Arbejde med smittede patienter under covid-19: Sådan er du stillet

Pleje og kontakt med coronasmittede patienter og borgere er hverdag for mange sygeplejersker. Læs, hvad du skal være opmærksom på, hvis du skal arbejde med coronasmittede patienter

Opdateret 29. november 2021

Det får du på denne side

Sikkerheden skal være i orden, når du arbejder med covid-19 mistænkte eller påvist smittede patienter og borgere. Her på siden kan du finde vejledninger og retningslinjer for sundhedspersonalets brug af værnemidler i arbejdet med covid-19. Du kan også blive klogere på, hvad du skal gøre, hvis du oplever, at der ikke er nok værnemidler på din arbejdsplads, eller at sikkerheden ikke er tilstrækkelig.

Her kan du læse om

Krav om mundbind fra 29. november

Der genindføres krav om mundbind eller visir i sundhedssektoren. Det gælder for medarbejdere, patienter og besøgende på offentlige og private sygehuse og klinikker, praksissektoren og kommunale sundhedstilbud.

Varigheden for test i coronapasset forkortes til 48 timer for en antigentest og 72 timer for en PCR-test.

Du finder en samlet oversigt over steder, hvor der er krav om coronapas og mundbind på coronasmitte.dk

Retningslinjer fra mydighederne og arbejdspladsen skal du følge

Sygeplejersker, der skal arbejde med coronasmittede patienter og borgere eller ikke-mistænkte i risikogruppen kan holde sig opdateret om bl.a. håndtering af patienter, smittebeskyttelsesudstyr mm. på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Sundhedsstyrelsens retningslinjer og materiale til personale i sundheds- og ældresektoren

Du skal også holde dig opdateret på retningslinjerne på din arbejdsplads. Hvis retningslinjerne ikke er der, skal du efterspørge dem af din ledelse.


Værnemidler og sikkerhed har din arbejdsgiver ansvar for

Værnemidler skal være til rådighed, hvis sygeplejersker skal yde sygepleje til en mistænkt/påvist smittet patient eller borger, samt når der ikke er påvist eller mistanke om covid-19.

Værnemidler skal være til rådighed uanset, om du arbejder på det regionale eller kommunale område. Værnemidler er med til at sikre, at sygeplejen kan udføres uden, at du risikerer at smitte andre patienter og kollegaer. Manglende sikkerhedsforanstaltninger skal du informere din nærmeste leder om.

Kontakt din AMiR, TR, din lokale DSR-kreds eller arbejdsmiljø- og hygiejneorganisation, hvis du er i tvivl.

Se DSRs sider om godkendte værnemidler

 

Arbejdsmiljøloven gælder uændret

Arbejdsgiver skal sikre medarbejderne et sikkert og sundt arbejdsmiljø og skal risikovurdere og vurdere behov for værnemidler med afsæt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Din arbejdsgiver har ansvaret for løbende at afdække, om der er en risiko for sikkerhed og sundhed.

Er der en risiko, skal arbejdsgiver iværksætte effektive foranstaltninger. Det betyder, at arbejdsgiver med afsæt i gældende retningslinjer skal tage stilling til, hvornår der er behov for anvendelse af værnemidler, bl.a. engangsovertrækskittel, adgang til masker/visir og handsker.

Læs arbejdsgiveres ansvar for at hindre smittespredning i sundheds- og ældresektoren 

 

Afstand, hygiejne og rengøring på arbejdspladsen

Arbejdsgiver har ansvar for, at der er iværksat initiativer på arbejdspladsen for at minimere smitte med covid-19. Det omfatter hygiejne, desinfektion, rengøring og at det er muligt at holde god afstand. Ud fra disse initiativer kan arbejdsgiver vurdere, om det er hensigtsmæssigt, at du og dine kollegaer er fysisk til stede på arbejdspladsen.

Sundhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet har udarbejdet en række retningslinjer for, hvordan arbejdspladser forsvarligt kan indrettes for at minimere smittespredning.

Læs retningslinjerne om ansvarlig indretning af offentlige arbejdspladser 

Kontakt din AMiR, TR, DSR-kreds eller den lokale arbejdsmiljø- og hygiejneorganisation, hvis du vurderer, at din arbejdsgiver ikke foretager de fornødne foranstaltninger.