Læs anmeldelse i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2006 nr. 22, s. 55

Nyttig bog med mangler

Else Melin, Rolf Bang Olsen

Frontaldemens - en håndbog

Vanløse: Omsorgsorganisationernes Samråd
230 sider, 250 kr.

SY-2006-22-55aSygdommen frontallapsdemens medfører markante forandringer i personlighed og adfærd hos det menneske, der bliver ramt af sygdommen. For pårørende til mennesker ramt af frontallapsdemens, vil der altid rejse sig spørgsmål i forbindelse med den syges ændrede adfærd. Denne håndbog kan give svar på en del af spørgsmålene.

Forskning og formidling af viden i forbindelse med demens i frontal- og parietallapperne har ikke tidligere været højt prioriteret. Det er derfor vigtigt, at der bliver udgivet litteratur, der kan medvirke til oplysning om en demenslidelse, der er så markant anderledes end den mere velkendte demens af Alzheimers type.

Else Melin og Rolf Bang Olsen har med udgivelsen af denne bog taget fat på problemet. Forfatterne er henholdsvis psykolog og speciallæge i psykiatri, og de har begge stor erfaring inden for demensomsorgen. Else Melin er svensk psykolog og har i mange år arbejdet med uddannelse af plejepersonale inden for demensomsorgen. Hun har desuden fået udgivet bøger inden for blandt andet ældreomsorg. Rolf Bang Olsen er overlæge ved Gerontopsykiatrisk afdeling i Middelfart. Han har været initiativtager til demenskoordinatoruddannelsen.

Som det fremgår af bogens titel, er det en håndbog, og det indebærer, at man kan slå op på de afsnit af bogen, der bedst kan give svar på det spørgsmål, der er mest påtrængende her og nu. I beskrivelsen af temaet kommer forfatterne vidt omkring. En del kapitler giver en god orientering om sygdommen og dens konsekvenser for patienten, de pårørende og plejepersonalet. F.eks. kapitlet "Stress og udbrændthed." Her beskrives på en udmærket måde, hvad der ligger i begreberne stress og udbrændthed, og med den baggrundsviden sættes der fokus på de følelser af afmægtighed, der indimellem opleves af pårørende og plejepersonale.

Bogen har nogle svagheder. Som eksempel vil brug af fagtermer muligvis forvirre den primære målgruppe, der er pårørende, familie og venner til den, der er ramt af sygdommen. Her er der dog hjælp at hente i en nogenlunde dækkende ordliste. Niveauet i bogens tekst er svingende fra flydende læsevenligt til et indimellem mere knudret sprog. Formålet med flere af illustrationerne er uklart, og nummerering af figurerne standser ved fig. 23.

På trods af bogens mangler er det en nyttig bog, der kan være med til at skabe opmærksomhed om den vanskelige situation, sygdommen er årsag til for både patient, pårørende og plejepersonale.

Vibeke von der Lieth er studievejleder og sygeplejelærer på Sygepleje- og Radiografskolen, Københavns Amt.