Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelse

Sygeplejersken 2002 nr. 37, s. 30

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Kravene til sundhedsvæsenet

Torben Abildgaard Pedersen, Steffen Stræbak

Komparativ analyse af sundhedssektorens systemstandarder

DS/EN ISO 9001:2000
versus Joint Commission International Accredation Standards for Hospitals
(JCIA-SH:2000) Charlottenlund: Dansk Standard
163 sider, 495 + moms og ekspeditionsgebyr,

Hvis jeg skulle behøve hjælp fra sundhedsvæsenet, og jeg selv kunne vælge, ville jeg så foretrække, at pågældende institution var certificeret? Svaret er ubetinget et ja.

Ville jeg foretrække, at certificeringen var foretaget efter den internationale ISO-standard eller efter den amerikanske fra Joint Commission? Svaret er, at det vil jeg være usikker på.

Hvis der var mulighed for, at der blev lavet en landsdækkende dansk model, der indeholdt det bedste af de to systemer som grundlag for ekstern vurdering af sundhedssektorens kvalitetsstyringssystemer, ville jeg så foretrække det? Svaret er et ubetinget ja.

Dansk Standard (DS) har fået foretaget en sammenlignende analyse af de to mest udbredte akkrediteringssystemer i Danmark. Formålet er at yde sundhedsfaglige organisationer hjælp ved udvikling og etablering af kvalitetsstyringssystemer. Når man kender behov og ønsker i egen organisation, kan man med analysen punkt for punkt finde frem til stærke og måske mindre stærke egenskaber og formuleringer i to typer af ledelssmodeller.

DS-informationen sammenligner en gængs systemstandard, udgivet af International Organization for Standardization (ISO) - DS/EN ISO 9001:2000 - med en anden gængs kravmodel, udgivet af akkrediteringsselskabet JCIA-SH:2000 fra Joint Commission International Accreditation (JCIA). Begge systemer skal medvirke til at sikre en beskrevet kvalitet i de ydelser, sundhedsvæsenet tilbyder befolkningen. Nogle grunde til, at sundhedsvæsenet er begyndt at interessere sig for akkreditering, er, at der på sigt er god økonomi i det. Befolkningen og politikerne forlanger en høj og beskrevet kvalitet, og det er måske lettere at gennemføre et kvalitetsstyringsssytem i hele organisationen, når der er en opskrift, og en trediepart bedømmer resultatet. Lidt interessant er det, at der benyttes redskaber fra industrisamfundets epoke til at få sundhedsvæsenet til at bevæge sig ind i videnssamfundets epoke med den vidende borger/bruger/patient/klient i centrum. Men man skal være opmærksom på, at sundhedsvæsenets brugere forventer, at der er styr på kvaliteten, og det er i samspillet med den enkelte medarbejder, at brugeren får ansigt på sundhedsvæsenet og ofte ud fra det danner sig sit indtryk af niveauet. Det er personalets normer og værdier, der giver et sundhedsvæsen dets præg og ansigt, og et akkrediteringssystem kan kun være understøttende og ikke bestemmende for den faglige kultur.

Sygeplejersker skal interessere sig for akkreditering, fordi deres arbejdsområder er nogle af nøglepunkterne. Igen springer det i øjnene, at akkreditering forudsætter valide data for sundhedsvæsenets kerneydelser, og der eksisterer ikke et dansk klassifikationssystem, der beskriver plejen. Det er derfor lidt af en gåde, hvordan sundhedsvæsenet vil kunne leve op til de krav, der stilles i de to beskrevne systemer.

De to systemer er eksemplarisk enkelt stillet op mod hinanden med både supplerende beskrivelser og forslag til forbedringer. Læseren kan let orientere sig, men man taber næsten pusten, når kravene listes op. De virker dog så åbentlyst rigtige, at det er lidt forstemmende, at akkrediteringsinitiativerne ikke er iværksat for år tilbage. Den meget standardiseringskyndige kan måske indvende, at det er som at sammenligne æbler og pærer, når de to systemer stilles op mod hinanden. Den mere praktisk orienterede vil svare, at begge dele er frugt. Sygeplejersker inddrages på alle niveauer, og man har her et godt og forståeligt redskab til at få et overblik over kravene.

Det Nationale Råd for Kvalitetsudvikling har i den Nationale Strategi for Kvalitetsudvikling peget på, at der skal etableres en landsdækkende dansk model som grundlag for ekstern vurdering af sundhedssektorens kvalitetsstyringssystemer. Her ligger et materiale, som kan bruges direkte til at udvikle en sådan model. Sygeplejersker, der vil være med på et tog, der kører, opfordres til at læse den både spændende og nødvendige analyse. Tak til Dansk Standard for initiativet til at få udarbejdet dette samfundsnyttige arbejde.

Af Lise Therkelsen, sygeplejerske cand.mag., konsulent i Dansk Sygeplejeråds sekretariat.