma: Nej til behandling
Sygeplejersken 2011 ; (21): 18 > Patienten er livstruende syg, men vil ikke give informeret samtykke til ECT-behandling. For...Dilemma: Omhyggelig sygepleje til sygeplejersken
Sygeplejersken 2011 ; (16): 9 > En sygeplejerske får positiv særbehandling under en indlæggelse, men oplever respektløs sygepleje...Dilemma: Kontaktsygeplejersken ved bedst
Sygeplejersken 2011 ; (8): 12 > To døtre står tilbage med oplevelsen af, at der ikke blev taget hånd om et af deres mors sidste...Dilemma: Retten til selvmord
Sygeplejersken 2011 ; (20): 13-13 > Hjemmesygeplejersken besøger en 71-årig kvinde, som er terminalt syg af lungecancer.Dilemma: Signes svære valg
Sygeplejersken 2011 ; (15): 9 > Når en patient er svært syg af kræft, kan det være nærliggende at foretrække aktiv dødshjælp frem...Dilemma: Hjem til mor
Sygeplejersken 2011 ; (13): 13 > Hvis en plejefamilie gerne vil beholde et barn i pleje, kan familien blive nødt til bevidst at...Dilemma: Når datteren klager over sin mors manglende soignering
Sygeplejersken 2011 ; (10): 11 > Det tager tid at hjælpe en beboer med Alzheimers demens, og tiden er knap pga. nedskæringer. Det...Dilemma: Stritører
Sygeplejersken 2011 ; (7): 11 > Et barn kan ikke stikkes, og forældre og personale må holde barnet fast i nogle minutter, for at...Dilemma: En meget bange operationspatient
Sygeplejersken 2011 ; (6): 11 > Tjek ind-proceduren før operation er for patientens sikkerhed, men hvad stiller man op, hvis...Dilemma: Pårørende på traumestuen?
Sygeplejersken 2011 ; (5): 12 > Der er forskellige holdninger til, om nære familiemedlemmer må være til stede, når hårdt kvæstede...Dilemma: Hvor skal vi sove i nat
Sygeplejersken 2011 ; (9): 9 > Et powernap har størst effekt, hvis det varer ca. 29 minutter. Men en enkelt sygeplejerske sover...Dilemma: De frivilliges arbejdsindsats
Sygeplejersken 2011 ; (4): 13 > Skal man være sygeplejerske for at kunne servere saftevand? Hvor går grænsen for, hvad de...Dilemma: For syg til Danmark
Sygeplejersken 2011 ; (11): 13 > Skal jeg som sygeplejerske bare kigge til fra sidelinjen, når patienten bliver udskrevet og sendt...Dilemma: En forfærdelig graviditet
Sygeplejersken 2011 ; (14): 13 > I jagten på det gode liv har sundhed fået en fremhævet plads. Spørgsmålet er, om sundhedsvæsenets...Dilemma: Fundet død efter at være gået fra plejehjemmet
Sygeplejersken 2011 ; (12): 7 > Hvorfor er brugen af GPS’er ikke mere udbredt på landets plejehjem? Det spørgsmål stiller en...Dilemma: Det klarer jeg selv
Sygeplejersken 2011 ; (1): 10 > "Den kommunale hjemmepleje handler med baggrund i det, de tror, der er til patientens bedste. Men...Dilemma: Når jeg ikke vil være mit fag bekendt
Sygeplejersken 2013 ; (10): 15-15 > En lille episode fra hverdagen set med en pårørendes øjne. Opfordringen lyder: Vær åbne over for...