Forebyggelse skal ske på individniveau

Carsten Hendriksen, Mikkel Vaas

Hvorfor og hvordan?

Forebyggende hjemmebesøg til ældre mennesker

Frederikshavn: Dafolo 1997

92 sider, kr. 94,40,-

Ifølge 'Lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre' skal kommunerne tilbyde forebyggende hjemmebesøg hos alle, der er fyldt 75 år. Forebyggende hjemmebesøg skal tilbydes mindst to gange om året. Frem til 1. juli 1998 er der dog kun pligt til at besøge alle, der er fyldt 80 år. Det er op til kommunerne selv at planlægge besøgene, og bogen indeholder eksempler på flere kommuners tiltag inden for området og nævner også forebyggelsesmuligheder i det danske social- og sundhedsvæsen. Udgangspunktet i bogen er, at besøgene skal være et tilbud og skal håndteres som sådan.

Bogen er skrevet i et kortfattet, letlæseligt sprog med korte kapitler. Målgruppen er det personale, der skal planlægge og udføre de forebyggende hjemmebesøg i kommunerne, desuden er det forfatternes mening, at alle, der arbejder med ældre mennesker i social- og sundhedsvæsenet, skal kunne finde inspiration i bogen til det daglige arbejde.

Bogen starter kort med den normale aldring på det biologiske, det psykiske og sociale plan og evnen til at mestre de forandringer, der sker. Forfatterne gør læseren opmærksom på, at dødeligheden i Danmark stadig er 100 pct., og at livet har en ende, selv om vores kultur ikke er meget for at beskæftige sig med det. De fleste må se frem til en kortere eller længere periode med svækkelse på grund af helbredsmæssige problemer, og det er her, forebyggelsen sættes ind. Forfatterne viser ved to diagrammer, hvordan det kan gå med og uden indgriben på forskellige niveauer, og minder om, at de fleste svækkelsestilstande i starten oftest er reversible.

Forebyggelse skal ske på individniveau, og forfatterne giver eksempler på primær, sekundær og tertiær forebyggelse samtidig med, at der gøres rede for forebyggelseselementerne ved at anvende en 'forebyggelsesskammel' som model. Bogen giver en forklaring på begrebet intervention og giver eksempler på basal, ukompliceret og kompliceret intervention. Der gøres meget ud af organisering og planlægning samt af det tværfaglige samarbejde, og hele tiden fastholdes det, at besøgene er et tilbud, og at borgerens beslutning skal accepteres. Forfatterne gør meget ud af kapitlerne om selve besøgene og satsningsområder for en eventuel intervention. Er man ikke vant til at foretage hjemmebesøg, indeholder disse to kapitler en næsten færdig køreplan for forebyggende besøg. Er man vant til at foretage hjemmebesøg, kan kapitlerne bruges som tjekliste og genopfrisker.

De etiske overvejelser er også behandlet. Her går frivilligheden og selvbestemmelse igen som en vigtig del af indholdet i besøgene. Desuden giver bogen eksempler på etiske problemstillinger, som vil være kendt af alle hjemmesygeplejersker.

Bogen giver bud på, hvilke kvalifikationer der er ønskelige, når der skal foretages opsøgende hjemmebesøg. Der nævnes ikke en bestemt personalegruppe i denne forbindelse. Endelig gives der råd til opfølgning og evaluering af besøgene.

Stoffet bliver behandlet kort og letforståeligt i bogen. For en erfaren hjemmesygeplejerske vil indholdet og overvejelserne være kendt stof. Et førstegangsbesøg hos en ny klient vil næsten altid indeholde mange af de elementer, forfatterne beskriver under forebyggende hjemmebesøg. Indholdet vil kunne støtte sygeplejestuderende i selvstændig praktik i primærsundhedstjeneste og social- og sundhedsassistentelever i primærpraktik samt social- og sundhedsassistenter og andre, der ikke har erfaring i at foretage hjemmebesøg.

Af Lene Gredal, assisterende ledende hjemmesygeplejerske i Skanderborg Kommune.