Sygeplejersken 2002 nr. 1, s. 39

Skiftende kvalitet og sværhedsgrad

Jørgen Viby Mogensen, Thomas Vester-Andersen

Anæstesi

København: FADL 2001
342 sider, 450 kr.

Anden udgave af ''Anæstesi'' har fået et tiltrængt grafisk og indholdsmæssigt løft. Det er en fornøjelse at se de mange overskuelige tabeller og figurer. Bogen er udvidet med fire kapitler, og de øvrige kapitler har enten fået nye forfattere eller er blevet kraftigt reviderede. Den primære målgruppe er læger i anæstesiologiske introduktionsstillinger, sekundært bl.a. anæstesisygeplejersker. Mogens Lunding indleder med en spændende og relevant fremstilling af fagets udvikling. De følgende 24 kapitler er af noget skiftende kvalitet og sværhedsgrad, og forfatterne kommer flere steder til at sætte sig mellem to stole. Man vil både nå personer uden anæstesiologisk indsigt og have noget at tilbyde anæstesilæger og speciallæger.

Bogen når godt rundt om det præ-, per- og postoperative, hvad angår det somatiske og juridiske, men den kan ikke stå alene. Der bruges forbavsende lidt plads på f.eks. postoperativ kvalme og huskeanæstesi, og psykiske aspekter skildres mangelfuldt. Jeg savner afsnit om anæstesi til øre-næse-hals-patienter, ortopædkirurgiske, gamle og adipøse patienter. Redigeringen kunne have været mere stram. Proceduren ved intubation i forbindelse med akut indledning er beskrevet under ''Akut anæstesi,'' men langt bedre i kapitlet ''Obstetrisk anæstesi,'' og de sidste oplysninger må hentes i kapitlet ''Frie luftveje.'' Bogen er heller ikke fri for fejl. Når der på side 84 står: ''Det almindeligste er at anvende larynxmasken med patienten spontantrespirerende,'' er det en omgåelse af sandheden. De fleste patienter, der får anlagt larynxmaske, bliver overtryksventileret, hvilket forfatteren udmærket ved.

Det er beklageligt, at der blandt de 24 meget kvalificerede forfattere ikke er en sygeplejerske. Anæstesi er andet end hårde facts og teknikker. Jeg er overbevist om, at den blødere side af faget var blevet dækket, hvis der havde været et par anæstesisygeple-jersker med i redaktionen. Det havde også tjent bogen til ære, da den nærmest er obligatorisk læsning for kommende anæstesisygeplejersker.

Af Henrik List Nissen, anæstesisygeplejerske på KAS Gentofte

En forudsætning for god sygepleje

Sidsel Tveiten

Pedagogikk i sykepleiepraksis

Oslo: Fagbokforlaget 2001
244 sider, 319 norske kr.

SY-2002-01-27-1bBogens centrale budskab er, at pædagogisk kompetence er en vigtig forudsætning for at udøve god sygepleje og udvikle praktisk dygtighed. Forfatterens ambition er at øge det konkrete grundlag i den pædagogiske funktion rettet mod patienter, pårørende, studerende og kollegaer. Historien fortælles, så den balancerer mellem teori og praksis. Udgangspunktet er praksis, der righoldigt eksemplificeres, så behovet for en kompetent pædagogisk indsats bliver synligt, og den teoritrætte læser opmuntres til at læse. Spillerummet mellem teori og praksis indeholder praksisteori, dvs. forfatterens egne erfaringer og overvejelser knyttet til pædagogik i sygeplejepraksis. Der er råd og vejledning med mange detaljer, hvis man er

urutineret i at afvikle en god forelæsning eller vil udvikle vejledningsmetoder i forhold til studerende. Der er også stof til overvejelser om det at være mentor, coach eller tovtrækker.

Læring beskrives ud fra pædagogisk psykologiske teorier om betingning, kognitiv læringsteori og social kulturel forståelse. Forfatteren, hvis eget ståsted er konfluent pædagogik, er optaget af emotionel, psykomotorisk og intellektuel læring. Pædagogik beskrives som mestringshjælp, og hensigten er at stimulere læserens indre dialog om egen pædagogisk praksis.

Vejledning i praksis er et af de dyberegående og nuancerede områder i bogen. Det skal ses i forhold til forfatterens tidligere udgivelse ''Veiledning - mer enn ordluent pædagogik, er optaget af emotionel, psykomotorisk og intellektuel læring. Pædagogik beskrives som mestringshjælp, og hen

faglig ramme til også at forholde sig til vejledning til flere grupper bl.a. patienter og pårørende med konkrete bud på, hvordan individuel vejledning og gruppeundervisning kan afvikles. Første del beskæftiger sig med praksisbeskrivelser, sygeplejerskens generelle funktions- og ansvarsområde og mere specifikt i forhold til den pædagogiske praksis. Anden del beskriver pædagogik, læring, undervisning og vejledning. Tredje del handler om undervisning og vejledning til patienter pårørende, studerende og kollegaer. Målgruppen er studerende, sygeplejersker og jordemødre, og opmærksomheden fanges af omslaget og tegneren I.H. Breiviks humoristiske streg. Pædagogisk kompetence udfordrer mange sider hos sundhedspersonalet.

Af Birgit Huus Jensen, cand.pæd., sygeplejelærer ved Sygeplejeskolen i Vejle Amt.