Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fra assistent til sygeplejerske

Merituddannelsen. Det er en fordel at kunne koncentrere sig om specialet frem for at skulle lære at lægge stiklagener eller sengebade patienter.

Sygeplejersken 2004 nr. 32, s. 23-24

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

Nyuddannede sygeplejersker bliver ofte kritiseret for ikke at have styr på håndværket og den grundlæggende pleje. Det behøvede Susann Carlsen ikke bekymre sig om, da hun blev færdiguddannet sygeplejerske i efteråret 2001. Som 40-årig og med 15 års erfaring som hhv. sygehjælper og senere social- og sundhedsassistent i bagagen havde hun helt styr på den grundlæggende pleje. 

”Jeg er glad for, at jeg ikke blev uddannet sygeplejerske som helt ung, for så var jeg kun blevet en halvgod sygeplejerske. I stedet blev jeg en god sygehjælper og en god assistent,” siger Susann Carlsen. 

”Det har altid ligget til mig, at jeg skulle være sygeplejerske, men jeg var ikke parat efter gymnasiet. Jeg var nygift og nybagt mor, og som sproglig student manglede jeg i øvrigt kvalifikationer fra fysik og matematik til at komme ind på sygeplejerskeuddannelsen,” siger hun. 

Efter at være blevet uddannet social- og sundhedsassistent i 1996 havde Susann Carlsens livssituation ændret sig, så hun fik mulighed for at lægge endnu et lag på sin uddannelse. Børnene var blevet store, og hun havde lyst til flere udfordringer i sit arbejdsliv, mere kompetence og ansvar.

Susann Carlsen blev optaget på Sygeplejeskolen i Roskilde Amt i 1999.  

”I praktikken var det helt klart en fordel for mig, at jeg havde lært den grundlæggende pleje som sygehjælper og assistent. Jeg kunne koncentrere mig om at sætte mig ind i specialet, jeg skulle ikke først lære at vende en vaskeklud. Jeg havde en mere skjult viden, som var en stor hjælp,” mener hun.

Merituddannelsen

På sygeplejeskolerne i Svendborg og i Herlev er der særlige hold for social- og sundhedsassistenter, der ønsker at videreuddanne sig til sygeplejerske. På de øvrige skoler starter social- og sundhedsassistenterne som meritstuderende på et almindeligt hold med sygeplejestuderende, dvs. de springer en del af uddannelsen over og hopper mellem flere forskellige hold. Skolerne arrangerer individuelle forløb.

Det tager mellem to et halvt år og tre år at videreuddanne sig til sygeplejerske afhængigt af, om man er begyndt uddannelsen til social- og sundhedsassistent før eller efter 2002. De nyuddannede social- og sundhedsassistenter, der søger ind på merituddannelsen, kommer fra i år ind under den nye ordning. Her er uddannelsen forlænget med et halvt år, til gengæld er hf-fagene lagt ind i uddannelsen, blot på et væsentligt lavere niveau end det, der kræves af sygeplejestuderende, der kommer direkte fra gymnasium eller hf.

Som sygeplejerske på ortopædkirurgisk afdeling på Roskilde Amtssygehus i Køge er det nu hende, der tager beslutningerne om handling, og det er hende, der er gruppeleder og går stuegang.  

”Jeg tager beslutningerne i samarbejde med assistenterne, der ofte er dem, der er tættest på patienterne og ved mest om deres funktionsniveau.

Side 24 

Jeg mener, at sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter skal supplere hinanden. Assistentuddannelsen er meget praksisnær og bygger på pleje, observationer og handlinger i den grundlæggende pleje, mens sygeplejerskeuddannelsen bygger på den mere instrumentelle og komplekse sygepleje.”  

Som nyuddannet sygeplejerske fik Susann Carlsen ikke mere i lønningsposen, end dengang hun var social- og sundhedsassistent, men i dag har hun en lidt bedre løn. Hun kan godt anbefale omvejen til sygeplejerske.  

”Hvis jeg var blevet en halvgod sygeplejerske som helt ung, så er jeg ikke sikker på, at jeg havde været i faget i dag. Nu føler jeg mig som en veluddannet og kompetent sygeplejerske. Jeg har taget overgangsuddannelsen til bachelor, og det kan ikke udelukkes, at den skal bruges til mere videreuddannelse,” siger hun.