Sygeplejersken Årgang 2000 nr. 44

I dette nummer

Baggrund

Patientvejledere med mange kasketter

Patientvejlederne skal både rådgive patienterne og sygehusenes personale. De skal også give ledelserne gode råd om, hvordan servicen over for patienterne kan blive bedre. Men først og fremmest skal de være neutrale og dialogsøgende i deres rådgivning.

Tager pulsen på patientservicen

Patientvejlederne fungerer som en slags indikatorpapir, der kan vise, om service og kommunikation over for patienterne er god nok på sygehusene. Og det er den ikke altid.

Fag

Sygepleje ud fra grundlæggende behov

Kvaliteten af den grundlæggende sygepleje vakler i dag. Og der er ­ også i Danmark ­ en stigende interesse for Virginia Hendersons sygeplejeperspektiv, som efter forfatterens mening er det perfekte skelet til evidensbasering og monitorering. Her fortæller hun hvorfor.

I HVERT NUMMER

Faglig kommentar: En selvbestaltet advokat

Sygeplejersken skal være patientens advokat, er der nogen, der synes. Men hvad lægger sygeplejersker egentlig i dette begreb, der er hentet fra en helt anden profession? Har de ikke nok i at være sygeplejersker?