Det vigtigste er, hvordan vi behandler hinanden

Arbejdsglæden er især afhængig af forholdet til kollegerne. Det var den røde tråd, da forfatteren Jon Kjær Nielsen holdt oplæg for 80 medlemmer på kredskontoret.

Oprettet: 03.10.2019
Carsten Lorenzen
Carsten Lorenzen
Der var stor interesse for oplægget om arbejdsglæde

- Fire ud af ti fortæller i undersøgelser, at den hyppigste årsag til, at de har en dårlig dag, er brok fra kolleger.

Jon Kjær Nielsen, der blandt andet har skrevet bogen ”100 tips til arbejdsglæden” delte ud af sine gode råd om, hvordan vi får arbejdsglæden til at blomstre.

- Vi skal have fokus på det, vi kan gøre noget ved, pointerede han i foredraget onsdag aften.

Blandt det er en god og anerkendende omgangstone mellem kollegerne. Man skal have fokus på, hvad vi gør rigtigt og lykkes med i stedet for altid at fokusere på problemerne.

- For der er godt nok lang tid til pensionen, hvis du har det dårligt på jobbet hver eneste dag, lød det far forfatteren, der også holder mange foredrag og har egen podcast.

Sidst på mødet var der lodtrækning om bogen ”100 tips til arbejdsglæden” - omkring hver anden af deltagerne kan nu læse flere gode tips til at øge arbejdsglæde.

Rundstykker og blomster

Et af hans eksempler stammede fra et neurointensivt terapiafsnit, hvor sygefraværet var nået op på bekymrende 15%.

- Tingene blev vendt på hovedet, så de begyndte at tale om, hvad de havde gjort rigtigt. Der kom rundstykker på bordet til fredagsmøderne, og hver uge blev der givet en buket blomster til en kollega, der havde gjort noget godt. I løbet af to år faldt sygefraværet til to %, og afdelingen havde sparet to millioner kroner om året til vikarer, fortalte Jon Kjær Nielsen.

Arbejdsglædedræbere

Han opridsede også de fire mest almindelige ”arbejdsglædedræbere”:

  • Rod i rammer og vilkår
  • Brok fra kolleger
  • Manglende anerkendelse
  • Oplevet uretfærdighed

Dræberne kan dog neutraliseres og vendes med en optimistisk tilgang – vi skal tale om, hvor vores arbejde giver mening, hvad vi er stolte af, og hvilken forskel vi gør.

- Du kan beslutte dig for tre små ting, du selv vil gøre for at skabe arbejdsglæde på din arbejdsplads, sagde Jon Kjær Nielsen.

Fotos: Carsten Lorenzen