Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Frygt ikke de kloge patienter

Sygeplejersker vil fremover møde flere og flere patienter, der er blevet specialister i deres helbred via internettet. De vil derfor være mere krævende og stille flere spørgsmål. Derfor er det vigtigt, at sygeplejersker selv søger viden her og trodser deres frygt for den ukendte teknologi.

Sygeplejersken 1998 nr. 27, s. 46-47

Af:

Lotte Havemann, journalist

SY-1998-27-46-1Da Christel Bech efter ni år i Island vendte tilbage til Danmark, blev hun dybt overrasket over, hvor bange sundhedspersonalet i Danmark er for den nye teknologi. Foto: Kissen Møller Hansen.

Hvad stiller en sygeplejerske op, når patienten ved lige så meget eller endda mere om en lidelse, end sygeplejersken selv gør? Er der grund til at være bange for at virke uvidende og miste sin autoritet?

Ikke nødvendigvis.

Et par gode råd er at kaste et blik på de sundhedsoplysninger, der ligger på Internettet og så i øvrigt se på nutidens krævende patienter som en positiv, faglig udfordring.

Rådene kommer fra sygeplejerske og stud.cur. (kandidatuddannelsen fra Danmarks Sygeplejerskehøjskole), Christel Bech. Hun er som den eneste sygeplejerske tilknyttet en ny dansk internetside, NetDoktor.dk, hvor man siden den 16. juni har kunnet finde lokal og verdensomspændende information om sundhed, sygdomme og medicin.

''De konflikter, der kan opstå, når patienten er meget klog på sin egen sygdom, afhænger af, hvor godt sundhedspersonalet selv er oplyst. I dag forældes vores viden hurtigere, fordi der hele tiden sker nye ting på sundhedsområdet, der udveksles elektronisk. Som sygeplejersker er vi nødt til at følge med på Internettet,'' siger Christel Bech.

Modspil fra patienten

Hun er sikker på, at sygeplejersker gerne vil have modspil fra aktive og vidende patienter i modsætning til at behandle en passivt modtagende patient.

''Den tid er ved at være forbi, hvor sundhedspersonalet bestemte over patienterne. Man kan med nogle fine ord sige, at der er sket et skift fra paternalisme til ligeværdighed. Jo mere viden både patient og behandler får, desto mere lige bliver de, og det gavner relationen mellem dem,'' siger Christel Bech.

På NetDoktor.dk kan man i bogstaveligste forstand få alverdens viden om alle godkendte lægemidler, om bivirkninger og medicinalproducenter. NetDoktorens medarbejdere – læger, farmaceuter, en sygeplejerske og en journalist – overvåger hospitalernes ventetider på 12 operationstyper. Og hver dag inden klokken 10.00 har de skimmet morgenaviserne for sundhedsfagligt stof og listet dem op i prioriteret rækkefølge.

Enhver kan søge på alt fra apopleksi til øjenbetændelse og få gode råd, ligesom over 190 patientforeninger og deres materiale kan hentes hos NetDoktoren. Sundhedspersonale kan finde relevante konferencer og seminarer og diskutere faglige spørgsmål og problemer på en lukket debatsektion om 18 forskellige specialer.

Side 47

Christel Bech mener ikke, at patienterne kan blive for kloge. Hun peger på, at sygeplejerskernes styrke ligger i deres brede baggrundsviden.

''Vi kan give patienterne baggrunden for den viden, de har på enkeltområder. Vi kan udrede modstridende oplysninger og sætte dem ind i en sammenhæng. Men patienterne må også acceptere, at vi ikke kan vide alt om det hele. Det, vi kan give dem, er et beslutningsgrundlag, så de kan træffe de valg, der er rigtige for dem.''

Teknologiskræk

Før Christel Bech begyndte at give 'Sunde Råd' om blandt andet spædbørnsproblemer på NetDoktor.dk, arbejdede hun i Island i ni år, hvor hun var tilknyttet den primære sundhedstjeneste som blandt andet sundhedssygeplejerske og jordemoderafløser.

Da hun vendte tilbage til Danmark for et år siden, blev hun overrasket over, hvor bange sundhedspersonalet i Danmark er for den nye teknologi.

''Jeg må indrømme, at jeg undrede mig over angsten for computere. Dér, hvor jeg arbejdede i Island, havde vi ingen papirjournaler. Så når jeg havde været på hjemmebesøg, førte jeg alle oplysninger ind på en elektronisk journal. De fleste af mine kolleger havde e-mail-adresser, og i det hele taget brugte folk internettet,'' fortæller Christel Bech og nævner verdens største medicinske database, MEDLINE, som man også kan finde på NetDoktor.dk.

''Men jeg tror også, at når man har adgang til internettet, så forsvinder frygten, og man begynder at søge oplysninger der. For eksempel i MEDLINE, som er opdateret og overhaler inden om bøgerne, som hurtigt bliver forældede,'' siger Christel Bech og fortsætter:

''Men det er vigtigt, at vi ikke forlanger af os selv, at vi har alt som paratviden. Internettet kan jo netop bruges som opslagsværk.''

På NetDoktoren gør skribenterne en dyd ud af at undgå indforståede fagudtryk, som såkaldt almindelige mennesker har svært ved at forstå. Folkene bag NetDoktoren har sat sig som mål at forbedre folkesundheden ved at gøre den danske befolkning til aktive patienter. Det eneste, der bekymrer Christel Bech, er, at befolkningen bliver delt op i to grupper: Den vidensøgende, veloplyste gruppe og så dem, som ikke kan eller vil bruge kræfter på at få fat i information:

''Den polarisering er jo det store dilemma alle steder i samfundet, og det er ærgerligt. Men jeg kan kun sige, at vi gør et forsøg på at nå ud til så mange som muligt. Med internettet har alle fået nemmere adgang til information end nogensinde før. Det er mit håb, at NetDoktoren kan være medvirkende til at styrke appetitten på at blive klogere på sin egen sundhed,'' siger Christel Bech.

Nøgleord: NetDoktor, sygeplejersker, vidende patienter.

NETDOKTORENS MEDICINSKAB

Bag NetDoktor.dk gemmer der sig 15 læger, fire lægestuderende, en farmaceut, en sygeplejerske og en journalist, der har opbygget videnbasen ved siden af deres almindelige arbejde.

Ud over at indeholde fakta om sygdomme, medicin, bivirkninger, ventelister og nyheder fra dagens aviser, kan NetDoktorens brugere gratis søge i verdens største database med medicinske forskningsartikler, MEDLINE, der rummer over ni millioner artikler fra 70 lande siden 1966.

Sundhedspersonale kan også finde en kalender over møder, konferencer og seminarer i Danmark og hele verden, og så er der mulighed for at drøfte udvalgte specialer med kolleger i NetDoktorens lukkede debatsektion.

Internet-adressen er: www.netdoktor.dk