Kom i gang med at gøre jeres nattevagter sundere

Ofte fastholder vi selv den kultur og de vaner, som gør vores natarbejde usundt. Stå sammen om at forbedre jeres natarbejde. Se her hvordan.

    Sådan får I sundere nattevagter

    1. Tal med hinanden, med tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og med ledelsen om, at I ønsker at minimere jeres helbredsrisici ved natarbejde. 

    2. Aftal, hvordan I arbejde sammen om indsatsen  i den kommende tid. 

    3. Undersøg, om I selv fastholder en usund kultur omkring jeres nattevagter. Drøft f.eks. disse typiske udsagn om nattevagter:

    "Jeg kan da ikke bare sidde og glo ud i luften, når jeg er på arbejde. Så føler jeg mig doven."

    • Er det OK at føle sig doven, hvis det er bedre for helbredet?

    "Jeg bliver alt for træt, hvis jeg ikke laver noget."

    • Måske er det helt OK, at I skiftes til at tage en powernap?
    • Er det OK at hvile, selvom nogle vælger ikke at hvile?

    "Hvis jeg ikke fylder op nu, så skal dag-/aftenvagterne jo bare gøre det. Og de har nok at lave."

    • Kan det være andre vagtlag/andre faggrupper, der udfører den type af opgaver, uden at de bliver yderligere belastede? Husk: Det handler om alvorlige helbredsrisici for dem, der arbejder om natten. 

    "Jeg vil hellere arbejde mange nætter i træk. Så er det overstået, og det har jeg altid gjort."

    • Hvordan kan vi kombinere vores sundhed på den lange bane med mængden af nattevagter?

    "Vi kan ikke ”rulle” fra nattevagt til dagvagt. Så føles det som om, vi aldrig har fri."

    • Hvordan kan vi kombinere vores sundhed og fritidsliv med anbefalede rul?

    4. Læg nu en plan for, hvordan I konkret vil ændre vaner og komme af med opgaver om natten, som ikke er direkte relateret til pleje eller patientsikkerhed. 

     

    God forberedelse til jeres snak om nattevagter hos jer