Sygeplejersken 2005 nr. 13, s. 55

Basismad fra tre kulturer

Bente Leed

Mad, livsglæde og integration - for ældre indvandrere

Odense: Erhvervsskolernes Forlag 2005
215 sider, 247, 50 kr.

SY-2005-13-55aTyrkisk, pakistansk og somalisk madkultur præsenteres sammen med praktiske løsninger til madlavning og servering. Bogen er både skrevet til plejepersonale og til køkkenpersonale på hospitaler og plejehjem, hvor der er patienter eller beboere med en anden madkultur end den danske, og til de praksisrettede uddannelser.

Bogen beskriver basismaden i de tre madkulturer og karakteristiske tilberedningsmetoder. Der er et rigtig godt kapitel om religionens indflydelse på madkulturen. Viden om halal, haram og reglerne for måltider under ramadanen kan forhindre mange misforståelser.

De tre madkulturer gennemgås på samme måde, så forskelle og ligheder illustreres rigtig godt. For hver madkultur er der eksempler på, hvordan dagens måltider kan tilrettelægges, hvordan en dagskost på 9.000 kJ ser ud, og hvilke mellemmåltider der vil være hensigtsmæssige. Meget brugbart og indbydende illustreret. Der er også et kapitel om, hvordan traditionelle danske retter kan serveres for folk fra de tre madkulturer ved at servere brød og ris til og ved at ændre på tilbehøret. Individualiseringen foregår i mødet med den enkelte patient.

I sidste del er opskrifter, som køkkenerne kan bruge direkte. Til hver opskrift er der lavet næringsberegninger, og der gives tips til at variere retten, forøge energitætheden eller lignende. Denne del er nyttig, når pårørende medbringer mad, som vi ikke kender. Opskrifterne øger muligheden for at gå i dialog med patient og pårørende om maden og kan danne baggrund for vejledning i nødvendige ændringer af kosten ved sygdom eller behandling.

Hver madkultur har sin egen farve for at gøre det overskueligt. Billederne er indbydende og appetitlige og understreger, at mad ikke kun er næringsstoffer, men en vigtig kvalitet i livet. Bogen er inspirerende, så man får lyst til at prøve opskrifterne, og den kan bruges til opslag i konkrete situationer, når sygeplejersker møder mennesker fra en af de omtalte madkulturer - uanset deres alder.

Af Lise Munk Plum, klinisk udviklingssygeplejerske, H:S Rigshospitalet.