Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Forkælede mellemledere

Mudderkastning. Der er flere versioner af samme sag i Vestsjælland. Ledelseskrisen handler ikke kun om en autoritær og tillukket centerledelse. Den handler også om forkælede mellemledere, der ikke kan tåle at blive sat på plads, siger kilder til Sygeplejersken.

Sygeplejersken 2005 nr. 2, s. 14-15

Af:

Marianne Troelsen, journalist

De 72 mellemledere på Medicinsk Center i Sygehus Vestsjælland, der anklager centerledelsen for at være autoritær og militaristisk, er ikke selv Guds bedste børn, fortæller flere kilder, som Sygeplejersken har talt med.

De beskriver mellemledernes opførsel på præcis samme måde, som mellemlederne selv beskriver centerledelsen.

Desuden er de forkælede og kan ikke tåle at blive sat på plads af den øverste ledelse. De er ikke forandringsvillige, vil ikke acceptere centerdannelsen og anerkender ikke centerledelsens baggrund, siger kilderne, hvoraf langt de fleste ønsker at være anonyme (se boks).

Anonyme kilder

Denne artikel bygger på interviews med en lang række ansatte på Sygehus Vestsjælland. Hovedparten har ønsket at være anonyme pga. den tilspidsede situation.

”Måske forholder det sig omvendt. Måske er det, fordi mellemlederne ikke bryder sig om at blive sat på plads,” lyder det bl.a. fra én af de anonyme kilder.

Susanne Andersen på Korsør Sygehus er en af de tillidsrepræsentanter i Vestsjællands Amt, som gerne vil kommentere sagen. Hun har ikke medlidenhed med mellemlederne.

”Tingene er helt ude af proportioner. Nogle af mellemlederne er jo selv hidsigpropper, der skælder ud og taler ned til os sygeplejersker. Tænker mellemlederne mon på det?” spørger Susanne Andersen.

Hun og de andre tillidsrepræsentanter i MED-udvalgene (samarbejds- og sikkerhedsudvalgene, red.) har brugt lang tid på at finde hoved og hale i sagen. De kan ikke selv nikke genkendende til mellemledernes beskrivelse af centerledelsen.

”Os, der sidder i MED-udvalgene, har brugt mange kræfter og ressourcer på at finde ud af, hvad der er fakta, og hvad der er sladder. Jeg har ikke selv oplevet centerledelsen på den måde, som mellemlederne beskriver dem,” fortæller Susanne Andersen.

Lone Madsen, tillidsrepræsentant for medicinsk afdeling på Kalundborg Sygehus, står også uforstående over for konflikten.

”Vi hører kun om konflikten fra mellemlederne og har aldrig hørt, hvad centerledelsen siger. Vi ved ikke, hvad konflikten reelt handler om,” siger Lone Madsen.

Læge i ledelsen
Men ifølge de kilder, som Sygeplejersken har talt med, er der bl.a. tale om en klassisk konflikt i sygehusverdenen. Læger vil ledes af læger. Som f.eks. på Glostrup Sygehus, hvor ni ud af 11 afdelingslæger i august 2001 sagde op i protest, da en oversygeplejerske fik det øverste ledelsesansvar.

Centerledelsen i Medicinsk Center på Sygehus Vestsjælland er sammensat af centerchef og cand.polit. Allan Hjort og vicecenterchef Bodil Knokgaard, som er uddannet sygeplejerske. Netop den konstellation er mellemlederne utilfredse med, siger de anonyme kilder. De ønsker en læge og ikke en økonom eller sygeplejerske i toppen.

”Nogle i systemet har angiveligt svært ved at acceptere, at det ikke er en læge, der er repræsenteret i centerledelsen, men derimod en økonom. Nogle læger bryder sig ikke om, at en finansmand skal hundse rundt med dem. Desuden mener de ikke, han har forståelse for arbejdsmiljøet,” fortæller Susanne Andersen.

Men disse beskyldninger er helt hen i vejret, mener afdelingssygeplejerske, Connie Nielsen. Hun er en af talspersonerne for de 72 mellemledere, som åbent kritiserer centerledelsen. Det handler slet ikke om, at mellemlederne vil have en læge i spidsen.

”Det kan jeg på det kraftigste afvise. Vi ved andre steder fra, at det er vigtigt at have en dygtig økonom i spidsen for ledelsen. Det er centerledelsens adfærd, der er et problem - ikke uddannelsen,” siger Connie Nielsen og henviser dermed til det, hun mener er sagens kerne.

Ifølge hende er det nemlig en helt forkert opfattelse, at mellemlederne ikke er forandringsvillige og indstillet på omstruktureringer. Der er ikke stillet yderligere krav til mellemlederne, det er derimod måden, kravene bliver stillet på, som giver urimelige arbejdsforhold.

”Tingene kommer ud som diktater. Det

Side 15

er ting, som vi godt vidste ville komme, f.eks. omstruktureringer, og at vi skal vurderes på alt muligt, f.eks. håndhygiejne.  

Men det havde været noget nemmere for os, hvis vi var taget med i forberedelserne af, hvordan vi skal gøre det. Så er det nemmere for os og personalet at få ejerskab til tingene, og på den måde skrider tingene lettere,” siger Connie Nielsen og afviser, at mellemlederne er forkælede og usamarbejdsvillige.

”Det handler om at tænke rationelt og udnytte ressourcerne hensigtsmæssigt.”

Ingen tillid

Connie Nielsen og resten af mellemledergruppen har for længst mistet tilliden til, at centerledelsen kan ændre adfærd og ledelsesstil.

Det startede, da centerchef Allan Hjort ved et seminar i starten af 2004, ifølge Connie Nielsen, gjorde hele mellemlederstaben opmærksom på, at ”det er ham, der tænker tankerne og laver planerne, og mellemlederne der udfører dem.”

Det er ikke en ledelsesstil, som Connie Nielsen og de andre mellemledere bryder sig om.

”Hvis tingene ikke gik, som han sagde, ville det være anarki, sagde han til seminaret. Samtidig gik det op for os, at mellemledere og tillidsfolk havde fået advarsler og var blevet tiltalt ubehageligt og uværdigt,” siger Connie Nielsen.

Siden hen blev al forsøg på kommunikation, ifølge Connie Nielsen, afvist og ignoreret af centerledelsen.

”Samtidig blev Bodil Knokgaard endnu mere udfarende og nedladende, end hun var i forvejen. Vores psykiske arbejdsmiljø er enormt dårligt. Tilliden til deres ledelsesstil er for evigt gået tabt. For hvordan kan vi regne med, at de ikke fortsætter med deres uacceptable adfærd,” spørger Connie Nielsen.

Ikke noget nyt

Men mellemlederne har en dårlig sag, mener én af de kilder, der ønsker at være anonyme. Flere af de personsager, som mellemledergruppen har trukket frem som eksempler på den topstyrede og autoritære ledelsesstil, er flere år gamle og er opstået, lang tid før den nuværende centerledelse tiltrådte. Andre eksempler på den dårlige ledelsesstil handler om mellemledere, der har sagt op pga. uenighed med centerledelsen. Men det er jo heller ikke mærkeligt, mener kilden.

”Det ville da være mærkeligt, hvis der aldrig opstod en situation, hvor man er uenig med f.eks. faglig udvikling og ledelse,” siger den anonyme kilde.

Centerchef Allan Hjort og vicecenterchef Bodil Knokgaard ønsker ikke at udtale sig om den konkrete konflikt.

”Centerledelsen vil ikke bidrage til, at en intern sag debatteres i medierne. Centerledelsen har inddraget MCMU (Medicinsk Centers MED-udvalg, red.), og vi forventer, at sagen bliver behandlet og løst i det demokratiske system, der nu engang er etableret i Medicinsk Center, Sygehus Vestsjælland,” siger Bodil Knokgaard, som dog gerne vil kommentere den nyligt opslåede stillingsannonce, hvor Medicinsk Center søger en informationsmedarbejder.

”Det er for at sikre, at budskaber fremover bliver formidlet mere tilgængeligt, således at vi undgår mytedannelser og misforståelser, som er umulige at bryde ned.”

Og det er der tilsyneladende et stort behov for. De 72 mellemledere har nemlig, ifølge talspersonen for mellemlederne, Connie Nielsen, endegyldigt tabt tilliden til, at centerledelsen kan ændre adfærd, og ser ingen løsning på problemet.

Konflikten er gået i hårdknude, vurderer mellemlederne.

Sygeplejersken har spurgt Dansk Sygeplejeråd om organisationens holdning til konflikten, hvor medlemmerne både er repræsenteret i mellemledergruppen og i centerledelsen.

”Konflikten i Medicinsk Center i Sygehus Vestsjælland bekymrer Dansk Sygeplejeråd meget, bl.a. fordi den nu også forplanter sig til en større del af organisationen. Dansk Sygeplejeråd er meget interesseret i at bidrage til, at konflikten - af hensyn til alle involverede - hurtigst muligt finder en løsning,” siger amtskredsformand Helle Dirksen fra Vestsjællands Amt.  

Tema om arbejdsmiljø