Fakta om APV
Arbejdspladsvurdering er en opgave alle arbejdspladser skal gennemføre.
Arbejdspladsvurdering er en opgave alle arbejdspladser skal gennemføre.
APV er en lovbunden opgave. Den er et værktøj, som hjælper med at sætte arbejdsmiljøet og arbejdsmiljøindsatsen i system, og en grundig og kontinuerlig APV-indsats er derfor helt central for forbedringen af arbejdsmiljøet.
Alle dele af arbejdspladsens aktiviteter er omfattet, herunder også de aktiviteter som foregår uden for arbejdspladsens adresse. Der er ikke metodekrav til APV´en, og man vælger selv, om der fx skal anvendes kvalitative eller kvantitative metoder.
Læs mere om udarbejdelse af APV på Arbejdstilsynets hjemmeside
Når en arbejdsplads gennemfører APV, skal arbejdsmiljøorganisationen (= MED-organisationen på offentlige arbejdspladser) inddrages i hele processen. Er man ansat på en arbejdsplads, hvor der ikke er krav om oprettelse af en AMO, skal medarbejderne deltage i APV-arbejdet på samme måde. AMO/medarbejderne skal desuden underskrive APV’en som dokumentation for at have deltaget.
Når man gennemfører APV, skal man være særligt opmærksom på:
Generelt | Særligt i sygeplejerskers arbejdsmiljø |
Manuel håndtering | Forflytninger og tunge løft |
Skærmarbejde | Tunge træk og skub |
Kræftrisiko | Uhensigtsmæssige arbejdsstillinger |
Biologiske agenser | Stor arbejdsmængde |
Gravides og ammendes arbejdsmiljø | Høje følelsesmæssige krav |
Unges arbejdsmiljø | Vold og trusler |
Kemiske agenser | Smitte |
Vibrationer | Skiftende arbejdstider og natarbejde |
Støj | Indeklima, særligt kulde/varme |
Man kan evt. inddrage TR i arbejdet med at synliggøre APV og inddrage kollegerne aktivt i processen.
På arbejdstilsynets hjemmeside finder du brancherettede tjeklister til brug for APV-indsatsen samt brancherettede vejvisere
På BFA Velfærd og Offentlig administrations hjemmeside finder du brancherettede APV metoder og oplysninger
Samme sted finder du desuden også: