Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Studieenhed skaber tilfredshed

Bedre vejledning. Både vejledere, elever og studerende blev mere tilfredse, da man på Neurologisk afdeling oprettede en studieenhed.

Sygeplejersken 2005 nr. 13, s. 36-37

Af:

Birgitte Mortensen, sygeplejerske, master i voksenuddannelse (MVO)

"Vi er aldrig nok sygeplejersker på arbejde til, at jeg kan følge min studerende, og vi når heller aldrig at evaluere dagen."  Den type synspunkter førte til, at vi besluttede at oprette en studieenhed for at imødegå frustrationen over aldrig at være en ordentlig vejleder.

Neurologisk afdeling har 38 sengepladser fordelt på 10 pladser til akutte apopleksipatienter, 12 pladser til genoptræning af apopleksipatienter samt 16 pladser til patienter med andre neurologiske lidelser.

Afdelingen modtager årligt 12 sygeplejestuderende og seks social- og sundhedsassistentelever. Til at varetage ansvaret for uddannelsen har afdelingen en masteruddannet sygeplejerske, to sygeplejersker med en sjettedel pædagogisk diplomuddannelse samt fire social- og sundhedsassistenter med praktikvejlederkursus.

For at leve op til kravene i evalueringsrapporten blev der i 2003 bevilget 1,2 millioner kr. i Roskilde Amt til at forbedre vejledningen og til at uddanne praktikvejledere.

I Neurologisk afdeling mente vi, at en studieenhed ville højne kvaliteten i vejledningen af elever og studerende og bedre vejledernes indbyrdes refleksion og supervision. Samtidig håbede vi, at elever og studerende ville kunne inspirere og lære af hinanden, når de var samlet et sted.

Refleksion-i-handling

Da sygeplejestuderende i andet semester har den mest koncentrerede periode, 18 dage, der afsluttes med en eksamen i grundlæggende sygepleje, blev det besluttet, at studieenheden skulle planlægges i disse fire uger. Det betyder, at vi i dag har studieenhed to gange om året i fire uger, og altid når der er andetsemesterstuderende i afdelingen.

I de fire uger samles alle elever og studerende i afdelingen for at varetage plejen af seks-otte patienter, afhængigt af patienternes behov for kompleks og grundlæggende sygepleje.

Der er fem vejledere tilsluttet enheden, de tre sygeplejersker med pædagogisk efteruddannelse og to social- og sundhedsassistenter, hvoraf den ene bør have været på vejlederkursus. Desuden gør vi jævnligt brug af afdelingens tværfaglige eksperter.

Studieenheden fungerer på alle hverdage i fire uger mellem klokken syv morgen og tre eftermiddag, så alle i studieenheden bliver planlagt til at være i dagvagt. Det personale, der deltager i studieenheden,

Side 37
 

har derfor deres aften/natte- og weekendvagter samlet i blokke før og efter perioden. Elever og studerende planlægger selv deres evt. studiedage i forhold til hinanden, så der hele tiden er et tilstrækkeligt antal elever og studerende på arbejde til at varetage plejen af patienterne.

De studerende og social- og sundhedsassistenteleverne har med denne arbejdsform mulighed for at blive fulgt 100 pct. af deres vejleder, og de kan gøre brug af det, der beskrives som refleksion-i-handling.

En gang ugentligt skiftes elever, studerende og vejledere til at undervise hele gruppen i et selvvalgt emne. Herudover evalueres og justeres enhedens arbejde, struktur og deltagernes indbyrdes roller og forventninger.

I dag har vi både tilfredse elever, studerende, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, og det er ligegyldigt, om man deltager som vejleder i studieenheden eller arbejder udenfor. Det næste mål er at medinddrage afdelingens fysioterapeut- og ergoterapeutelever og deres vejledere.

Birgitte Mortensen er souschef og uddannelsesansvarlig sygeplejerske i Neurologisk afdeling, Roskilde Amts Sygehus.