Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Forberedelse af fjernstudiet

Der ligger et stort udviklingsarbejde bag initiativet i Slagelse. Op til tre år har det taget at blive klar til at lancere fjernstudiet i sygepleje.

Sygeplejersken 2001 nr. 21, s. 17

Af:

Grethe Kjærgaard, journalist

Det nye fjernstudium i sygepleje har været undervejs i næsten tre år. Det har først og fremmest krævet etablering og udvikling af skolens informationsteknologi. Der er ansat en IKT-lærer og en IKT-administrator, og der er installeret pc'er hos samtlige lærere, på biblioteket, i grupperum og i et enkelt klasselokale, hvor der står ikke mindre end 12 af slagsen.

Udviklingen af skolens informationsteknologi tager naturligvis også sigte på de ordinære studerende: ''F.eks. har vi oprettet et elektronisk bibliotek, ligesom vi også lægger mere og mere materiale og information ud på vores hjemmeside, hvor der er nyttige links bl.a. til de forskellige arbejdspladser i amtet. Det sidste betyder f.eks., at de studerende selv kan se, om praktikpladsen på sygehuset i Kalundborg eller i hjemmeplejen i Holbæk er noget for dem,'' siger Bodil Roed.

Hun mener i det hele taget, at mange af sygeplejens fag egner sig fortrinligt til undervisning over internettet: ''Vi har en række eksakte fag, hvor det er rimeligt præcist, hvad de studerende skal lære. Det drejer sig om anatomi, fysiologi, mikrobiologi, dele af sygdomslæren, ernæringslæren osv. Her kan de studerende lige så godt sidde derhjemme og studere og så få vejledning over telefonen eller via e-mail. Det indebærer også, at lærerrollen skifter karakter. Fra at være den direkte formidler i klasseværelset bliver læreren nu mere konsulent og vejleder.

Digital omsorg

Sygepleje- og IKT-lærer Anne Sievert har været en af nøglefigurerne i den projektgruppe, der har arbejdet med etableringen af det nye fjernstudium i sygepleje.

Også hun har klædt sig på til opgaven gennem længere tid med efter- og videreuddannelse samt deltagelse i et regionalt projekt under Center for Teknologistøttet Uddannelse. Projektet har haft fokus på kompetencekrav i relation til fleksibelt tilrettelagt undervisning.

Herudover er der trukket på erfaringer fra uddannelsesinstitutioner, som allerede er i gang med fjernundervisning og gør brug af det kommunikations- og konferencesystem, som sygeplejeskolen i Slagelse har valgt at bruge til sit projekt:

''Systemet er meget anvendt inden for undervisningssektoren, og når vi har valgt det, er det for at undgå den situation, som store dele af sundhedsvæsenet er havnet i i dag, hvor de forskellige systemer ikke kan ''snakke'' med hinanden,'' siger hun.

Anne Sievert har især koncentreret sig om den pædagogiske indfaldsvinkel til læreprocessen i et fjernstudium og kan her trække på sine studier i psykologi ved Roskilde Universitetscenter, hvor hun bl.a. har beskæftiget sig med computer-mediering af omsorgskundskaber:

''Forenklet sagt har jeg set på, hvad det er for en viden, man kan servere for brugerne via de digitale medier, når det drejer sig om omsorg. For det er nemlig ikke alt, der kan digitaliseres. Al den viden, der f.eks. kræver social kontakt med andre levende væsener, kan naturligvis ikke læres via en pc, ligesom pc'en heller ikke kan erstatte læring i praksis. Computeren kan medvirke til at forberede de studerende til at lære nogle ting i praktikken, men aldrig erstatte virkeligheden.''

Anne Sievert opfatter sig som det, hun kalder kommende supporter på sidelinien, når fjernundervisningen forhåbentlig kommer i gang:

''De fjernstuderende behøver ikke at have forkundskaber med brugen af en pc, fordi jeg oplærer dem i at bruge konferencesystemet, e-mail og internet,''siger hun.

Læs også artiklen "Læs til sygeplejerske hjemmefra"