Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Reklamer for lusemidler holder ikke, hvad de lover

Lus i skindpelsen. Forbrugerrådet kritiserer apotekernes reklamer for lusemidler. Rådet så helst de ubrugelige lusemidler fjernet fra apotekernes hylder. Apotekerne mener ikke, at de gør noget forkert, så længe de markedsfører godkendte lægemidler.

Sygeplejersken 2006 nr. 2, s. 12-13

Af:

Lars Flindt Pedersen, journalist

SY-2006-02-12a
Foto: Søren Svendsen

"Nix Shampoo - Effektiv behandling - så er lusene væk!" Sådan står der i en annonce i bladet "dit Apotek." Annoncen står side om side med en redaktionel tekst med vejledning i lusebekæmpelse, hvor det først anbefales at behandle lus med shampoo. Længere nede i teksten står der: "Der er dog fundet resistens over for insekticiderne til lusebekæmpelse." I selve annoncen står der intet om resistens. Det finder Forbrugerrådet stærkt kritisabelt. Apotekerne anbefaler lægemidler, som i realiteten ikke virker.

SY-2006-2-13-1"dit Apotek" er en kæde af 69 apoteker i Danmark. Sammen udgiver de bl.a. kataloget "dit Apotek," der bliver husstandsomdelt, og som gratis kan hentes på kædens apoteker. Kataloget er en blanding af redaktionelle tekster med råd og vejledning om sundhed og velvære samt annoncer for apotekernes produkter. 

"Det er ikke ordentlig forbrugeroplysning og markedsføring. Vi har flere gange over for apotekerforeningen påtalt det kritisable i at sælge og markedsføre produkter, der beviseligt ikke virker. Apoteket er en troværdig institution, som er en del af det danske sundhedsvæsen. Derfor bliver de nødt til at tage produkterne væk fra deres hylder, hvis de vil bevare deres troværdighed," siger sundhedspolitisk medarbejder Margrethe Nielsen fra Forbrugerrådet.

Nervegift

Biolog Alice Olsen, initiativtager til "store lusedag" (se boks) og ivrig debattør i spørgsmålet om, hvordan lusebekæmpelse bør foregå, kan slet ikke forstå, hvordan apotekerne overhovedet kan få lov til at sælge uvirksomme midler.

"Det er utrolig slapt, at man ikke sætter en stopper for luseprodukter, der beviseligt ikke virker. De konventionelle insektmidler, man hælder i børnenes hår, er nervegifte, som man ellers prøver at undgå ved f.eks. at foretrække økologisk mad. Det eneste, man opnår, er, at lusene bliver resistente over for produkterne - specielt disse langtidsvirkende produkter. Jeg forstår ikke, hvordan apotekerne og producenterne kan være det bekendt," siger Alice Olsen, der har fået idéen til "store lusedag" den 31. januar, hvor alle forældre opfordres til at tjekke og kæmme deres børn for lus.

Pligt til at sælge produkter

Hos apotekerkæden "dit Apotek" siger kædechef Helle Jahn, at apotekerne har en forpligtelse til at sælge og markedsføre lægemidler, der er godkendt af Lægemiddelstyrelsen. Hun mener ikke, at der er noget i vejen med annoncen og den redaktionelle tekst.

"Vi skriver i den redaktionelle tekst, at man også skal bruge tættekam, fordi der er påvist resistens over for nogle af lusemidlerne."

Hvis der er påvist resistens, hvorfor skal man så købe dem? "Det kan du have ret i. Men det er godkendte lægemidler, og det har vi pligt til at forhandle. Det er tilladt at markedsføre, og leverandøren er interesseret i at gøre det. Så må vi også gerne."

Men er det ikke mærkeligt, at man prøver at sælge et produkt, som ikke virker? "Ikke hvis man oplyser korrekt om det - vi lever jo i et frit samfund."

Hvis man kun læser reklamen, så får man indtryk af, at man har en behandling mod lus? "Det må du drøfte med leverandøren af annonceteksten - det er Aco (det firma, der sælger og markedsfører "Nix Shampoo," red.)"

I den redaktionelle tekst står der som det første, at: "Lus behandles med shampoo," men man får da ikke behandlet lusene, hvis lusene er resistente? "Man behandler jo ikke med en kam."

Tror du, forbrugerne ved det? "Det er svært at svare på, om de gør det. Men vi oplyser jo rigtigt i og med, at man behandler med et lægemiddel - i det her tilfælde endda et godkendt lægemiddel."

Men hvordan behandler man med et lægemiddel, der ikke virker? "Nu er mit spørgsmål, hvad er det, du vil skrive. Hvis det skal være en objektiv vurdering, skal du jo have alle sider med. Men jeg er i tvivl om, hvor objektiv du er. Er du bare pr. definition imod produktet?"

Jeg henviser til undersøgelsen fra Skadedyrlaboratoriet, der viser, at lusene i udpræget grad er resistente over for "Nix Shampoo." Hvis I har undersøgelser, der viser noget andet, vil jeg gerne se dem. "Vi laver ikke undersøgelser, så det må du tale med producenten om."

Men nu står annoncen og den redaktionelle tekst i jeres blad ... "Det er der ikke noget galt i. Hvis det nu var et lægemiddel, der var anbefalet ned fra hylderne, synes jeg, det er en anden sag."

Som apotek har I en vis troværdighed. I vil gerne være en del af det danske sundhedsvæsen, men alligevel sælger i produkter, der beviseligt ikke har den store effekt? "Jeg synes, at dine anfægtelser er et større problem. Det er jo et godkendt lægemiddel. Hvis det ikke var det, og vi havde fået besked på, at det ikke længere skulle forhandles på apoteket, så er sagen klar. Men det er det ikke. Så jeg synes ikke, det er en korrekt fremstilling, du laver der.

Hvis det beviseligt ikke virkede på 100 pct., så tror jeg bestemt ikke, at det ville være et godkendt lægemiddel." Ifølge Skadedyrlaboratoriet overlevede alle lusene i 72 procent af prøverne ...

"Så synes jeg, det er et større problem, at de rette myndigheder ikke har bedt om, at produktet skal fjernes. Jeg synes, det er dem, du skal henvende dig til. Vi forholder os til det regelsæt, der er, og vi har naturligvis påvist i teksten, at der kan være resistens over for produktet, og at vi derfor stærkt anbefaler, at man bruger en kam - hvilket bliver understreget med billedet af kammen sammen med shampooen og igen med en kam til venstre for annoncen. Her pinder vi igen ud, at der er et problem med resistens."

Forbrugerrådet mener også, I har et problem med denne annonce ... "Så synes jeg, man skal tage skridt til at få produktet fjernet," siger Helle Jahn fra kæden "dit Apotek."

Hos Lægemiddelstyrelsen, der godkender alle lægemidler, der bliver solgt i Danmark, mener man stadig, at der er bevis for, at produkterne virker.  "Vi kender selvfølgelig godt til Skadedyrlaboratoriets resultater, og på den baggrund har vi bedt om, at der sker ændringer i indlægssedlerne, som fortæller, at der kan være resistens, og at det ikke virker på alle.

Vi mener stadig, at der er dokumentation for, at lægemidlerne virker, og den dokumentation bygger på kliniske forsøg, hvor de er blevet anvendt på rigtige mennesker. På den baggrund vil vi ikke fjerne de godkendte lægemidler mod lus," siger chefkonsulent Karsten Jørgensen fra Lægemiddelstyrelsen. 

STORE LUSEDAG

Igen i år er det store lusedag den 31. januar. Store lusedag er den dag, hvor man opfordrer alle forældre til at kæmme og fjerne eventuelle hovedlus samme dag, så man ikke overfører lus til hinanden. Menneskehoveder er lusenes eneste levested, og lusedagen fungerer som en lusevaccination. Det er biolog Alice Olsen, der for fem år siden indførte store lusedag efter engelsk forbillede. I England har man tre store lusedage om året (31. januar, 30. juni og 31. oktober), hvor alle forældre opfordres til at kæmme. Læs mere på www.hovedlus.dk