Hvad er en tillidsrepræsentant?
En tillidsrepræsentant (TR) er medlemmets nærmeste og mest personlige kontakt til fagforeningen.
En tillidsrepræsentant (TR) er medlemmets nærmeste og mest personlige kontakt til fagforeningen.
I DSR er der omkring 1300 tillidsrepræsentanter, og de er din faglige repræsentant på arbejdspladsen.
Det kan du bruge din TR til
Tillidsrepræsentants primære opgave er at tale din og kollegernes sag over for ledelsen.
I DSR gennemgår alle tillidsrepræsentanter en grundig TR-uddannelse, så de er klædt på til at hjælpe medlemmerne ude på de enkelte arbejdspladser.
Din TR kan hjælpe dig, hvis du fx har spørgsmål til:
TR har tavshedspligt, så du kan trygt henvende dig med spørgsmål eller hvis du har brug for råd og vejledning.
TR har alsidige opgaver og udfordringer med omdrejningspunkt i fire facetter:
En undersøgelse blandt DSR's TR viser, at det de bruger mest tid på er at:
Der kan vælges en TR, hvis der minimum er ansat fem sygeplejersker på arbejdspladsen. TR vælges af kollegerne og valgperioden er 4 år.
Du skal være medlem af DSR og have været ansat på arbejdspladsen i mindst 6 måneder for at kunne stille op til et TR valg.