(pris på amazon.com)

Ed.: Mary Karlet

Nurse Anesthesia Secrets, first edition

Elsevier/Mosby, St. Louis 2005
569 sider, 41$
(pris på amazon.com)

SY-2007-17-72aDa jeg læste til eksamen for anæstesisygeplejersker, faldt jeg over bogen "Anesthesia Secrets" på nettet. Den bog har hjulpet mig meget, og jeg ville ønske, at jeg var stødt på den tidligere i mit anæstesikursist-forløb.

"Anesthesia Secrets" er bygget af små afsnit med spørgsmål og svar på forskellige temaer inden for anæstesi, fra basal farmakologi til avanceret anæstesi. Bogen er oprindeligt skrevet til læger, og indfaldsvinklen er "spørgsmål du vil blive stillet af din chef." Bogen er skrevet på engelsk og er let at forstå.

Der er spørgsmål og svar på alt fra perifere blok og elektrolytbalance til anæstesi til levertransplantation. Bogen har nogle basale kapitler om f.eks. det autonome nervesystem og respirationsfysiologi. Afsnittene er korte og præcise og forklarer de relevante emner rigtig godt, hvilket er et gennemgående karakteristikum for hele bogen.

Jeg har specielt hæftet mig ved afsnittene "anesthesia and systemic disease," "special anesthetic considerations" og "anesthetic considerations in selected surgical procedures." Disse afsnit er utroligt gode for novicen, der har brug for det hurtige overblik over en anæstesi. Også den rutinerede anæstetist kan sikkert have glæde af en genopfriskning af f.eks. fordelingsrum af medicin hos ældre eller adipøse patienter, eller hvilke kardiopulmonale overvejelser, man bør gøre sig hos den leversyge patient.

Når man køber "Anesthesia Secrets," får man en kode til bogens hjemmeside. Her er der en interaktiv quiz og mulighed for at downloade bogen til PDA.

Der findes en søster til Anesthesia Secrets. Den hedder "Nurse Anesthesia Secrets." Opbygningen af denne bog er identisk med "Anesthesia Secrets," men "Nurse Anesthesia Secrets" er mere "hands on" og basal. Eksempler på spørgsmål og svar er: "describe the posttourniquet syndrome," "what should be done if the regional blok fails during ceserean section?" og "describe the process of anesthesia induction for patients with increased ICP."

Sammen dækker de to bøger pensumbeskrivelsen til det teoretiske kursus for anæstesisygeplejersker rimeligt godt. Men hvis man skal fremhæve den ene bog frem for den anden, ville jeg vælge at satse på "Anesthesia Secrets."

Af Hejdi Gamst, anæstesikursist, Rigshospitalet.

Jeg slår dig lige ned

Lise Giødesen

Camilla og Klovnefar på sygehus

Nyt Nordisk Forlag
Arnold Busck 2006
48 sider + 1 dvd - 129 kr.

SY-2007-17-72b"Camilla og Klovnefar på sygehus" er en sød og tilgængelig bog til brug for børn og forældre. Da hvert andet barn i Danmark oplever at blive indlagt på et hospital, er det en særdeles aktuel bog.

Den kan bidrage til, at barnet får en lille fornemmelse af, hvad der sker på et hospital, hvis barnet får behov for at blive indlagt. Det vil lette tilværelsen en hel del for barnet og forældrene, da kendskab til, hvad der kan ske, formentlig kan tage lidt af skrækken for alt det nye og angsten for, at undersøgelserne gør ondt.

Bogen gennemgår barnets og faderens indtræden på hospitalet fra første færd, og de følges gennem hele indlæggelsen. På en letforståelig måde informeres om Camillas skade, undersøgelser og behandling, og ditto for de øvrige børnepatienter på afdelingen.

Bogen lægger op til dialog mellem oplæseren og barnet både med spørgsmål, billeder og en quiz, hvor underlige udsagn som for eksempel "nu er du klar til at blive kørt over," og "jeg slår dig lige ned," brillerer. Til sidst er der to sider med gode råd til forældre.

Den medfølgende dvd så mine ældste børnebørn på knap otte og 11½ år. De var meget optagede af den. Naboens seksårige fik læst bogen højt og tabte først interessen på de sidste sider. Han fik ikke set dvd'en.

Som forælder ville jeg se dvd'en med barnet og så senere plukke i bogen, hvor det nu var aktuelt, da der er meget tekst i bogen for et lille barn. Sygeplejefagligt er det en bog, der vil være fin at have i et åbent hus, en lægekonsultation og på en børneafdeling.

Af Susanne Jørgensen, sundhedsplejerske, ansat i Distrikt Amager.

Et knoglevenligt liv nu også med sex

Helle Hein

Godt liv og bevægelse med knogleskørhed - hjælp til selvhjælp

Bogforlaget Frydenlund 2006
176 sider - 249 kr.

SY-2007-17-72cHer er en interessant bog både til fagfolk og personer med osteoporose. Man kan ikke andet end at føle inspiration og livsglæde, når man læser bogen. Forfatteren er bevægelsespædagog og ernæringsterapeut, hvilket giver en speciel indfaldsvinkel til sygdommen osteoporose. Bogens fokus er alle former for bevægelse i hverdagen, samt hvordan man får et afstressende og knoglevenligt liv.

Man bliver hurtigt opmærksom på, at det ikke kun handler om osteoporose, men om en bestemt måde at forholde sig til livet på. Bl.a. er forfatteren inspireret af Lis Engel, der er lic.scient. ved Institut for Idræt på Københavns Universitet. Engel beskriver begrebet helhedsbevidsthed i sin forskning, hvor det kropslige, fysiske og åndelige ligestilles og gennemtrænger hinanden. Det handler om at skabe balance og harmoni i os selv og vores omgivelser, fordi de valg, vi træffer, indgår i en større helhed. Dette syn finder vi bl.a. i forfatterens beskrivelse af en knoglevenlig livsstil.

Det er således ikke blot, hvad der har betydning for opbygningen/vedligeholdelsen af vores knogler, men ses ud fra en større helhed. Det betyder, at områder som betydningen af stressfaktorer, en sund tarmflora eller det at være afbalanceret inddrages. Det er områder, der kan være svære at vurdere videnskabeligt. Der er i høj grad tale om en bestemt ideologi, hvilket man bør være opmærksom på, hvis man bruger bogen i undervisningen af personer med osteoporose.

Bogen indeholder ikke mindre end 138 øvelser, der forholder sig til de aktiviteter, der er en del af vores hverdag. Det er f.eks. arbejdsstilling, løfteteknik og motion. Stavgang, der er yderst populært blandt folk med osteoporose, er vel beskrevet, så alle nybegyndere samt øvede kan få noget ud af dette afsnit. Forfatteren beskriver og forholder sig generelt meget omhyggeligt til alle former for bevægelser, og der er gode tegninger af, hvordan bevægelserne udføres.

Som sygeplejerske vil man ikke finde bogen tilstrækkelig uddybende i forhold til beskrivelsen af osteoporose og dens følger. Smertebehandlingen til patienter med osteoporotiske sammenfald er f.eks. langt mere kompliceret, end forfatteren beskriver, og forfatterens beskrivelse af T-scorer, som bruges i forhold til at stille diagnosen osteoporose, er forkert. T-score er ikke gennemsnitsværdier for ens alder og køn, det er Z-scoren. T-scoren er gennemsnitsværdier set i forhold til den normale værdi hos unge voksne af samme køn.

Til sidst skal det fremhæves, at det på nuværende tidspunkt er den første bog om osteoporose, der forholder sig til, at denne gruppe af patienter har et kærlighedsliv. Er der f.eks. en risiko i forhold til at dyrke sex? Hvilke stillinger kan man bruge? Et emne, som vi bør åbne op for i samtalerne med vores patienter. Men mon ikke det er sjældent, at vi bliver så konkrete!

"Godt liv og bevægelse med knogleskørhed" er for sygeplejersker velegnet som opslagsbog eller som inspiration til at forholde sig livsbekræftende til en kronisk sygdom.

Af Annesofie Lunde Jensen, klinisk sygeplejespecialist, MSA, ansat på Medicinsk-endokrinologisk afd. C, Århus Universitetshospital, Århus SygehusTage-Hansensgade 2, 8000 Århus

Der males med grove penselstrøg

Lone A. Sperschneider og Mette Mølgaard

Flerkulturel håndbog

Munksgaard Danmark 2007
160 sider - 198 kr.

SY-2007-17-72d"Alle muslimer i Danmark praktiserer medicinsk pluralisme, hvilket kort betyder, at man fæster lid til og gør brug af både sit eget og det danske sundhedssystem." Dette citat stammer fra afsnittet om sundhedssystemer og sygdomsopfattelse. Jeg tænkte, da jeg læste denne sætning, at den lysende klart illustrerer den vanskelige opgave, det er, på små 150 sider, at forklare mange, mange millioner menneskers kultur og adfærd.

Grove generaliseringer og udokumenterede påstande bliver nærmest uundgåelige, som det ses i nævnte citat. Indledningsvis beskrives bogens målgruppe som det personale, der i deres hverdag er i kontakt med nydanskere, det være sig inden for ældrepleje, daginstitutioner, folkeskole og det sociale område. Jeg kiggede forgæves efter en beskrivelse og en definition af den gruppe, som bogen omhandler, og som forfatterne benævner nydanskere.

De emner, som bliver behandlet, er, foruden allerede nævnte sundhedssystemer og sundhedsopfattelse, familieforhold, ernæring, alder og religion. Buddhisme, hinduisme, islam og jødedom gennemgås i store træk. Ayurvediske, islamiske og vestlige behandlingsformer sammenlignes.

Jeg er en af de praktikere, som er forfatternes målgruppe. For mig var det nyt at læse, at sundhedsplejersker fraråder mælk som kalkkilde til nydanske småbørn og i stedet vejleder i at give grønne grøntsager. Og at folkeskolelærere henviser tosprogede børn med psykosociale problemer til ekstra danskundervisning i stedet for at henvise til skolepsykolog, som de ville gøre med et dansk barn.

Portrætkunst er en svær disciplin. Især når der males med grove penselstrøg, bliver det vanskeligt at få det til at ligne.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske, ansat i Furesø Kommune.

På grænsen til selvdyrkelse

Jacob Birkler

Nye veje til sygepleje - en filosofisk vejviser

Munksgaard Danmark 2007
88 sider - 128 kr.

SY-2007-17-72eJacob Birkler har igen givet sit dydsetiske bud på sygeplejeetik. I sin nye lille og letlæste debat- og lærebog kommer han med masser af billeder og mange eksempler på etik hentet fra hverdagen. Birkler vil udfordre og sætte på spidsen, skriver han. Hermed håber han, at sygeplejen vil gå nye veje med filosofien som vejviser.

Målet er at se sygepleje i fugleperspektiv, dvs. at give overblik, sammenhæng og forståelse i sygeplejerskens landskab, så verden kan fremstå mere klar, men også mere kompleks. Det gør Birkler, ikke mindst ved at stille mange gode spørgsmål til de områder, der faktisk ikke kan besvares. Kan der f.eks. være situationer, hvor vi helt bør undgå at reflektere? Underforstået at det nærmest er helliggjort at reflektere.

Birkler har selv svar parat. Og svaret ligger i dydsetik, som bogen beskriver og forsvarer fornemt fra begyndelse til ende. Han har tydeligt et anliggende her, og med det for øje kan bogen læses som et supplement til bøger, der beskriver sygeplejeetik fra andre vinkler.

Der er mange aktuelle iagttagelser af sygeplejeetiske overvejelser. Han beskriver meget interessant "sygeplejens kald eller fald" og gør rede for tre nøglebegreber: Uvidenhed, da viden let skaber en slags bedreviden. Det er vigtigt, at sygeplejersken gør sig klart, at hun ikke ved det, patienten ved. Lad derfor patienten fortælle sin historie og tag udgangspunkt i det andet menneske.

Umiddelbarhed, da middelbarhed (midler og værktøjer) begrænser sig til det instrumentelle. Sygeplejersken skal kunne handle spontant uafhængig af de forhåndenværende midler.

Uendelighed, da endelighed betegner det afsluttede og begrænsede. Videnskab drejer sig om at kategorisere, systematisere og gøre verden mindre kompleks, men der er en frugtbarhed i uendeligheden, som vi ikke hverken kan begribe eller afgrænse. Denne uendelighed åbner tværtimod for, at sygeplejersken lader patienten afgøre, hvilke omsorgsopgaver der er vigtige i mødet med patienten.

Birkler bevæger sig hele tiden på grænsen til selvdyrkelse. Når dydsetikken nærmer sig fromhed og selvgodhed, bringer Birkler straks en modpol på banen. Dermed ender han i en slags relations-dydsetik. Vi skal være gode med patienten som motiv.

Birkler næsten harcelerer imod det abstrakte med fare for at skabe nye luftige idéer og floskler som f.eks. "at lade medmennesket komme før mennesket." Indimellem tangerer han til patos i sin appel til læseren. Han mener f.eks., at sygeplejersker har en "hellig gral." En gral, der er fagets livgivende princip, som vi bestandig søger efter. Birkler, som ikke er sygeplejerske, står ydmygt uden for det allerhelligste, hvor kun sygeplejersker har lov til at komme. Det er for nogle en stærk påstand, som vil kunne skabe en del debat blandt sygeplejersker.

Alt i alt en anbefalelsesværdig bog, der faktisk lever op til sin titel: "Nye veje til sygepleje."

Af Edith Mark, formand for Sygeplejeetisk Råd, sygeplejerske, cand.cur.

Det lykkedes med konen i lørdags

Stine Korst

Et nyt liv! - efter en blodprop i hjernen

Venus Film/Videncenter for Hjerneskade
43 minutter + booklet på 32 sider
Institutioner kan bestille filmen hos Biblioteksmedier, tlf. 4486 7777
(pris 500 kr. + moms), og private kan bestille filmen hos Venus Film, tlf. 3314 4011 (pris 199 kr.)

SY-2007-17-72fEfter at have set Stine Korsts stille, varme film "Et nyt liv - efter en blodprop i hjernen," står stærke citater i kø for at illustrere det nye liv. "Hele livet lavet om på ét minut," siger 53-årige Erling, men det kunne være sagt af hver af de fem medvirkende Jeanne, Annemarie, Erling, Peter og Ditlev i alderen 35-67 år.

"Jeg var et arrogant, dumt svin, før jeg fik den blodprop," siger Ditlev hudløst ærligt med et lille skævt smil, 35 år, kronraget, bodybuilderkrop, som nu beskriver sig selv som kærlig, omsorgsfuld og en, der tænker sig om. "Jeg kan meget bedre lide mit nye jeg," siger Ditlev, og man tror på ham. Den "nye Ditlev" oplevede den første store sejr, da han kunne komme ud af kørestolen. "Ubeskriveligt!" Jeanne fortæller, hvor irriterende hun var.

"Jeg smed alting væk, kvitteringer, hans tipskuponer, jeg var irriterende at være sammen med, sagde alting flere gange, blev irriteret på knapper og kniv og gaffel, der var noget i vejen med dem, det var ikke mig, der ikke kunne finde ud af at bruge dem."

Det er denne films styrke. Gennem de fem menneskers ord bliver seeren taget med ind i den uforståelige oplevelse, det er at få en blodprop i hjernen, og hvad det har af meget individuelle konsekvenser, men også fælles erfaringer som f.eks. trætheden.

"I må gerne låne ham et par dage," siger Peters kone til de omgivelser, der ikke helt fatter, at Peter er syg, for Peter har ingen synlige mén af blodproppen, men trætheden har ændret familiens sociale liv totalt.

"Jeg er nødt til at have synet med i alt, hvad min højre hånd skal gøre, og det tapper," siger Peter. Fester er passé, og musik på havnen på sommeraftenerne slutter for deres vedkommende klokken 22. Sådan var det ikke før proppen.

"Jeg føler mig 100 pct. som kvinde, mit selvværd har ikke taget skade, men jeg skal finde en kæreste, som kan acceptere mig, som jeg er," siger Annemarie, som også fastslår, at der er sygdomme, der er værre end det her. Handicappet kan hun ikke acceptere, hun har svært ved at gå, og den højre hånd og arm forbedres kun langsomt, men forbedres.

"Nu kan jeg bevæge alle led." "Det betyder meget at få sin mandighed tilbage," siger Erling og fortæller, at det for første gang i otte måneder lykkedes med konen i lørdags. "Så vi skulle lige se, om det ku' passe, og prøvede igen i søndags, og det gik også godt. Det må vist være kærlighed."

På sin stille måde præsenterer filmen og det medfølgende hæfte (som godt lige kunne tåle en korrekturlæsning mere) paletten af følger efter apopleksien med fem levende mennesker, som formår at sætte ord på, hvor rædsomt det var, hvordan noget stadig er svært at acceptere, og hvordan det på trods - og på grund - af sygdommen er lykkedes dem at skabe et nyt liv. Som supplerende undervisningsmateriale vil den ætse sig ind i hukommelsen, og når man som studerende skal tænke konsekvenser af hjerneskade, vil Jeanne, Annemarie, Erling, Peter og Ditlev uden tvivl tone frem på den indre skærm.

Af Ingrid Muus, udviklingssygeplejerske, MPH, ansat på Nordsjællands Hospital Esbønderup, Enheden for Neurologi og Rehabilitering.

Udtalt mangel på viden og forståelse

Per Hove Thomsen og Dorte Damm

Et liv i kaos - om voksne med ADHD

Hans Reitzels Forlag 2007
204 sider - 269 kr.

SY-2007-17-72gADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) er en overset og underbehandlet tilstand hos mange voksne mennesker. En væsentlig årsag hertil er, at symptomerne, som er velbeskrevne i barnealderen, kommer til udtryk på andre måder hos den voksne. Og da der meget ofte følger andre psykiske problemer med såsom angst, depression og misbrug, er det som regel disse andre områder, behandlerne får øje på, hvorimod ADHD-lidelsen forbliver ubehandlet.

"Jeg føler ikke, jeg har kontrol over mit liv. Jeg kan ikke følge med det program, jeg har. Jeg bruger al min energi på at prøve at holde ting i orden, men det ville man ikke tro, når man så resultatet."

Ovenstående citat fra bogen illustrerer de vanskeligheder, patienterne har med at planlægge og strukturere dagligdagen. Kernesymptomerne er koncentrationsbesvær, hyperaktivitet og impulsivitet. ADHD beskrives som en livslang forstyrrelse, der påvirker alle områder af livet. Problemer med at leve op til de normale sociale spilleregler fører mange nederlag i sociale sammenhænge med sig for den voksne med ADHD.

I bogen belyses tilstandens mange aspekter i voksenlivet og ikke mindst de konsekvenser, symptomerne får for den ramte og de pårørende. Voksne, som får stillet diagnosen, har levet et liv uden at føle sig forstået af andre. Deres adfærd bliver ofte mistolket af omgivelserne og opfattet som et udslag af dovenskab eller mangel på samarbejdsvilje. Der er en udtalt mangel på viden og forståelse - også hos offentlige myndigheder - for de funktionsnedsættelser, der er en følge af tilstanden.

Behandlingen sigter imod at lære, hvordan man håndterer symptomerne og i højere grad får en oplevelse af kontrol over sit liv. En kombination af medicin og psykosocial intervention har vist sig at give de bedste resultater. Ved hjælp af coaching og kognitiv træning er det muligt sammen med patienten at identificere problemområder og udvikle kompenserende strategier til at planlægge og effektuere opgaver, holde styr på tiden, overholde aftaler, indarbejde hensigtsmæssige rutiner, regulere følelser, impulser og stress m.m.

Der gives et nuanceret og fyldestgørende billede af problematikken voksne med ADHD. Den beskrevne symptomatologi og de mange illustrative eksempler efterlader et meget tydeligt billede af, hvor invaliderende denne tilstand er. Men også et billede af, at der med den rette indsats kan gøres en stor forskel til gavn for den ramte og omgivelserne. Der slås til lyd for en regulær oplysningskampagne for at øge forståelsen for mennesker med ADHD i samfundet som helhed.

Bogen henvender sig primært til personer, som i deres arbejde kommer i berøring med ADHD, men den er også rettet mod voksne med ADHD og deres pårørende. For sygeplejersker i psykiatrien er den absolut relevant, netop fordi området fortjener øget opmærksomhed, og fordi en opdateret viden bidrager til en bedre pleje og behandling.

Af Sonja Bech, afdelingssygeplejerske, ansat i Distriktspsykiatrien i Virum.

Leg er en alvorlig sag

Jørn Martin Steenhold er legeforsker og har udgivet et omfattende antal bøger og afhandlinger om børns leg. Hans forfatterskab er nu udvidet med tre nye og forholdsvis tilgængelige bøger om legens betydning i vores samfund i dag og i fremtiden samt om de typer leg, der opstår og udvikles, og de universer, legene finder sted i.

Jørn Martin Steenhold

Legen i tiden - og i fremtiden

Danmarks Mindste Forlag 2006
72 sider - 125 kr.

SY-2007-17-72hDen første bog omhandler legen i tiden og fremtiden og gennemgår legens placering i forskellige samfundsstrukturer gennem tiderne. Det bliver tydeligt for læseren, hvor afgørende en forudsætning legen er for evnen til at klare sig i netop det samfund og den kultur, barnet skal vokse op i og blive en del af. Skiftet i legens karakter gennem tiderne er fængslende læsning.

Forfatteren ser leg som en nødvendighed og kærlighed som en forudsætning og forholder sig kritisk til idéen om, at leg kan sammenblandes med styrede læreprocesser. Børn skal have lov til at organisere og styre legen selv.

Med hensyn til fremtiden ser forfatteren legen som grundlaget for at kunne udvikle evner til at vælge, at turde, at være selv- og medbestemmende. Også det at kunne undre sig, forpligte sig og opretholde livsmod er fundamentale kompetencer, der erhverves gennem barndommens lege.

I fremtiden bliver samfundet, efter forfatterens mening, et samfund, hvor vi i langt højere grad mødes i leg, hvor vi går fra facts til følelser, bruger vores drømme, og hvor samtalen er det vigtigste redskab. Fremtidens medie bliver billedet, frem for som det er nu, hvor viden fortrinsvis er lagret i tal og bogstaver. Det virker uhåndgribeligt og fantastisk, men gennemgås i bogen på en overskuelig og meget overbevisende måde.

Det femte samfund, som fremtidens samfund kaldes, vil være nødt til at inddrage legen som ressource hos alle mennesker, for at facts og følelser kan integreres, mener forfatteren.

Det bliver tydeligt for læseren, hvor vigtigt det er at medtænke leg i alle dens former i vores måde at indrette os på i hjemmet, skolen, daginstitutionerne, lokalsamfundet og i indretningen af det fysiske og psykiske miljø. Lige så vigtigt er det, at vi er bevidste om, hvordan vi selv tænker om og reagerer på børns leg: om vi er fortids-, nutids- eller fremtidsorienterede.

Bogen er let at læse, overskuelig og inspirerende. Den er vedkommende for alle, der beskæftiger sig med børn og især for dem, der skal tage beslutninger om tilbud til børn og unge.

Legeuniverserne

128 sider - 195 kr.

SY-2007-17-72iBogen gennemgår de universer, børn bevæger sig ind og ud af gennem legene, afhængigt af deres alder, køn og legens område. Om det er drøm, fantasi eller virkelighed. Der er en redegørelse for, hvornår der er tale om leg, legeformer og en klassifikation af legen.

Der er mulighed for at fordybe sig og finde netop det emne, man har brug for. Hvis bogen læses i sin helhed, får man et grundigt overblik og indblik i, hvor børn færdes i deres lege.

Meget inspirerende er bl.a. afsnittet om de 12-15-årige drenges legeunivers, hvor deres bestræbelser for at identificere sig med voksne og udfordre denne identitet ofte bringer dem på kant med autoriteter, f.eks. lærere eller loven. Det er et univers, hvor drengefællesskabets mandighed og suverænitet udforskes.

Afsnittet om eventyrenes eviggyldige og eksistentielle temaer, som de gennemleges af henholdsvis piger og drenge i 6-8-års-alderen, giver en større forståelse for både vigtigheden af disse lege og forskelligheden mellem piger og drenge.

Der er en grundig gennemgang af de 0-1-årige børns legeuniverser, som Jørn Martin Steenhold kalder fabulerings- og erfaringsuniverser, og som sætter fokus på de helt basale forudsætninger for legens videre udvikling. Denne del kan give inspiration til fagfolk, der arbejder med de små børn i vuggestue og dagpleje samt til sundhedsplejersker i forbindelse med rådgivning af forældre og fagpersoner.

Tankevækkende er kapitlet om, at børn, der ikke får støtte, tryghed, kærlighed og stabilitet, har svært ved at udvikle legen og få noget ud af den. Det er indlysende og dog nemt at glemme, at disse børn derfor er i risiko for at sakke bagud i udvikling og få svært ved at klare samfundets krav.

Bogen kan læses samlet, men er også god at slå op i, hvis man søger en ganske bestemt viden.

Legetyper

230 sider - 275 kr.

SY-2007-17-72jDen tredje, og mest omfattende bog, omhandler legetyper. Disse gennemgås grundigt og varieret med fine farvefotos af børn i forskellige legesituationer.

Der er kapitler om fortolkninger og temaer i legen og et spændende afsnit om urhistorien, som har de grundlæggende spørgsmål i livet som tema og begynder i børnenes leg i 6-10-års-alderen. Det er grundtemaer, som f.eks. hvor kommer vi fra, hvor skal vi hen, og hvorfor er vi til. Temaerne indbygges i historier, genrer og universer og kan tage form af drama, gyser eller science fiction i børnenes leg.

Bogen afsluttes med en kort gennemgang af, hvilke færdigheder et barn skal besidde for at kunne lege med andre og få succes i legen. Uden disse seks kompetencer, som barnet lærer fra 3-6 år, kan det ikke komme videre med den store leg i livet og skal have hjælp. Der er her tale om forestillingsevne, at kunne imitere, omsætte iagttagelser og koncentrere sig i et vist tidsrum og at kommunikere med andre. Vigtige ting at vide for voksne, der er omkring børn i førskolealderen.

Bøgerne kommer rundt om alle aspekter af børns leg på en grundig og overskuelig måde. Der er megen viden at hente for fagpersoner. Bøgerne skal medtænkes i indretningen af det fysiske og psykiske miljø i institutioner og være obligatorisk læsning på pædagoguddannelsen.

For sundhedsplejersker er den første bog om legen i tiden og i fremtiden om ikke en nødvendighed så dog en øjenåbner i forståelsen af vores tid og fremtid set med barneøjne, samt god i forbindelse med rådgivning af forældre. Fremtiden bliver, ifølge forfatteren, præget af engagement, åbenhed, fleksibilitet, visioner, opfindsomhed og grænseløshed, som dermed også sætter de gamle dyder, som at respektere de voksnes planer, at stræbe efter ros, være den bedste og gøre sin pligt, i skammekrogen. De øvrige to bøger er mere krævende med megen koncentreret viden, men lette at bruge og med en overskuelig opsætning. Gode at have på hylden og tage ned, når man står med en bestemt aldersgruppe af børn, med et barn, der har svært ved at indgå i leg, eller med forældre, der er usikre på, hvad barnet har brug for.

Efter endt læsning er man ikke bare meget klogere på børn og leg, man er heller ikke i tvivl om, at leg er fundamentet for udvikling og således en meget alvorlig sag.

Af Tove Sheth, sundhedsplejerske, ansat i Fredensborg Kommune.