Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Næsten umuligt at flytte demente

Sygeplejersken 2001 nr. 34, s. 8-11

Af:

Kirsten Bjørnsson, journalist

Billede

Side 9

Nye regler for magtanvendelse skulle give kommunerne mulighed for at flytte demente på plejehjem uden samtykke, når forholdene i eget hjem er uforsvarlige. Men tilladelsen er uhyre svær at få. Konsekvensen kan blive, at demente bliver flyttet uden lovens retsgarantier, frygter fagfolk. Det er for svært at flytte demente og sindslidende, hvis de selv siger nej.

Det er en opfattelse, som begynder at brede sig i gerontopsykiatrien og kommunerne godt halvandet år efter, at en ændring af sociallovgivningen gav mulighed for at flytte folk, der lever under uforsvarlige forhold.

Linjen er lagt med en række afgørelser fra den Sociale Ankestyrelse. I tre tilfælde har ankestyrelsen omstødt den beslutning om tvangsflytning, som i første omgang var truffet i det pågældende amts Sociale Nævn.

Meterhøje dynger af skrald, rådne madvarer og afføringsrester er ikke grund nok. Det viser en sag fra Grenå Kommune, hvor der desuden indgik 14 dages hjælpeløshed med en brækket knæskal og en brandepisode (se artiklen side 12).

I de to andre sager, hvor ankestyrelsen sagde nej, er der beskrivelser af medicinsvigt, fordærvet mad, utøj, aske, menstruationsblod og opkast på gulvet. ''Jeg ved ikke, hvad det er for et liv, man mener, de mennesker kan have?'' siger socialrådgiver Gitte Lang, Psykiatrisk Hospital i Århus. Hun understreger, at hun ellers var en af dem, der hilste loven meget velkommen.

''For tidligere skete der mange overgreb i det skjulte. Og det er flot, at loven ikke levner nogen tvivl om, at magt er sidste udvej, og at man først og fremmest skal satse på omsorg, pleje og socialpædagogik. Men reglerne er blevet for restriktive.''

Skuffet forventning

Efter afgørelserne i den Sociale Ankestyrelse kalder Jørn Nielsen, jurist i Århus Kommune, muligheden for tvangsflytning ''mere eller mindre illusorisk.''

Af lovens forskellige bestemmelser om indgreb i selvbestemmelsesretten var reglen om flytning uden samtykke ellers den, som Århus Kommune havde fæstet mest lid til.  ''Kommunerne har i mange år stået med et problem, når folk ikke selv ville give samtykke til at komme på et plejehjem, hvor de kunne få den optimale pleje og sikkerhed,'' siger Jørn Nielsen.

''Og man kan godt være i tvivl om, hvorvidt alle de, der bor på plejehjem i dag, er flyttet ind på lovlig vis. Vi havde håbet, de nye regler kunne hjælpe os til, at det blev mere lovligt.''

Et fingerpeg om, hvordan reglerne ville blive fortolket, fik Århus Kommune allerede i begyndelsen af 2000, da kommunen fik afslag på den første ansøgning om flytning fra det Sociale Nævn i Århus Amt. Sagen, der fik stor omtale i den lokale presse, angik en 91-årig dement kvinde i Spørring. Hun kunne ikke tale, lå i sengen på tredje år og skulle have hjælp til alt.

Kommunen mente, hun kunne få en bedre tilværelse på et plejehjem, men gennem årene havde hun sagt nej, hver gang hun blev spurgt, og hendes børn krævede, at deres mors holdning blev respekteret.

''Vi fik sagen tilbage med besked om, at der ikke var grund til at flytte den pågældende, fordi der ikke var overhængende livsfare,'' siger Jørn Nielsen. "Det har vi så rettet ind efter." Århus Kommune har ikke siden haft sager om flytning i det Sociale Nævn.

Forventer fusk

Den meget stramme linje gælder også andre former for magtanvendelse som brug af beskyttelsesfiksering og tilbageholdelse i boligen. ''Der er kommet nogle afslag, jeg simpelthen ikke kan forstå,'' siger Gitte Lang. Bl.a. med adresse til sagen fra Grenå Kommune, hvor en 64-årig levede i et ubeskriveligt svineri.

''Sådan en sag giver genlyd ude i kommunerne. Man opgiver på forhånd at bruge reglerne, når så velbeskrevet en sag ikke kan gå igennem.''

En kendsgerning er det i hvert fald, at der er kommet færre sager om magtanvendelse til behandling, end de sociale nævn i amterne havde forventet. Det undrer ikke Gitte Lang: ''Jeg tror, man vil begynde at fuske ude i kommunerne. Det ville jeg også selv gøre for at hjælpe den demente.

Man overvejer, hvem man kan risikere at få en klage fra. Den demente kan ikke selv klage, men det kan de pårørende. Så dem laver man en aftale med, og den skriver man ned, så dokumentationen er i orden. Men den kommer ikke uden for huset. Det står jo i vejledningen fra Socialministeriet, at et samtykke også kan være stiltiende. Det kan f.eks. foregå sådan her: Nu skal du høre, Kirsten, jeg har jo kendt dig i mange år, og jeg fornemmer på dit kropssprog, at du i virkeligheden xxx

Og så forklarer man de pårørende, at man 

Side 10 

godt kan søge i det Sociale Nævn, men at det er sikrere at lade være: For hvis vi så får afslag, kan vi ingenting gøre.''

Loven begrænser tvang

Reglerne om tvang blev indført efter 10 års diskussion, hvor fronterne til tider blev trukket op, så dialogen havde vanskelige betingelser. I 1990 foreslog en arbejdsgruppe under det Danske Center for Menneskerettigheder, at de dementes retssikkerhed blev sikret med en lovgivning om tvang og magtanvendelse.

Arbejdsgruppen, der bestod af tre jurister og tre psykiatriske overlæger, argumenterede med, at tvang under alle omstændigheder fandt sted, men helt vilkårligt og uden tilsyn, så længe der ikke var regler for magtanvendelsen.

Den modsatte holdning var repræsenteret i Socialministeriet, men også blandt en del sygeplejersker, der arbejdede med demente: Man ønskede ikke regler for tvang, fordi en lovliggørelse kunne blive en sovepude. Man frygtede, at kommunernes demenspleje ville blive præget af overvågningschips og magtanvendelse i stedet for pædagogik og god sygepleje.

Da loven omsider kom for et par år siden, blev det imidlertid kraftigt understreget, at magtanvendelse skulle være sidste udvej. Og overordnet ser det ud til, at loven virker efter hensigten.

Tove Nielsen er afdelingschef for Pleje- og Omsorgsafdelingen i Grenå Kommune, som for et år siden fik en tvangsflytning underkendt af den Sociale Ankestyrelse.

Hun undrer sig over den konkrete afgørelse, men det skal ikke afholde kommunen fra at søge, hvis behovet opstår en anden gang. Ikke bare af hensyn til borgeren, men også til hjemmeplejens personale. Forholdene i et hjem kan blive så uhygiejniske og psykisk belastende, at man ikke kan udsætte personalet for det.

''Men det er godt, vi har fået loven. Det har givet åbenhed om nogle ting, man bare ikke talte om, da jeg var elev for 30 år siden,'' siger Tove Nielsen. ''Her i kommunen gennemgik vi alle plejehjemmene, da reglerne kom, for at se, om der foregik noget, som var omfattet. Det førte også til, at vi fik ryddet op i nogle foranstaltninger, som faktisk ikke var nødvendige.'' 

Fem slags magtanvendelse

Reglerne for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten står i Lov om social service. De angår personer ''med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne.''

Før magtanvendelse skal man altid forsøge med overtalelse, og man skal altid vælge den mindst indgribende foranstaltning.

Kommuner og amter kan beslutte følgende indgreb:

  • alarm- eller pejlesystemer (\47109a)
  • tilbageholdelse i boligen (\47109c)
  • stofseler til beskyttelse (\47109d).

Beslutningerne skal godkendes i amtets sociale nævn. I sager om tilbageholdelse i boligen skal borgeren have en advokat til at varetage sine interesser. Kommuner og amter kan desuden indstille, at det sociale nævn tager beslutning om

  • flytning til et særligt botilbud uden samtykke (\47109e).

Borgeren skal have en advokat til at varetage sine interesser.

Endelig kan kommuner og amter i akutte situationer

  • fastholde en borger eller føre vedkommende til et andet rum.

Alle former for magtanvendelse skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen eller amtsrådet.

Den Sociale Ankestyrelse lægger linjen

Den Sociale Ankestyrelse har offentliggjort fem kendelser om ''optagelse i et bestemt botilbud uden samtykke.''

I to tilfælde har ankestyrelsen vurderet, at det var uforsvarligt at lade den pågældende blive i eget hjem, fordi der var dokumenteret risiko for alvorlig personskade.

Den ene sag drejede sig om en 43-årig mand, der led af fremskreden Chorea Huntington. Han var stærkt urenlig og forstod ikke nødvendigheden af at spise og drikke. Der var tale om brandfare, fordi han røg hjemmerullede cigaretter og tit tabte gløden.

(KEN nr. 11624 af 31/08/2000)

Den anden sag angik en 66-årig mand med hurtigt fremadskridende demens af frontal karakter. Når han var vågen, krævede han opsyn fra mindst én person bl.a. for at forhindre, at han satte ild til sig selv med tændstikker og cigaretter. Han havde en hustru, der ikke længere magtede at passe ham. (KEN nr. 11627 af 20/09/2000)

I tre tilfælde underkendte ankestyrelsen den godkendelse, der oprindelig var givet i amtets Sociale Nævn.

Den ene sag, som angår en 64-årig mand med alkoholbetinget demens, er omtalt i artiklen ''Et menneske i sygdom og kaos.'' (Se side 12). (KEN nr. 11408 af 21/06/2000)

En anden sag angik en 77-årig skizofren kvinde, der var permanent psykotisk. Hun spiste fordærvet mad og havde en mani med indkøb af mad og tøj. Siden 1980 havde hun været indlagt seks gange pga. medicinsvigt i forbindelse med flytning, modvilje mod medicin og frygt for at blive forgiftet. Ved den seneste indlæggelse måtte lejligheden tømmes og rengøres pga. naboklager.

Ankestyrelsen vurderede, at hun kunne få den nødvendige hjælp i sit eget hjem.

(KEN nr. 11302 af 09/05/2000)

I den tredje sag havde en 48-årig skizofren kvinde hjemmehjælp og en kontaktperson fra socialpsykiatrien, men åbnede tit ikke døren. Der var i løbet af et år iværksat to store rengøringsopgaver pga. utøj og manglende evne til at holde hjemmet rent. Hjemmehjælpen havde set aske, menstruationsblod, fordærvede madrester og opkast på gulvet i stuen og badeværelset. Opkastet skyldtes, at hun spiste fordærvet mad.

Anketyrelsen vurderede, at hun kunne komme til at fungere i sit hjem med ekstra hjemmehjælp. Ankestyrelsen lagde bl.a. vægt på, at der ikke havde været indlæggelser pga. madforgiftning, og at kvindens medicinering fungerede.

(KEN nr. 11303 af 09/05/2000).

 Side 11 

Stik mod hensigten

Tilsvarende meldinger lyder fra ledende sygeplejersker i andre østjyske kommuner. De fremhæver over for Sygeplejersken, at de nye regler har skabt større bevidsthed om magtanvendelse, og hvad man kan gøre i stedet. På den måde er reglerne med til at begrænse anvendelsen af tvang.

Sådan ser det også ud set fra den gerontopsykiatriske afdeling, der modtager patienter fra de 26 kommuner i Århus Amt, afdeling D, Psykiatrisk Hospital i Århus.
''Man er mere bevidste om, hvad man gør og hvorfor,'' siger oversygeplejerske Inge Voldsgaard. ''Alt skal ikke køre efter faste rutiner, men tilrettelægges mere individuelt. Og det er en medvirkende grund til, at der har været færre sager om magtanvendelse, end man på forhånd havde ventet.''

Inge Voldsgaard og Gitte Lang er enige om, at personalet i hjemmeplejen og på plejehjemmene er blevet meget dygtige i løbet af de sidste 10 år, og at kommunerne virkelig tager deres ansvar alvorligt. Men der er tilfælde, hvor selv det dygtigste personale kommer til kort.

Gitte Lang frygter, at lovgivningen kommer til at virke stik mod hensigten, hvis reglerne ikke kan administreres mere lempeligt. Så vil der stadig foregå magtanvendelse, men i det skjulte og uden den retssikkerhed, loven skulle give. ''Og hvad skal man gøre med de demente, hvis man hverken må flytte dem eller holde dem tilbage, når de vil gå, eller bruge et bælte for at forhindre dem i at falde ud af stolen? Skal de så have medicin, så hatten passer?" 

De sociale nævn

I hvert amt er der nedsat et socialt nævn med fem medlemmer foruden statsamtmanden, som er formand. Socialministeriet udpeger medlemmerne efter indstilling fra kommuneforeningen i amtet, amtet, LO, Dansk Arbejdsgiverforening og De Samvirkende Invalideorganisationer.

Psykofarmaka i stedet

Trods mange års kritik af det store psykofarmakaforbrug på plejehjemmene bliver medicin stadig brugt som en nødløsning over for rastløse og vanskelige demente.

''Forskellen er først og fremmest, at man i dag godt ved, at det er en dårlig løsning. Men vi har stadig 12-15 indlæggelser om året, hvor gamle demente kommer overmedicinerede ind,'' siger Inge Voldsgaard.

Hun har for nylig oplevet en ny variant: En kommune søgte om tilladelse til magtanvendelse over for en dement borger. Kommunen fik nej, og borgeren blev nogen tid senere indlagt, overmedicineret med psykofarmaka. ''De ved godt, de ikke skal komme til vores læger og bede om psykofarmaka,'' tilføjer Inge Voldsgaard.

''Men så er der egen læge, som trods alt ikke ser så mange demente til hverdag. Somme tider foregår der også et parallelt forløb, hvor vores distriktssygeplejerske pludselig bliver opmærksom på, at den demente får helt anden medicin end den, der er ordineret herfra. Så må vi afslutte.''

Ankestyrelsens kendelser kan findes på www.retsinfo.dk i databasen Retsinformation under ''Bekendtgørelse af lov om social service.'' Skriv: LBK nr 944 af 16/10/2000 i søgefeltet ''Søgning i alle felter.'' Åbn dokumentet og vælg ''Reference'' fra menuen. Fra dokumentlisten vælges ''Afgørelser truffet i henhold til denne lovbekendtgørelse,'' klik på ''Dokumentliste.'' Kendelserne ligger i datoorden og dermed i den sidste del af den meget lange dokumentliste.   

Tema: Demens

Næsten umuligt at flytte demente  

Et menneske i sygdom og kaos  

Restriktiv linje er tilsigtet 

Regler om tvang bliver ikke brugt

De besværlige gamle - Blad nr. 3/2002

Ulovlig omsorg

Fire måneder uden bad

Undgå slagsmål på badeværelset