Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Nyt værktøj til visitation

Visitation til hjemmeplejeydelser har igennem mange år været genstand for megen debat, mest af alt fordi ydelserne ikke har været tildelt efter ensartede regler.

Sygeplejersken 2000 nr. 28, s. 23

Af:

Ingrid Enert, leder af Visitationsteam, Københavns Kommune, indre by,

Marianne Kring, sygeplejerske

Det har medført, at den person, der har foretaget visitationerne, har kunnet benytte egne normer og holdninger ved visiteringen. Der har derved ikke været mulighed for, kommunerne imellem, at sammenligne serviceniveau og ressourceforbrug med borgernes tilfredshed med hjemmeplejeydelserne.

Kommunernes Landsforening tog for nogle år siden initiativet til at udvikle et fælles sprog til brug ved visitation til hjemmeplejeydelser. Det arbejde er nu tilendebragt og lægger op til, at hjemmeplejeydelser skal gives som hjælp til selvhjælp ud fra en helhedsvurdering af borgerens situation.

Fælles sprog er grundlæggende et godt basisværktøj, men kan ikke stå alene. Et praktisk anvendeligt værktøj er nu kommet på markedet, klar til brug ved visitationsproceduren og tro mod intentionerne i fælles sprog. Værktøjet er udarbejdet af sygeplejersker med bredt kendskab til hjemmeplejen i almindelighed og til visitation til hjemmeplejeydelser i særdeleshed.

Værktøjet er opdelt i kerne- og omsorgsydelser. Kerneydelserne refererer til de almindeligt kendte indsatsområder inden for hjemmeplejen, men er beskrevet ud fra de fire funktionsniveauer, som fælles sprog benytter. Ud fra hvert af funktionsniveauerne og ydelserne er angivet en normtid, som fastsættes ud fra den enkelte kommunes holdning. Omsorgsydelserne er opbygget på samme måde som kerneydelserne.

Omsorgsydelserne er altid ydelser, der tillægges en kerneydelse ud fra borgerens specifikke behov og formål med ydelsen.

Alle ydelsesbeskrivelser foretages efter en faglig helhedsvurdering, hvor borgerens egen oplevelse af sin situation, borgerens netværk, boligsituation samt mål med ydelsen danner grundlag for vurderingen.

Værktøjet er samtidig tilrettelagt således, at det tydeligt fremgår, om borgeren skal have daglig hjælp og i så fald hvor ofte, eller om hjælpen f.eks. skal ydes én eller to gange om ugen, og om hjælpen skal ydes morgen/formiddag, middag/eftermiddag eller aften. Den samlede visiterede tid opgøres såvel over døgnet og på ugeplan som over fire uger.

Værktøjet er således et godt redskab til:

  • At dokumentere visiterede hjemmeplejeydelser
  • At skabe ensartet visitation ud fra fælles sprog
  • At foretage ressourcestyring inden for hjemmeplejen.

Der kan gives grundig introduktion og vejledning i effektiv anvendelse af værktøjet, ligesom trykte formularer tilpasset efter kommunens serviceniveau og med kommunens logo kan leveres.