Hvad er en tillidsrepræsentant?
En tillidsrepræsentant (TR) er medlemmets nærmeste og mest personlige kontakt til fagforeningen.
En tillidsrepræsentant (TR) er medlemmets nærmeste og mest personlige kontakt til fagforeningen.
I DSR er der omkring 1300 tillidsrepræsentanter, og de er din faglige repræsentant på arbejdspladsen.
Tillidsrepræsentants primære opgave er at tale din og kollegernes sag over for ledelsen.
I DSR gennemgår alle tillidsrepræsentanter en grundig TR-uddannelse, så de er klædt på til at hjælpe medlemmerne ude på de enkelte arbejdspladser.
Din TR kan hjælpe dig, hvis du fx har spørgsmål til:
TR har tavshedspligt, så du kan trygt henvende dig med spørgsmål eller hvis du har brug for råd og vejledning.
TR har alsidige opgaver og udfordringer med omdrejningspunkt i fire facetter:
En undersøgelse blandt DSR's TR viser, at det de bruger mest tid på er at:
Der kan vælges en TR, hvis der minimum er ansat fem sygeplejersker på arbejdspladsen. TR vælges af kollegerne og valgperioden er 4 år.
Du skal være medlem af DSR og have været ansat på arbejdspladsen i mindst 6 måneder for at kunne stille op til et TR valg.