Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sygeplejedirektør: Kritik er til patienternes bedste

Problemknuser. Topledelsen skal ud at signalere, at patientsikkerhed er vigtig, mener sygeplejedirektør på Frederiksberg Hospital Anna Guttesen. Gennem den såkaldte patientsikkerhedsstuegang møder hun frontpersonalet og deres frustrationer.

Sygeplejersken 2007 nr. 18, s. 25

Af:

Lotte Havemann, journalist

SY-2007-18-26e
Når sygeplejedirektør på Frederiksberg Hospital Anna Guttesen er på "patientsikkerhedsstuegang" for at afværge potentielle patientskader, bliver hun mødt af et personale, som er positivt overrasket over, at et medlem af topledelsen kommer og taler med dem om deres dagligdags problemer. Anna Guttesen finder det ganske naturligt, for som hun siger: "Det er front-personalet, som har den tætte kontakt og kender de utilsigtede hændelser." Foto: Heine Pedersen

Sygeplejedirektør på Frederiksberg Hospital Anna Guttesen sidder på sit kontor og er berørt. Hun har lige været på en såkaldt patientsikkerhedsstuegang på afsnit H2 for reumatologiske og medicinske patienter. Afsnittet er præget af overbelægning og mange ældre og gangbesværede patienter. Der sker mange fald, og de trange, fysiske forhold har en stor del af skylden.

"Når jeg går derfra, er jeg simpelthen ked af det. Jeg brænder for, at der bliver gjort noget ved de ting på afsnittet, som kan skade patienternes sikkerhed," siger Anna Guttesen.

Personalet på H2 har for nogle af forholdenes vedkommende forgæves forsøgt at få løst problemerne tidligere. "Jeg har ofte midlerne til at få lavet tingene om. Det har de ikke," siger hun og tænker videre højt: "Vi skal have nogle af de mest indflydelsesrige personer med derover: den lægelige direktør og den tekniske chef."

Tegn på åben kultur

Anna Guttesen er stolt af patientsikkerhedsstuegangen. Flere sygehuse i Danmark benytter sig af dette ledelsesredskab, men ikke alle steder går direktionens repræsentanter selv med ud til personalet på gulvet. Det gør de på Frederiksberg Hospital.

"Den reaktion, jeg får, er: "Hvor er det fantastisk, at et medlem af topledelsen kommer og taler med os om vores dagligdags problemer." På den måde signalerer vi, at patientsikkerhed er vigtig. Det drejer sig om liv og død og skade."

Hun lægger vægt på, at personalet kan komme frem med deres kritik på stuegangen. "Det er frontpersonalet, som har den tætte kontakt og kender de utilsigtede hændelser."

Det er også afgørende for Anna Guttesen, at hun er med til at skabe en patientsikkerhedskultur på Frederiksberg Hospital. Her har man indberettet utilsigtede hændelser siden 2002. Og der kommer mange indberetninger fra hospitalet. Det er et tegn på en åben kultur, siger sygeplejedirektøren.

"Vi har f.eks. mange fald, men det er naturligt, fordi vi har mange ældre patienter. Vi har også en del medicineringsfejl, men siden 2004 har tallet været dalende. Det skyldes bl.a., at vi har indført elektronisk patientmedicinering på hele hospitalet."

FAGLIGT FYRTÅRN

De har gejst, viden og deres meningers mod. De er faglige fyrtårne. Sygeplejersken interviewer personligheder, der sætter deres præg på det danske sundhedsvæsen.