Din TR

Når der er fejl på lønsedlen eller du skal skal forhandle ansættelseskontrakt ved jobskifte, er det oplagt at tage en snak med din tillidsrepræsentant. Find ud af, hvem som er din TR, og hvad du kan bruge din TR til.

Som ny sygeplejerske kan oplevelser på arbejdspladsen være overvældende. I den situation kan din TR være god at tale med.

Som medlem af DSR har du altid din fagforening lige ved hånden i form af en af dine kolleger, som er uddannet tillidsrepræsentant, også kaldet TR. Det er en, som taler din og kollegernes sag på arbejdspladsen.

Når du arbejder som sygeplejerske, er din TR altid fra DSR, fordi DSR forhandler sygeplejerskers overenskomster. 

Din TR´s vigtigste opgave er at sikre, at overenskomsten bliver overholdt på arbejdspladsen, så du og kollegerne får den rigtige løn, og jeres arbejdsvilkår er beskyttet. 

Ledelsen respekterer TR-funktionen, fordi TR er med til at forbedre arbejdspladsen til gavn for alle.

De fleste sygeplejersker ved, hvem deres TR er. Som ny i faget, eller hvis du er studerende, er det ikke sikkert, du endnu har talt med din TR. Måske ved du slet ikke, hvad en TR er? Det kan du blive klogere på her på siden, hvor du også får sat ansigt på nogle af DSR´s dygtige TR´ere.

 

Grib chancen og tal med din TR

Din tillidsrepræsentant ser det som en vigtig opgave at hilse på de nye. Hvis du endnu ikke har mødt din TR, så grib chancen. Du kan nemlig altid gå til din TR og bede om en snak. Måske over en kop kaffe eller en frokost. 

DSR har 1.300 tillidsrepræsentanter og fællestillidsrepræsentanter over hele landet. De har gennemgået en uddannelse, så de er parate til at kunne hjælpe dig. De har tavshedspligt, så du kan trygt komme til dem.