Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Sygeplejersken 1999 nr. 37, s. 41

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

god investering i sygeplejestudiet

Jan G. Bjålie, Egil Haug, Olav Sand, Øystein V. Sjaastad

Menneskets anatomi og fysiologi

Oversat fra norsk af Birthe Kamp Nielsen
København: Gads Forlag 1998
486 sider, 635 kroner

SY-1999-37-41-1Anatomi er læren om organismens opbygning, mens fysiologien bekriver, hvordan organismen normalt fungerer. Den nye norske lærebog for sygeplejestuderende og andre studerende på sundhedsfaglige uddannelser evner på fin vis at flette de to videnskabsgrene ind i hinanden, så det til tider ufatteligt komplicerede stof kan bearbejdes og forstås.

Forlaget har tidligere udgivet to adskilte lærebøger, 'Menneskets Fysiologi' og 'Anatomisk Atlas' af samme forfattergruppe. 'Menneskets anatomi og fysiologi' bygger i stor udstrækning på 'Menneskets Fysiologi', og hensigten har været at samle anatomi og fysiologi i ét værk, hvor anatomistoffet er indarbejdet på de steder i beskrivelsen af fysiologien, hvor det er naturligt og nødvendigt for, at den studerende kan opnå en helbredsforståelse.

Bogen er inddelt i hovedgrupper efter de forskellige legemsprocesser. For at forstå, at mennesket er ét legeme, som udgør én funktionel enhed, og de forskellige organsystemers virksomhed glider over i hinanden og er tæt sammenkoblet, gør forfatterne meget ud af at formidle sammenhængen i teksten, og de gør også brug af mange krydshenvisninger.

Hver hovedgruppe lægger ud med en til to sider, hvor de væsentligste sider af emnet beskrives forholdsvis enkelt i hovedtræk. Resten af kapitlet giver en dybere indføring i stoffet. Denne opbygning stemmer fint overens med den viden, vi har om, hvordan det er mest hensigtsmæssigt at angribe lærestof. I øvrigt er opbygningen anvendelig til repetition. Bogen er fyldt med kliniske eksempler, der virker motiverende og praksisnære.

Hvert kapitel afsluttes med en række studiespørgsmål. Spørgsmålene er formuleret sådan, at de rigtige svar definerer det vigtigste i de enkelte kapitler, og de er derfor nyttige for den studerende til kontrol af, om hun har opnået tilstrækkelig indsigt i emnet.

Da fysiologi i høj grad bygger på fysik og kemi, har forfatterne et kapitel i grundlæggende fysik og kemi. Kapitlet kan anvendes som en nyttig opslagsdel under studiet af den øvrige tekst.

Bogen er meget flot. Den er stor, A4-størrelse, men en fornøjelse at gå til. Den er meget flot illustreret i smukke farver og er opbygget pædagogisk fornuftigt op med talrige fremhævede kasser i kontrastfarver, tabeller og tegninger, som er så flotte, at den medicinske illustrator Kari C. Toverud fortjener at bliver nævnt. Bogen vil være en god investering ved start på sygeplejestudiet.

Af Heidi Strømsted Rosenqvist, uddannelseskonsulent i kursusafdelingen, Sygepleje- og Radiografskolen, Herlev.

EN GUIDE FOR FORSKNING OG UDVIKLING

Peter Lindblad, Kirsten Amstrup, Naheed Mirza, Naina Patel, Omar Samaoli

Etniske minoriteter og Demens
Omsorg og pleje i Danmark, Frankrig og Storbritannien

Frederikshavn: Dafolo 1998
174 sider, 198 kroner 

CNEOPSA står for 'Care Needs for Ethnic Minority People Suffering from Alzheimer's disease', betegnelsen for et pilotprojekt, der beskæftiger sig med ældre mennesker fra etniske minoritetsgrupper med Alzheimers sygdom. Projektet er støttet af den Europæiske Kommission og er blevet gennemført i Danmark, Frankrig og Storbritannien.

Resultaterne fra projektet, der fremlægges her, er det første forsøg på at udarbejde en

guide for arbejdet inden for forskning og udvikling på området. Projektet havde tre mål. For det første at udarbejde landeprofiler for de tre lande, der indgik i pilotprojektet, herunder lidt om migration, demografi, aldring og forskning på området. For det andet at udarbejde landepraksis for de tre lande, herunder pleje og omsorg. For det tredje at fremkomme med anbefalinger til udvikling af pleje og omsorg for ældre fra de etniske minoriteter, der lider af demens.

De tre landeprofiler er meget forskellige. De varierer med hensyn til, hvor mange år minoritetsgrupperne har levet i det pågældende land, hvorfor de kom dertil, deres etniske oprindelse samt sociale og økonomiske forhold. Fælles er dog det forhold, at de ældre fra de etniske minoritetsgrupper ældes i deres nye land, og at de er kommet for at blive. Generelt for de tre lande er, at der mangler viden om demens og Alzheimer blandt de professionelle, i organisationer, hos pårørende og i de etniske grupper. Hverken i Danmark eller i Frankrig findes der informationer om forskning, litteratur eller udviklingsprojekter.

Med hensyn til landepraksis er der i de tre lande kun meget lidt viden om mulighederne for at få hjælp til at klare problemer ved demens i familien. Fælles for landene er problemer omkring kommunikation, som ikke kun handler om, at de ældre ikke taler deres nye sprog. Vanskelighederne består også i forskellige opfattelser af sundhed og sygdom, de professionelles manglende viden om de ældres baggrund og kultur, problemer med at forklare familien, hvad demens er, og hvad det betyder for fremtiden, samt manglende politisk interesse og midler.

Guiden er en kraftig henstilling til professionelle i sundhedsvæsenet, politikere og forskere om at opdage, at ældre fra etniske minoritetsgrupper også kan blive demente og få Alzheimers sygdom, og at man begynder at handle i forhold hertil. Ældre mennesker fra etniske minoriteter er en problematik, vi vil komme til at høre meget mere til, og antallet stiger i det meste af Europa.

Der er i høj grad brug for forskning, uddannelse og træning inden for området for at kunne tilføre den nødvendige ekspertise til fagene. Derigennem åbnes der mulighed for, at man i sundhedsvæsenet får de nødvendige faglige og medmenneskelige kvaliteter, der skal til for at yde en god pleje og behandling.

Af Helle Ploug Hansen, sygeplejerske og antropolog, lektor ved Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse, Syddansk Universitet, Odense Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.