Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Amtsborgmester: Vi har en fælles sag

Vi vil ikke gå på akkord med kvaliteten. Derfor må der hurtigt laves en aftale mellem regeringen og amterne om, hvordan de nye uddannelseslove skal finansieres, siger forman-den for Amtsrådsforeningens uddannelsesudvalg Søren Eriksen.

Sygeplejersken 2000 nr. 22, s. 45

Af:

Grethe Kjærgaard, journalist

Sygeplejeskolernes ejere, amterne, har i forbindelse med behandlingen af loven om etablering af Centre for Videregående Uddannelser ytret ønske om selv at kunne etablere centre med CVU-status i amtsligt regi. Men en henvendelse fra Amtsrådsforeningen til undervisningsminister Margrethe Vestager (R) har ikke båret frugt. Undervisningsministeren ønsker ikke centre i amtsligt regi, kun i statsligt regi.

Men det betyder ikke, at sundhedsuddannelserne bliver ladt i stikken.

''Tværtimod,'' siger ministeren i et svar til Amtsrådsforeningen, ''så lægger jeg meget stor vægt på, at loven giver mulighed for, at de amtskommunale sundhedsuddannelser kan komme med i CVU-dannelserne efter aftale med amterne og med bevarelse af amternes fulde ansvar for uddannelserne.''

Med vedtagelsen af lovpakken er det nu op til amterne at realisere institutionsreformen. Men vil amterne være med?

''Ministeren har måttet respektere, at det er amterne, der forvalter sygeplejerske- og radiografuddannelsen, men vores holdning i Amtsrådsforeningen har hele tiden været, at det var vigtigt, vi var med på vognen, så vi har en fælles sag med Dansk Sygeplejeråd,'' siger formanden for Amtsrådsforeningens uddannelsesudvalg, amtsborgmester Søren Eriksen til Sygeplejersken.

''Ligesom Dansk Sygeplejeråd er vi meget interesseret i at få skabt respekt om sygeplejerskeuddannelsen og få den defineret som en professionsbachelor, ligesom vi er interesseret i at styrke efter- og videreuddannelserne og få skabt kontakt med universiteterne, så undervisningen og uddannelsen kan blive forskningsbaseret. Derfor vil vi se med stor interesse på den nye CVU-konstruktion.

Den vil passe os godt, fordi den har længere udviklingstid end den model, hvor institutionerne fusionerer med det samme, og som vi først blev præsenteret for af ministeren,'' siger han og tilføjer:

''Hovedtanken med et CVU er jo at skabe et attraktivt studiemiljø for både studerende og lærerkræfter, et sted, der er kvalificeret til at påtage sig både udviklings- og forskningsarbejde. Hvis sygeplejerske- og radiografuddannelsen ikke er med i den udvikling, frygter jeg, at vi kan komme i en situation, hvor sygeplejerskeuddannelsen får lavere status end lærer- og pædagoguddannelserne og de tilsvarende uddannelser. Det kan vi ikke leve med i amterne.''

Sygeplejelærere skal opkvalificeres

Søren Eriksen understreger, at Amtsrådsforeningen under hele forløbet har sagt, at realiseringen af lovkomplekset ikke kan være udgiftsneutralt:

''Et kvalitetsløft koster penge,'' siger han. ''Vi vil ikke gå på akkord med kvaliteten. Her er vi enige med Dansk Sygeplejeråd. Der er behov for en styrkelse af praktikdelen, ellers kan der ikke blive tale om en professionsbachelor, ligesom der skal ske en ændring af teoridelen, så sygeplejerskerne bliver kvalificeret til at tage en overbygningsuddannelse på universitetet. Disse forbedringer koster penge, og det har vi gjort gældende under vores forhandlinger med regeringen. Derfor må der nu hurtigt laves en aftale mellem regeringen og amterne om, hvordan reformen skal finansieres, så det bliver muligt for os at nå de mål, der ligger i lovgivningen. Ellers risikerer vi, at de unge svigter sygeplejerskeuddannelsen. Vi er i forvejen nervøse for, om vi kan rekruttere tilstrækkeligt med unge til uddannelsen.''

Hvis sygeplejerskerne skal have deres professionsbachelor, handler det jo også om sygeplejelærernes kvalifikationer?

''Selvfølgelig. Det har vi peget på længe bl.a. på baggrund af det udredningsarbejde, vi har lavet sammen med Dansk Sygeplejeråd i forbindelse med den evalueringsrapport af uddannelsen, som kom for nogle år siden. Den lærerprofil, vi p.t. har på sygeplejeskolerne, er ikke tilstrækkelig til at sikre sygeplejerskerne den kompetence, som loven om de mellemlange videregående uddannelser tilsigter. Derfor skal vi have opkvalificeret lærerne eller have en anden lærertype ind.

Det koster ressourcer og er ikke et projekt, der kan gennemføres fra den ene dag til den anden. I øvrigt glæder vi os over, at det er lykkedes at få udvidet antallet af kandidatstudiepladser på Danmarks Sygeplejerskehøjskole. Det er en af vejene til at få uddannet nogle sygeplejelærere med den ønskede kompetence.''