Hjerneugen 2020

I uge 11 er det national Hjerneuge i Danmark. En række danske organisationer, bl.a. Hjernesagen og Hjerneskadeforeningen, markerer ugen med arrangementer rundt omkring i landet. Arrangementerne handler både om hjernens fantastiske funktioner, dens mysterier og de sygdomme, som kan ændre hjernens evne til at fungere.

Oprettet: 06.03.2020

Til Hjerneugen 2020 skal Red Hjernens budskaber udbredes til danskerne, så vi alle kan få ’Stræk, snak, smil’ på hjernen. Se oversigten over de knap 70 tilmeldte aktiviteter: https://redhjernen.dk/arrangementer/

Resultater fra Red Hjernen i 2019

Indsatsen blev lanceret i efteråret 2019 med en bred informationsindsats på Facebook, TV og i medierne. Bl.a. blev kampagnefilmen på Facebook set af mere 2,5 mio. danskerne, mens 46 % af alle danskere over 18 år har set filmen på TV2’s kanaler. Sideløbende generede indsatsen mere end 100 presseklip i aviser, radio og TV og blev bl.a. vist i både Aftenshowet og Go’Live. En evaluering af kampagnen viser et markant øget kendskab til danskernes kendskab til symptomer på stroke. Før kampagnen kunne 41 pct. af danskerne uhjulpet nævne mindst ét af de tre mest almindelige symptomer på stroke, men hele 64 pct. af danskerne kunne det efter kampagnen. Læs mere om Red Hjernen: https://redhjernen.dk/

 

Aktiviteter fra Red Hjernen-kampagnen i 2020

I år bliver kampagnen synlig i forbindelse med Hjerneugen i uge 11 med en presseindsats og visning af kampagnefilmen på TV, Facebook, Instagram, YouTube, på infoskærme på hospitaler, apoteker og større virksomheder samt formentlig metro- og busskærme. I efteråret bliver kampagnen synlig i uge 37-39 og til  World Stroke Day den 29. oktober.

Blødning og blodprop i hjernen

Stroke er i dag den 4. hyppigste dødsårsag og hyppigste årsag til, at voksne danskere får et handicap. 1.200 danskere får hvert år et stroke, hvilket svarer til 33 personer hver dag. 70% af de personer, som får et stroke, er over 65 år. Behandlingen af stroke er effektiv, hvis den gives i rette tid og gerne så hurtig som muligt. Det er derfor vigtigt, at alle danskere lærer at genkende symptomer på stroke, så flere kan overleve stroke til et godt liv i Danmark.

Et bredt samarbejde

Dansk Råd for Genoplivning, DRG og TrygFonden samarbejder med en lang række vigtige aktører på strokeområdet, som alle arbejder for at sprede kampagnens vigtige budskaber til flere forskellige målgrupper og netværk. Samarbejdspartnerne inkluderer bl.a. de fem regioner, Sundhedsstyrelsen, interesseorganisationer og lægefaglige selskaber på strokeområdet.