Patienten er i centrum

Frank Theodorsen, Lone Mørch

Øjensygdomme

Sygdomslære og sygepleje

Dansk Sygeplejeråd København:  Nyt nordisk Forlag Arnold Busck 2005
152 sider, 349 kr.

SY-2006-12-46aBogen fremstår som en moderne udgave af tidligere udsendte lærebøger inden for oftalmologien. Den er læservenlig og meget flot illustreret med billeder fra en øjenafdeling, som viser, at specialet er højteknologisk med meget avanceret udstyr, som personalet forventes at kunne betjene, samtidig med at patienterne skal informeres om undersøgelsernes resultater, når disse aflæses på apparatur og skærme.

Såvel billeder som tegninger af anatomi og sygdomstilstande samt diverse procedurebeskrivelser giver en god og saglig illustration, også til den behandler, som ikke når at læse hele bogen. De enkelte afsnit eller underafsnit kan læses uafhængigt af hinanden, og derfor kan bogen anbefales som opslagsbog både i sygehussektoren, specielt på en skadestue, i speciallægepraksis eller akutområder i det primære og sekundære sundhedsvæsen.

I bogens overskrift burde sygepleje stå før sygdomslære, fordi dette svarer til prioriteringen af bogens indhold. Det fremgår tydeligt, at patienten er i centrum og opfattes som en hel person, på trods af det relativt afgrænsede område, specialet repræsenterer. Bogen er velskrevet af en sygeplejerske, som kender specialet rigtig godt og derfor også har fået detaljer med, som ikke tidligere er beskrevet i en dansk lærebog om emnet. Måske er bogen visse steder så detaljeret, at spaltepladsen kunne være anvendt til en mere dybtgående beskrivelse af diagnostik, sygdomme og deres behandling.

Et eksempel herpå er afsnittet om henvisninger og visitation til en øjenafdeling. Et andet område, der også får meget spalteplads, er øjendrypning, som er en meget anvendt procedure ved øjensygdomme. Her viser forfatteren sin store specialviden og pædagogiske interesse, dog ville afsnittet have haft større evidens, hvis der var direkte referencer til de mange nye studier, som omtales.

Indretning af en øjenafdeling er fint beskrevet og fortæller om de overvejelser, man bør have i omgangen med svagsynede eller blinde i en travl afdeling, om de muligheder for hjælp, der betyder meget for patienterne, som ofte i forbindelse med et besøg på en øjenafdeling har nedsat syn på det ene eller måske på begge øjne pga. øjenforbinding, udvidede pupiller, operation m.m.

Omgang med synshandicappede er en brugsanvisning flot illustreret med tegninger, som alle kan have glæde af at kende, idet synshandicappede færdes både i sundhedsvæsenet og i det øvrige samfund.

Sygdomsbeskrivelse og sygepleje hænger fint sammen og indeholder de fleste sygdomme, som personalet på en øjenafdeling har brug for at kende. Ordlisten er en hjælp til behandlere, som er nye i specialet, og den er et godt supplement til den øvrige tekst.

Bogen har mange referencer, hvilket kan være en fordel. Nogle af disse er imidlertid forældede (1985 og 1991), og opdaterede lærebøger er udgivet.

Af Mette Amtoft Frandsen, øjensygeplejerske, og Lis Kofoed Borrild, chefsygeplejerske, cand.cur.

Begge er ansat på Steno Diabetes Center, Gentofte.

Anderledes udsigtspost til praksis

Annemette Digmann, Tom Mårup (red.)

Ledelse med udsigt

Nye horisonter via nye metoder

København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2006
328 sider, 550 kr.

SY-2006-12-46bDer er bøger, man kan ærgre sig over ikke at have til gode, sådan en er denne bog om ledelse. Det er en fremragende, anderledes og inspirerende antologi om ledelse, organisationer og ledelseskraft i organisationer. Ledelse drejer sig om bevidst at vælge perspektiv, bogen tilbyder forskellige udsigtsposter, og man får derved mulighed for at betragte andres praksis og eksperimenter på ledelsesområdet.

Som et interessant koncept er der i hvert kapitel kommentarer fra en af de andre bidragydere til antologien. For eksempel kommenterer Finn Borum Annemette Digmanns indlæg. Det betyder, at læseren får tilbudt yderligere et perspektiv på det skrevne.

I Annemette Digmanns kapitel tages der afsæt i lederens hverdag, og der gives mange gode konkrete råd sammen med et metaniveau, hvor det konkrete har en plads og sættes i andre rammer. F.eks. "Ledelse er en profession, man kan og skal lære."

Det er et udsagn, man kun kan være enig i, og forfatteren fortsætter med at reflektere over, hvilke vinkler udvikling af person, team og organisation kan betragtes ud fra. Disse refleksioner over ledelse indeholder både personlig ledelse og et generelt ledelsesperspektiv.

Et andet kapitel drejer sig om mellemledere og er skrevet af Søren Voxted. Det er interessant, fordi mellemlederrollen er kompleks. Her præsenteres to vidensrationaler, hvor det ene er drift og faglig ledelse, og det andet vokser ud af et videnskabeligt og systematisk perspektiv på ledelse. Konkret betyder det, at der er mindst to meget forskellige forventninger til lederrollen, hvor man på den ene side skal imødekomme ansattes ønsker om faglig deltagelse og nærvær og på den anden side skal imødekomme topledelsens fordringer i forbindelse med forandringer.

Som mellemleder er det et genkendeligt billede, det nye er diskussionen om, hvilken slags lederuddannelse og udvikling der skal iværksættes. En befriende kommentar fra Søren Voxted er, at det er underligt at se konsulenter eller undervisere, uden eller med lidt ledererfaring, undervise i, hvordan ledelse bør udfoldes i denne eller hin situation.

Den anden udsigt i bogen kommer ud af et organisationsperspektiv. Her er der bl.a. et kapitel om organisering af de nye kommuner og regioner. Kommunalreformen bliver her taget op som den gode anledning til nytænkning. Der præsenteres derfor et antal mulige organisationsformer, som skal sikre "den borgerrettede serviceorganisation."

Kravene om uændret standard og effektivitet i serviceniveau under og efter reformen kan imidlertid være med til at fastholde status quo i kommuner og regioner, medmindre den kommunale ledelse er opmærksom på det og sætter en dialog i gang.

Litteratur om ledelse og organisation kan være langsommelig læsning. Denne bog er anderledes. Udgangspunktet er de tiltag, der har været gennemført i Århus Amt. Bogen er derfor praksisnær og samtidig teoretisk funderet, velunderbygget, godt redigeret, spændende og meget inspirerende. Begejstringen vil ingen ende tage, og naturligvis er den relevant for sygeplejersker, der enten er ledere eller overvejer at gå ind i en ledelseskarriere.

Af Gete Bjerring, konsulent i Dansk Sygeplejeråd.

En dækkende opslagsbog

Lone Scocozza, Karsten Skawbo-Jensen

Patienthåndbog

202 sider, 199 kr.
København: Gads Forlag 2005

SY-2006-12-46cPatienthåndbogen lægger i sit forord op til patienternes selvbestemmelse, medbestemmelse og ansvar over for egen sygdom. Håndbogen er et godt udgangspunkt for at tage ansvar for sin egen situation. Bogen indeholder et væld af nyttige oplysninger, man som potentiel patient kan have gavn af. Bogen præsenterer overraskende emner, som viser forfatternes kendskab til sundhedsvæsenet. Noget af indholdet er af ikkejuridisk karakter, men er alment menneskelige råd, som f.eks. at danne netværk med patienterne på den stue eller afdeling, hvor man er indlagt. Det er netop det, vi ser som plejepersonale, og noget, vi oplever som en god hjælp for den enkelte patient.

Til de alment menneskelige råd hører også bemærkningerne om faldgruber ved patientforsikringen, gode råd om skriftlig kommunikation og om hospitalsindlæggelse.

For hvert punkt, hvor det er relevant, er klageadgangen gennemgået. Et emne, der godt kan volde patienter og pårørende problemer. Her er det let og ligetil. Lovgrundlaget er nævnt efter hvert punkt, på den måde er det let at finde loven. På det område mangler jeg en direkte henvisning til for eksempel www.retsinfo.dk. Hjemmesiden er nævnt i oversigten over webadresser, men ikke som den direkte adgang til lovgrundlaget for de enkelte punkter. Da lovgrundlaget ofte afslutter et punkt, havde det været relevant at fremhæve www.retsinfo.dk et centralt sted og ikke kun i registeret. Der er enkelte punkter, jeg savner. Problematikken om sygdom og kørekort er ikke nævnt. Det er et emne, jeg ofte støder på i min hverdag, og det er et emne, patienter og pårørende er meget interesserede i, da det at miste sit kørekort kan være meget indgribende i hverdagen.

Som sygeplejerske mener jeg, at det er udmærket at nævne kontaktlægebegrebet, men kontaktsygeplejersken er lige så vigtig for patienten og kunne godt være nævnt særskilt.

I oversigten mangler jeg Hospice Fyn, måske er det bogens udgivelsestidspunkt, der er årsag til denne mangel. Hospice Fyn blev åbnet i oktober-november 2004. Bogen er let at orientere sig i og letlæselig. Der er en dækkende indholdsfortegnelse og et dækkende stikordsregister. Desuden bilag med de hyppigste medicinske udtryk, adresser på sygehuse og andre institutioner og en liste med webadresser. Nogle af punkterne kunne man måske godt finde overflødige, men forfatterne kommer langt omkring, og det legitimerer indholdet.

For patienter er bogen absolut dækkende som opslagsbog, og forfatterne når deres mål med bogen. For plejepersonale er bogen anvendelig som opslagsbog, når patienter, pårørende, elever og studerende skal vejledes.

Af Lene Gredal, specialeansvarlig sygeplejerske, Medicinsk afdeling P7, Horsens Sygehus.