Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Trivial Pursuit for dermatologiske sygeplejersker

Legende lærdom. Sygeplejersker leger og spiller sig til mere viden. Kvalitetsudvikling og akkreditering er ikke længere kedeligt og tungt arbejde på Dermatologisk afdeling på Bispebjerg Hospital.

Sygeplejersken 2005 nr. 16, s. 27-29

Af:

Jette Skiveren, klinisk oversygeplejerske, cand.scient.san.,

Britt Kaae, klinisk sygeplejespecialist

SY-2005-16-27-01Britt Kaae, klinisk sygeplejespecialist

Sygeplejerskerne på Dermatologisk afdeling på Bispebjerg Hospital har indtil for nylig oplevet akkrediteringen som kedeligt arbejde og surt slid. Nu har afdelingens kliniske sygeplejespecialist opfundet en sjov metode til læring i forbindelse med akkrediteringen. Hun har videreudviklet brætspillet Trivial Pursuit, så sygeplejerskerne spiller, leger og griner sig til mere lærdom.

Ingen ledere tvivler i dag på nødvendigheden af læring og kontinuerlig opdatering af kompetencer. Den lærende organisation er en selvfølgelighed i den forstand, at alle véd, at læring er vigtig. I de kommende år bevæger vi os ind i en kompleks situation, der kræver, at vi på samme tid skal være stadigt mere produktive, effektive og kreative.

Men hånden på hjertet: De fleste organisationer er dødkedelige, bl.a. fordi vi tror på sammenhængen: Jo mere alvor, desto mere effektivitet. Det skal ikke være det rene sjov. Og dog forholder det sig formentlig sådan, at mere sjov giver øget produktivitet, innovation og rentabilitet (1).

Ideen til, at læringsprocesser kan understøttes af et legende perspektiv, opstod, da Britt Kaae, klinisk sygeplejespecialist i Dermatologisk afdeling, overvejede, hvordan hun kunne medvirke til, at medarbejderne kom i besiddelse af tilstrækkelig viden

Side 28 

SY-2005-16-stortabel

Side 29 

i forhold til den forestående akkreditering i marts 2005. Afdelingens erfaringer fra den første akkreditering i 2002 viste, at processen op til akkrediteringen var den vigtigste.

Virksomheder og leg

Flere virksomheder er rent faktisk allerede begyndt at lege, idet leg er et middel mod en række af de dårligdomme, erhvervslivet kæmper imod som f.eks. mental nedslidning af mennesker, hvor stadigt flere tilsyneladende raske mennesker bryder sammen pga. stress. Derimod er en virksomhed med drive, spontanitet, intelligens og fantasi et sted, hvor arbejdet synes at gå som en leg (1,2).

Litteratur understøtter, at leg fremmer motivation og dermed læring, og så er det egentlig ligegyldigt, hvilken aldersgruppe der tales om. Leg kan bruges til at få organisationer til at træde ud af deres rutiner, erstatte de daglige regler med nogle nye i håbet om, at legen kan føre til nye ideer. Legen behøver ikke at være fysisk, men et fysisk element gør, at deltagerne lærer med hele kroppen.

Leg og spil kan medvirke til at øge motivation og læring, modarbejde stress, forbedre kommunikation samt støtte op om beslutninger og øge innovation.

Udfordringen og ideen

Selv om akkreditering ikke er en vurdering af den enkelte medarbejder, skal medarbejderne vide, hvordan afdelingen arbejder med kvalitetsudvikling og forberedelse til akkreditering. Medarbejderne skal også være velorienterede om afdelingens kliniske og administrative retningslinjer, som bygger på akkrediteringsstandarderne. Alle medarbejdere skal i princippet yde stjernepræstationer. 

Vinderprojekt

Jette Skiveren og Britt Kaae har for projektet "Trivial Pursuit for dermatologiske sygeplejersker" vundet posterprisen ved Bispebjerg Hospitals Sygeplejesymposium. Ved symposiet deltog 200 medarbejdere, og der var 10 foredrag med 25 postere.

Sygeplejerskerne i Dermatologisk afdeling oplevede umiddelbart ikke, at den paratviden, akkrediteringsstandarderne krævede, var relevant. Udtryk som "dødkedelig" og "surt slid" var velkendte, hvorfor motivationen for læring var ret begrænset. Afdelingens kliniske sygeplejespecialist fandt det derfor vigtigt, at der blev udviklet en metode til læring, som var sjov og inspirerende. Herefter fik hun ideen til at udvikle spillet "Trivial Pursuit for dermatologiske sygeplejersker" med udgangspunkt i konceptet fra spillet Trivial Pursuit.

Trivial Pursuit er et brætspil om jagten på de forskelligfarvede "oste," som vindes ved at besvare forskellige spørgsmål korrekt.

Spillet indeholder et konkurrencemoment, som har vist sig at have stor betydning, uden at den enkelte medarbejder bliver udstillet. Der spilles i hold, og spillet har givet rig lejlighed til diskussion af de forskellige spørgsmål og svar.

Spillet giver gode muligheder for fælles refleksion i sygeplejegruppen, og refleksionen fører til videns- og teoribaserede begrundelser, værdier og holdninger. Spillet øger paratviden hos den enkelte medarbejder og har f.eks. medvirket til, at sygeplejerskerne spørger sig selv: "Gør vi alle det samme?" og det viste sig, at det gjorde de ikke altid.

I spillet indgår f.eks. spørgsmål om, hvilken måde man skal reagere på i forhold til brand, og det har givet anledning til mange gode debatter. Et andet eksempel er, at flere sygeplejersker har fået korrigeret mangelfuld viden om hygiejne ved procedurer som vask af instrumenter og brug af medicinforstøvere, herunder maske og slange. Nu ved alle medarbejderne, at medicinforstøveren skal skiftes en gang i døgnet. 

Akkreditering

Akkreditering er en ekstern vurdering af hospitalets samlede kvalitetsniveau. Vurderingen sker ud fra internationale standarder for behandling og pleje samt ledelse og administration. Standarderne er udviklet af sundhedsfagligt personale fra en række lande i samarbejde med den amerikanske organisation Joint Commission International Accreditation (JCIA).

Der har været drøftelser om f.eks. etik ved genoplivning samt proceduren for genoplivning, og nu ved alle medarbejdere, hvilke patienter der defineres som afdelingens særligt udsatte patienter. Spillet er med til, at medarbejderne føler, at de er ordentligt informeret, og at de er kommet til at føle ejerskab til akkrediteringen.

De første erfaringer med spillet medførte, at afdelingens sygeplejersker hurtigt blev meget fortrolige med akkrediteringsspørgsmålene, hvorfor spillet måtte forbedres:

Sværhedsgraden i spørgsmålene blev øget samtidig med, at kravet til besvarelsen fra at have været på et generelt niveau blev specifikt og detaljeret. Spillet blev også suppleret med kategorierne "Dermatologi" og "Basal sygepleje" og udbygges til stadighed med nye og evidensbaserede spørgsmål for at udfordre medarbejderne.

Spillet har også den fordel, at det er let at tage i anvendelse. Den tid, sygeplejerskegruppen anvender på spillet, tages fra en eftermiddagskonference. Personalet opfordrer ofte selv til, at spillet tages frem. Spillet er hurtigt blevet efterspurgt af andre afdelinger, men udlånes kun til personale, som har kendskab til det dermatologiske speciale og rammerne for afdelingen.

Spillet har været som nyt brændstof til læring af tørt stof. Det har været tydeligt, at læringsprocesser kan understøttes af et legende perspektiv.

Afdelingen har fået tilladelse fra firmaet Hasbro Nordic til at bruge begrebet "Trivial Pursuit for Dermatologiske Sygeplejersker" til undervisning, men ikke til kommercielle formål.

Jette Grothe Skiveren og Britt Kaae er ansat på Dermato-venerologisk afd. D42, Bispebjerg Hospital. 

Litteratur

  1. Hildebrandt, S. Mental oprustning - den legende organisation. www.steenhildebrandt.dk
  2. Bove-Nielsen, J. Corporate Kindergarten. Sæt innovation og talent i spil. København: Børsens Forlag; 2003.
English abstract

Skiveren J, Kaa B. Trivial Pursuit for dermatology nurses. Play as a quality development method, also in connection with accreditation. Danish Journal of Nursing 2005;(16):27-9.

No managers doubt the necessity of learning and continually updating competences in this age of complexity, with demands for productivity, innovation and profitability. This article describes how learning processes can be underpinned by the context of play, in which play promotes motivation and with it, learning.

The article describes an example of how one department uses play in quality development and preparation for accreditation, which demands that staff are well versed in the departments guidelines. The department developed the game Trivial Pursuit for Dermatology Nurses," based on Trivial Pursuit," a board game which involves chasing chesses" of various colours, won

by answering different questions using fingertip knowledge. The game constantly provides rich opportunity for the discussion of different issues and thus ample potential for joint reflection within the group of nurses.

Key words: Trivial Pursuit, accreditation, learning, play, games.