Ombudsmanden udtaler sig om sygeplejerskes ytringsfrihed

Ombudsmanden har nu sat punktum i sin behandling af sagen om en hjemmesygeplejerske fra Frederiksberg Kommune, der blev indkaldt til samtale hos ledelse efter et kritisk opslag på Facebook.

Oprettet: 06.10.2017
Rudi Damkjær, rda@dsr.dk

Ombudsmanden vurderer, at offentlige arbejdsgivere ikke må kritisere, at en medarbejder bruger sin ytringsfrihed.

"Der er nu officielt sat et punktum i denne sag, og det er slået fast, at sygeplejersker har ytringsfrihed og ret til at kritisere forhold på deres arbejdsplads. Det har der for mig aldrig været tvivl om, og det sætter ombudsmanden også en streg under," siger formand for Dansk Sygeplejeråd, Grete Christensen.

Den konkrete sag fra Frederiksberg omhandler et medlem af Dansk Sygeplejeråd, der, siden sagen blev omtalt i fagbladet Sygeplejersken for et år siden, har startet en større debat om offentligt ansattes ytringsfrihed.

"Ledelsen i den konkrete sag var hurtigt ude og beklage håndteringen overfor vores medlem. Som ombudsmanden også lagde vægt på, er det enormt vigtigt, hvordan ledelsen håndterer den slags samtaler. Som ledelse må man selvfølgelig gerne gå i dialog med en medarbejder, der har kritik – men det er vigtigt, at man husker, at en sådan samtale skal ske i gensidig respekt, og at medarbejderen ikke oplever det som et forsøg på at få stoppet kritikken," siger Grete Christensen.