Sundhedspersonale er opsat på at forbedre patientsikkerheden

Patientsikkerheden forbedres, selvom Styrelsen for Patientsikkerhed langt fra når ud til alle behandlingssteder, viser en ny spørgeskemaundersøgelse fra styrelsen.

Oprettet: 04.04.2019

Hvis man skulle tro, at det opleves ubehageligt at få kontrolbesøg om, hvorvidt patientsikkerheden er i orden, så giver en ny spørgeskemaundersøgelse blandt sundhedspersonalet et nyt billede.

87 % af sundhedspersonalet, der har haft tilsynsbesøg, svarer at de i høj eller meget høj grad var tilfredse med tilsynsbesøgene. Undersøgelsen er udført af Styrelsen for Patientsikkerhed, og i styrelsen er man glade for resultatet.

- Det er vigtigt for os, at vores tilsyn opleves som en god dialog, der kan være med til at sikre bedre procedurer og håndtering af relevante problemstillinger, siger direktør for Styrelsen for Patientsikkerhed Anne-Marie Vangsted.

Behandlingsstederne behøver heller ikke tilsyn for at have fokus på at forbedre patientsikkerheden.

76 % af dem, der ikke har modtaget tilsyn, har i høj eller meget høj grad iværksat eller planlægger at iværksætte initiativer, der forbedrer patientsikkerheden.

- Vi når ikke ud til samtlige af landets behandlingssteder med vores tilsyn, så det er enormt positivt at se, at personalet på de behandlingssteder, der ikke har haft os på besøg, kender målepunkterne og arbejder aktivt med dem. Så man kan faktisk sige, at det bliver en form for, siger Anne-Marie Vangsted. 

Læs mere om undersøgelsen HER