Ekstreme vejrforhold
Se, hvilke regler der gælder, og hvordan du forholder dig, når landet rammes af sne, storm, oversvømmelser o. lign., der kan besværliggøre en sygeplejerske arbejde.
Regler for ekstreme vejrsituationer
Der gælder klare regler for rettigheder og pligter, hvis du som medarbejder ikke kan komme til og fra arbejde, eller ikke kan udføre dit arbejde på grund af en ekstrem vejrsituation.
En ekstrem vejrsituation kan fx være:
-
- kraftigt snefald
- orkan
- oversvømmelser
Medarbejdernes rettigheder og ansvar
Som medarbejder har du pligt til at blive på arbejdet, indtil en kollega kan afløse dig.
Forlader du dit arbejde uden at have fået tilladelse, eller før du er blevet erstattet af en kollega, kan det betyde grov misligholdelse af ansættelsesforholdet. Det kan medføre bortvisning.
Hvis det er umuligt for dig at komme på arbejde på grund af ekstreme vejr- og vejforhold, betragtes det ikke som en misligholdelse af dit ansættelsesforhold.
Du skal dog have forsøgt alt for at komme frem, og det er her en god ide, at du tager hjemmefra i god tid og løbende holder dig orienteret om vejr-/vejforhold og transportmuligheder.
Hvis det alligevel er fysisk umuligt, har du pligt til hurtigst muligt at kontakte din ledelse og meddele, at du ikke kan møde.
Du betaler selv
Du har ikke ret til løn for den eller de vagter, du ikke kan udføre, fordi vejret gør, at du ikke kan komme frem til arbejdspladsen. Som udgangspunkt får du derfor tjenestefri uden løn.
Reglen siger, at det er dig som medarbejder, der skal bære risikoen for, at du ikke kan komme frem. Hvis du har mulighed for det, kan du aftale at bruge ferietimer eller afspadsering.
Udekørende sygeplejerske
Som sygeplejerske skal du ikke risikere dit eget liv i dit arbejde. Hvis du er udekørende sygeplejerske, og det er farligt at køre ud, må din ledelse i samråd med en læge vurdere, om et besøg er så vigtigt, at det skal gennemføres.
I så fald skal du tilbydes særlig transport, fx i et bæltekøretøj, og særlig beklædning.
Ledelsens pligter og ansvar
Ledelsen skal sikre, at der er den nødvendige bemanding på arbejdspladsen. Det betyder, at medarbejdere, der af den ene eller den anden grund ikke kan komme frem, må erstattes af andre medarbejdere, som enten allerede er på arbejde, eller som har mulighed for at komme frem.
Det betyder også, at der fx skal arrangeres forplejning og muligheden for at sove på arbejdspladsen på skift.
Ledelsen skal løbende vurdere, om der er arbejdsopgaver som fx hjemmebesøg, der kan nedprioriteres og/eller udsættes. Ledelsen har også ansvar for, at medarbejdere ikke udsættes for unødig fare i forbindelse med udførelse af arbejdet.
Er der varsler om dårligt vejr, bør ledelsen, eventuelt i samarbejde med din TR, så tidligt som muligt vurdere, hvilke medarbejdere der kan komme på arbejde uden større besvær, og hvilke medarbejdere der vil have svært ved at komme frem.
Det kan være en god ide at vurdere behovet for at ændre medarbejderes tjenester.
Måske er du også interesseret i...
Råd og svar om arbejdsvilkår
DSR rådgiver og vejleder om sygeplejerskers vilkår, ansættelse og arbejdsliv.
Hvis du rammes af sygdom
Hvad er dine rettigheder og pligter, når du bliver syg? Hvilken dokumentation har du pligt til at give din arbejdsgiver? Og hvad er dine mul...
DSR mener
Med vores indspil til den sundhedspolitiske debat taler vi med én stemme over for politikere og arbejdsgivere.