En helt almindelig fredag

Siden jeg startede Kommunicare, har jeg fundet ud af, at der er rigtig mange sygeplejersker, der driver egen virksomhed enten på deltid eller fuld tid. Måske går du også med en iværksætter i maven?

Oprettet: 20.02.2015
Anne Holm Nyland

#iværksætter #kvindeiegethus #KommuniCare

I dag er det fredag, og jeg arbejder mine 20 % i KommuniCare. Det er en travl dag med flere opgaver, der venter.

Jeg arbejder med to meget forskellige, skriftlige opgaver. Den ene opgave er et kandidatspeciale, hvor jeg hjælper er sygeplejerske med sprogvask og ser på indhold, form og akademiske niveau. Det er et meget spændende speciale, som omhandler en verden jeg ved meget lidt om nemlig socialpsykiatrien. Så jeg synes, jeg får en hel masse viden foræret.

Den anden opgave er en af flere fordybelsesopgaver, som jeg er vejleder på. Opgaven er den afsluttede del af et to årig kompetenceudviklingsprogram, som KommuniCare har udviklet i samarbejde med sygeplejeledelsen i Fælles Akut Modtageafsnit  på OUH. Igen bliver jeg beriget med ny viden inden for akutområdet.

Jeg er desuden i gang med at forberede tre lektioner i Evidensbaseret sygepleje. Uddannelseskoordinatoren på Specialuddannelsen i Psykiatrisk Sygepleje har hyret KommuniCare til at undervise medio marts. 

Selv om jeg har arbejdet med og udforsket evidensbegrebet og evidensbaseret sygepleje siden 1998 skal jeg tænke nyt. Jeg skal tilrettelægge min undervisning, så den giver mening i en psykiatrisk kontekst. Den første lektion, der handler om begrebsdefinition, videnskabsteoretiske forståelser, tænkning og metode, er på plads. Men workshoppen, hvor kursisterne skal arbejde med en case, er under udvikling.

Jeg er ved at indhente praksisbeskrivelser, som kursisterne har skrevet og gerne vil dele. Jeg synes, det er vigtigt, at casen retter sig mod en kendt praksis både af hensyn til forståelse og læring. Jeg er i også gang med at udvikle et "kortspil" om evidensbaseret sygepleje.  Det foregår på den måde, at der trækkes et kort med et udsagn eller et citat omhandlende evidensbaseret sygepleje. Meningen er at kursisten/gruppen skal udarbejde en elevatortale, hvor der på max. 1 min. argumenteres for eller imod det udsagn eller citat, der står på kortet. Jeg er spændt på, om det kommer til at virke. Jeg må hellere pilotteste spillet i egen afdeling på OUH først. Her har jeg mange, kloge kolleger, som altid er villige til at give konstruktiv feedback.

Jeg synes, jeg er heldig - det er en ren win win situation. Jeg får det bedste ud af at jobbe 80/20.

Jeg tjekker op på KommuniCares Facebookside og  poster indlæg (500+ følgere forpligter;-)). Kigger lige forbi gruppen Genvej til opgaveskrivning, som jeg også administrerer på Facebook. Genvej til opgaveskrivning er en åben gruppe, som jeg oprettede, da jeg for et år siden udgav bogen af samme navn. Hvis du er interesseret i at se mere om bogen, er du velkommen på www.kommunicare-consult.dk under fanen udgivelser. Her kan du læse forskellige anmeldelser af  Genvej til opgaveskrivning. Du er også meget velkommen i Facebookgruppen.

For ganske kort tid siden oprettede jeg endnu en gruppe på Facebook. Den hedder Kvibus Fyn som står for Kvinder i business på Fyn. Vi er endnu en meget lille gruppe på kun tre medlemmer;-). Til gengæld er vi alle sygeplejersker. 

Jeg skal også nå at poste nyt på KommuniCares profiler på LinkedIn, Google+, Instagram og Twitter.

Derudover skal jeg passe og pleje min blog Udvikling på tværs:-). Om lidt logger jeg på som blogger på Sygeplejersken.dk, poster dette indlæg, og tjekker om der er kommet flere kommentarer til mine blogposts. Det er dejligt, når der er kommentarer, som jeg skal svare på. Jeg kigger også forbi de andre blogs, som jeg følger med i.

20 % arbejdstid er faktisk slet ikke nok. Men det er sjovt og  inspirerende. Og så er det fantastisk at være CEO i egen business. 

Siden jeg startede Kommunicare, har jeg fundet ud af, at der er rigtig mange sygeplejersker, der driver egen virksomhed enten på deltid eller fuld tid. Måske går du også med en iværksætter i maven?

Fokus fremmer forandring!

Bedste bloghilsner Anne