Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Synspunkt: Retningslinier for praktikken

Dårlige erfaringer fra praktikophold fik de sygeplejestuderende i Ringkøbing Amt til at tage sagen i egen hånd. Sammen med skolens Dialogudvalg fik de udarbejdet et sæt retningslinier, så studievilkårene nu står på skrift. Essensen er, at de sygeplejestuderende netop er studerende og ikke indgår i normeringen.

Sygeplejersken 1999 nr. 4, s. 24

Af:

Kirsten Kølbæk Jensen, sygeplejestuderende,

Lena Brandt Han, sygeplejestuderende

Mon ikke mange kan genkende følgende udsagn fra studerendes evalueringer: ''De blev nødt til at kalde ekstra personale ind, da en studerende var syg,'' ''Man føler, at man bør læse en masse, men har ikke overskud til det, og det er umuligt at få studiedage,''

''Det er et dilemma, når personalet ikke ved, hvilke rammer der gælder for en studerende,'' ''Ved travlhed på afdelingen blev det nægtet mig at følge min patient til undersøgelse og operation,'' ''Jeg var overladt til mig selv, så til midtvejsevaluering vidste ingen, hvad de skulle sige om mine evner til at studere sygepleje i praktikken, dog fik jeg ros, for som de sagde, arbejdede jeg selvstændigt og hårdt!!!''

Kan det kaldes kvalitet i en videregående sundhedsfaglig uddannelse ved indgangen til det 21. århundrede? Det synes de sygeplejestuderende ved Sygeplejeskolen i Ringkøbing Amt absolut ikke.

Da en flok studerende havde fået nok af ovenstående oplevelser, tog de ordene om ansvar for egen uddannelse til efterretning og kontaktede sygeplejeskolens Dialogudvalg med krav om ensrettede forhold i praktikken. Dialogudvalget er et forum, hvor studerendes medindflydelse og medansvar for uddannelse og uddannelsesforholdene debatteres og behandles. Det består af studerende, lærere og ledelsen.

Dialogudvalget indhentede forslag fra de studerende for at få oplysninger om og forventninger til retningslinier for de sygeplejestuderendes uddannelsespraktik. Disse forslag blev behandlet gentagne gange i udvalget og bearbejdet med hensyn til, hvilke forudsætninger der kan kræves, for at sygepleje kan studeres i praksis, og hvorledes dette formuleres entydigt.

Da Dialogudvalget kom frem til brugbare retningslinier, blev disse videresendt til Ringkøbing Amts Uddannelsesråd, som efter andengangsbehandling godkendte 'Retningslinier for sygeplejestuderendes uddannelsespraktik' med virkning fra 1.9.1998. Uddannelsesrådet består af to chefsygeplejersker, to ledende sygeplejersker fra primær sundhedstjeneste, to sygeplejelærere, tre studerende, vicerektor og rektor.

Essensen af 'retningslinierne' er, at de sygeplejestuderende er studerende. Det vil sige, at de ikke indgår i praktikstedernes normering, hverken på første, andet eller tredje uddannelsesafsnit. Den studerende må maksimalt have 37 ugentlige studietimer i praktikken. Ord som afspadsering, overarbejde samt at 'skylde afdelingen timer' hører ikke hjemme i et studies terminologi. Det er den studerendes ansvar i samarbejde med praktikvejleder og studievejleder at udarbejde en studieaftale, så studiet bliver målrelateret.

Praktiktid i weekender samt aften- og nattevagter bør kun forekomme, når det er relevant for den studerendes uddannelse. Naturligvis har de studerende studiefri søgnehelligdage.

Da 'Retningslinierne for sygeplejestuderendes uddannelsespraktik' var en realitet, påtog de studerende i Dialogudvalget at videreformidle det nye og glædelige budskab til skolens øvrige studerende og til samtlige skolens praktiksteder.

Det har været en hård fødsel at få gennemført 'Retningslinier for sygeplejestuderendes uddannelsespraktik', men vi har umiddelbart modtaget positiv respons herfor. Det er en stor tilfredsstillelse, at 'retningslinierne' er de studerendes eget værk og ikke et dikteret protokollat vedtaget af Dansk Sygeplejeråd, de (amts)kommunale arbejdsgivere og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Dette, mener vi, er et eksempel på overordnet ansvarlighed for egen uddannelse og et led i kvalitetssikringen af uddannelsen til sygeplejerske. Det er befordrende for kvaliteten i den kliniske del af sygeplejestudiet, at vi i Ringkøbing Amt har fået et skriftligt materiale, som vi sygeplejestuderende og diverse praktiksteder kan forholde sig til, og som synliggør hensigtsmæssige studievilkår.

Så kære medstuderende, vi vil opfordre jer til at tage pulsen på eget uddannelsessted, vurdere det og handle derpå. Det belønner sig at gøre noget ved uddannelsesmiljøet.

For yderligere information om 'Retningslinier for sygeplejestuderendes uddannelsespraktik', kontakt Sygeplejeskolen i Ringkøbing Amt, Holstebro.

Kirsten Kølbæk Jensen og Lena Brandt Hansen er sygeplejestuderende ved Sygeplejeskolen i Ringkøbing Amt.