Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Grib lederen i at gøre det rigtige

Ros og støt. Giv ikke op, det kan lade sig gøre at opdrage en dårlig leder til at blive bedre, eller løfte en chef fra midterfeltet til at blive fantastisk.

Sygeplejersken 2007 nr. 17, s. 22-23

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

1707-19-01-2Foto: Søren Svendsen

Er din leder konfliktsky, eller er hun alt for handlekraftig og for lidt empatisk? Har din leder svært ved at give ansvaret fra sig? Får du aldrig faglig tilbagemelding på dit arbejde? Er du én af dem, der kan skrive under på, at du har en dårlig leder? Så giv ikke op. Det kan langt hen ad vejen lade sig gøre at opdrage lederen.

Lederkonsulent i HK Kommunal og projektleder i Væksthus for Ledelse Mette Marie Langenge mener, at medarbejdere skal påtage sig ansvaret for at hjælpe deres leder til at lykkes, ligesom man hjælper sine kolleger.

"Hver tiende dansker bliver leder, og man kan ikke forlange, at hver tiende skoleelev skal udvikle sig til et overmenneske, der kan blive en fantastisk leder. Ledere er ikke anderledes end andre medarbejdere, det er ikke alle, der er fantastiske. De fleste af os, både ledere og medarbejdere, befinder os i en gråzone, hvor vi kan gøre et godt stykke arbejde i den rette kontekst og med de rette opgaver. Hvis man støtter sin leder, kan en leder i midterfeltet udvikle sig til at blive god," siger Mette Marie Langenge.

At gribe lederen i at gøre det rigtige er ifølge Mette Marie Langenge rigtig effektfuldt.

"Det kan være, at man ofte savner at få feedback på sit arbejde, men at lederen pludselig en dag giver en god tilbagemelding på et eller andet. Så kan man sige tak for tilbagemeldingen og fortælle, at det betød meget for én. Måske forsømmer lederen ni ud af 10 gange at spørge ordentligt ind til problemer under møderne, men når han endelig gør det, så fortæl, at du var glad for, at han spurgte. Den mest effektfulde metode til at ændre andre mennesker er ved at fortælle, hvad de lykkes med," siger Mette Marie Langenge.

Vær assertiv

Mange problemer med dårlig ledelse skyldes ifølge Mette Marie Langenge, at man aldrig får talt ordentligt sammen, bl.a. fordi mange medarbejdere ikke er gode til at tale med deres ledere. Men man skylder sig selv og samarbejdsklimaet at få taget snakken. Fortæl din leder, hvad du har brug for.

"Det er godt at vælge den assertive metode, hvor man ridser situationen op så objektivt som muligt og fortæller, hvad det betyder for én selv.

Det er ikke særlig effektfuldt at beskylde sin chef for at være fej og konfliktsky, for der er ingen, der vil have sådanne etiketter på. Hellere sige, at der er et problem, som man gerne vil have hjælp til. Fortælle, hvad man godt kunne tænke sig. Det skaber et positivt billede frem for, at man holder fast i noget negativt," siger Mette Marie Langenge.

De succesfulde

Hun har tidligere undersøgt, hvad det er for fem kernekompetencer, som succesfulde ledere har. Det handler om at have forståelse for relationer. Give tillidsvækkende sparring. Kunne gribe ind. Delegere ansvar og opgaver. Være rodfæstet under pres. En ikke helt så brillant leder kan f.eks. have svært ved at rumme sine medarbejderes følelser og frustrationer.

"Den succesfulde leder kan sætte sig ind i, hvad der kan ligge til grund for, at en medarbejder begynder at græde. Men andre kan have svært ved at rumme det, fordi de måske betragter enhver form for gråd som det totale sammenbrud. Hvis man som medarbejder har let til tårer, kan man hjælpe sin leder til at forstå det, og tage brodden af det ved f.eks. at komme tilbage og sige: "Jeg har det med at tude, når jeg bliver vred" eller "du skal ikke tage dig af, at jeg kommer til at græde, bare stik mig en Kleenex"," siger Mette Marie Langenge.

Det har derimod mindre positiv effekt, hvis man vælger at kritisere sin leder for, at hun ikke kan rumme sine medarbejderes frustrationer.

"Det er et problem, at medarbejdere tillægger lederen fejl, og det er ødelæggende i forhold til at få opdraget lederen godt. Man skal opdrage sin leder for sin egen skyld, og det betaler sig, for ledere vil også gerne gøre deres arbejde godt. Men det kan da godt være, at man synes, det er federe at sidde og pege fingre og være bitter over, at lederen får mere i løn. Det er bare ikke særlig effektfuldt i forhold til forbedring," siger Mette Marie Langenge.

"En bedre leder bliver man også af at være i et godt ledermiljø, hvor man støtter hinanden og har følelsen af, at "vi sammen skal gøre det godt." Men desværre er der alt for mange ledere, som er alene med deres lederopgaver."

Hun mener, at sygeplejersker har gode muligheder for at lykkes som ledere i kraft af de egenskaber, som det kræver at være en god sygeplejerske.

"Empati og handlekraft kendetegner både gode sygeplejersker og gode ledere, men det er vigtigt, at der er balance i de to ting. Hvis der er for meget i den ene bunke, f.eks. for meget handlekraft, så kan det overskygge det empatiske. Og hvis det er empatien, der fylder for meget, kan man være bange for at konfrontere andre," siger Mette Marie Langenge.

De håbløse

Det er ikke alle ledere, der kan opdrages, der findes også de håbløse tilfælde. Hvor lederens ambitioner mest går på egen karriere, og hvor fokus i mindre grad er på personalet og de borgere eller patienter, som man arbejder for.

"Man kan godt være i en situation, hvor man har forsøgt alt. Man har virkelig prøvet, men man kan ikke tale sammen, fordi man ikke har noget værdifællesskab. Så er det bedste råd: find dig et andet job. Det er for energikrævende at blive, og man får det dårligt," siger Mette Marie Langenge. Hun mener, at mange medarbejdere er for længe om at flytte sig.

"Det er selvfølgelig surt, når man har kæmpet i mange år for at få en bestemt plads i afdelingen, og lederen måske først er kommet til senere."

Bak din leder op
  • Støt din leder   
  • Ros, når hun gør det rigtige 
  • Skift kritik ud med konstruktive forslag 
  • Skift kob, hvis du ikke kan leve med forholdene