Rektor og næstformand: Bekymring om arbejdsvilkår trækker unge væk fra sygeplejerskeuddannelsen

DEBAT: En ny analyse viser, at unge fravælger velfærdsuddannelserne af frygt for løn- og arbejdsvilkårene. Den bekymring er vi nødt til at tage alvorligt, skriver Dorthe Boe Danbjørg og Stefan Hermann.

Oprettet: 22.06.2022
Foto: Lena Rønsholdt

Debatindlæg af Dorthe Boe Danbjørg, næstformand i Dansk Sygeplejeråd og Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole. Bragt i Altinget.

Et spændende arbejde med masser af muligheder, jobsikkerhed og garanti for at gøre en forskel for andre mennesker. What’s not to like?

Lidt for meget desværre. Selvom der er masser af gode grunde til, at mange unge vælger sygeplejerskeuddannelsen til, er der alt for mange, der tøver. Og der er blevet flere af dem.

De frygter for stort arbejdspres, er skeptiske over lønnen og oplever, at der er mere prestige i at gå på universitetet. Det fremgår af en ny analyse fra Danske Professionshøjskoler om unges valg af uddannelse.

Den uheldige konsekvens er, at der siden 2015 er sket et fald på 18 procent i antallet af ansøgninger med sygeplejerskeuddannelsen som første prioritet. Årets kvote 2 tal med et fald på 36 procent tyder desværre på, at vi ikke har set det værste endnu. Og nogenlunde tilsvarende ser det ud for uddannelserne til for eksempel lærer og pædagog.

Dermed risikerer vi at sætte yderligere turbo på de udfordringer, der allerede presser velfærden i form af en demografi med mange flere ældre og en generel mangel på arbejdskraft. 

Ubalance mellem unge og ældre

Aktuelt viser en ny prognose fra Danmarks Statistik, at der i 2030 vil være 135.000 flere ældre over 80 år, end der er i dag. Det er en stigning på hele 46 procent. Omvendt vil der være 18.000 færre mellem 18 og 64.

Det er sådan set ikke nyt - vi kender godt de demografiske udfordringer, og der er blevet sendt advarsler fra mange kanter længe. Men det cementerer, at den absolut største udfordring for fremtidens sundhedsvæsen er misforholdet mellem antallet af danskerne, der har behov for hjælp fra kommunen eller sygehuset, og antallet af medarbejdere til at tage sig af dem.

Allerede i dag er der stor mangel på sygeplejersker, og en prognose fra Damvad Analytics forudser, at manglen vil stige yderligere med 8000 sygeplejersker i 2030 – samme år som antallet af ældre over 80 vil være steget med næsten 50 procent.

Unge er bekymrede for arbejdsvilkår

Udviklingen er ikke mindst problematisk på et tidspunkt, hvor arbejdskraftsmanglen er så udtalt, at sygeplejersker nemt finder arbejde andre steder. Når arbejdsglæden daler, kan vejen ud af faget og over i andre brancher blive meget kort for den enkelte. Men vi har brug for, at sygeplejerskerne har både lyst og grund til at blive i faget.

Vi har også brug for, at flere har lyst til at blive sygeplejerske. Det burde i udgangspunktet ikke være et problem - uddannelsen er spændende, kvaliteten god og studieforløbet er udfordrende, og sygeplejefaget er fantastisk.

Til gengæld kan rammerne for sygeplejefaget presses så meget, at det skygger for alt dette. Det er desværre der, vi er på vej hen.

Som det formuleres i Danske Professionshøjskolers analyse af en ung, der har overvejet sygeplejerskeuddannelsen, men valgt en anden uddannelse:

”De har for få hænder til det arbejde, de skal lave. De kommer til at stå med alt for mange opgaver på én gang. Det er så urimeligt. Det ville jeg slet ikke kunne klare.”

Vedkommende står ikke alene. Arbejdsvilkårene i velfærdsfagene er en bekymring for mange unge. De er bekymrede for, om de er robuste nok til at klare presset, og om de reelt vil kunne gøre den forskel for andre, som de ønsker. Det er en reel bekymring, som vi bliver nødt til at tage alvorligt.

Øget opmærksomhed på velfærdsfagene

Hvad er løsningen? Der er flere.

Der er blandt andet brug for at sætte fokus på uddannelsen til sygeplejerske og til de andre veldærdsfag, når unge vejledes og informeres om studievalg på grundskoler og ungdomsuddannelser. Mange unge har begrænset viden om uddannelserne og oplever, at der i stedet er fokus på universitetsuddannelser, som præsenteres som det naturlige og mest prestigefyldte valg.

Vi skal også blive bedre til - ikke mindst i de gymnasiale uddannelser - at sikre, at for eksempel sygeplejerskefaget og sygeplejerskeuddannelsen virker som en naturlig vej at gå, hvis man interesserer sig for omsorg, sundhed, naturvidenskab, matematik, teknologi medvidere.

Vi skal ikke forcere de unges valg, men sørge for, at deres forløb i ungdomsuddannelserne ikke mest er universitetsforberedende, men studieforberedende.

Her skal professionshøjskolerne også blive bedre til at knytte sig til ungdomsuddannelserne.

Ligeledes skal der skabes endnu bedre rammer for videreuddannelse gennem hele livet. Beskæftigelse, udvikling og videreuddannelse er vigtigt for unge, når de vælger uddannelse.

Bedre løn- og arbejdsvilkår

Når det er sagt, må vi også indse, at det ikke er en udfordring, vi alene kan kommunikere os ud af, selvom vi fra alle kanter har brug for at fortælle om, hvor løfterigt faget er, og hvor mange sygeplejersker der hver dag går på arbejde optændt af mening og ordentlige rammer.

Ikke desto mindre er der brug for en national plan for rekruttering og flere praktikpladser for sygeplejerskeuddannelsen, såvel som for de andre velfærdsuddannelser.

Derudover er det afgørende at forstå, at de unge forholder sig til virkeligheden. Det bliver vi andre også nødt til.

Det er vanskeligt at komme uden om, at rammerne for sygeplejerskerne bør forbedres, så flere vælger faget til.

Manglen på sygeplejersker – og på studerende - er ikke noget, vi kan hverken digitalisere eller importere os ud af, selvom der selvsagt altid kan frigøres ressourcer i et vist mål ved at digitalisere klogt, afskaffe unødig regulering med videre.  

Parterne på arbejdsmarkedet og politikerne skal sikre gode løn- og arbejdsvilkår samt muligheder for udvikling, for det er det, de unge fokuserer på. De vil have et spændende og meningsfyldt arbejdsliv, men de vil også have et godt liv ved siden af. Det burde velfærdsfagene have de bedste muligheder for at give dem.