Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

De Sygeplejeetiske Retningslinier anvendes i uddannelsen

Artiklen henvender sig til sygeplejelærere, kliniske vejledere og andre sygeplejersker med interesse i etik. Hovedbudskabet er, at De Sygeplejeetiske Retningslinier kan anvendes aktivt i den teoretiske del af sygeplejerskeuddannelsen. Artiklen udspringer af en undersøgelse på fire nordiske sygeplejeskoler

Sygeplejersken 2007 nr. 9, s. 30-31

Af:

Solveig Fjordside, sygeplejerske, cand.mag. i filosofi,

Hanne F. Mortensen, sygeplejerske, master i professionsudvikling

I Danmark har sygeplejersker siden 1992 været forpligtet til at arbejde ud fra De Sygeplejeetiske Retningslinier. Også de øvrige nordiske lande arbejder efter fagetiske retningslinjer; Sverige har oversat og anvendt ICNs etiske kodeks for sygeplejersker, i Norge anvendes Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.

Det er et krav til professioner, at de øver selvjustits med hensyn til, hvordan de behandler deres klientel og samfundet i øvrigt, og De Sygeplejeetiske Retningslinier kan her medvirke til at:

  • fremme etiske diskussioner og overvejelser blandt sygeplejersker

  • støtte sygeplejersker i situationer, hvor der skal træffes etiske valg

  • fremme den gode dømmekraft med henblik på at udvikle den faglige kvalitet i sygeplejen

  • sætte fokus på etiske dilemmaer for at synliggøre etiske valg.

Retningslinjer i uddannelsen

Som sygeplejelærere skal vi tilrettelægge undervisningen og vejledningen af de studerende, så de lærer at øve selvjustits i forhold til de fagetiske retningslinjer, og vi var derfor nysgerrige efter at undersøge, hvordan retningslinjerne bliver implementeret i uddannelsen.

I et samarbejde mellem sygeplejeskolerne i Jönköping, Sverige, Akershus, Norge, og i København og Herlev har en projektgruppe derfor gennemført en spørgeskemaundersøgelse af, hvordan de fagetiske retningslinjer anvendes i den teoretiske del af sygeplejerskeuddannelsen i de tre nordiske lande.

Samtlige 172 sygeplejelærere på grunduddannelsen på de fire skoler modtog et spørgeskema med to spørgsmål: "Anvender du De Sygeplejeetiske Retningslinier i din undervisning, vejledning mv.?" Hvis ja, "hvordan?"

95 returnerede skemaet (besvarelsesprocent 55).

Resultater

76,5 pct. af respondenterne anvender de fagetiske retningslinjer i deres undervisning, og der ses stor lighed i besvarelserne af, hvordan de anvendes

  • som redskab til at identificere, analysere, reflektere og begrunde valg af handling, når sygeplejens etiske dilemmaer diskuteres.
  • i undervisning og vejledning som argumentation, uanset tema, fag eller opgave. I etikundervisningen ud fra et fagfilosofisk perspektiv
  • inden for udviklingsaspekter, i forskningsetiske overvejelser og i (tværfaglige) samarbejdsrelationer
  • som etisk ståsted: "Etiske retningslinjer hænger over skrivebordet som en ledestjerne."

Respondenterne begrunder anvendelsen af de fagetiske retningslinjer med den medicinske og teknologiske udvikling, der medfører, at sygeplejerskers personlige holdninger og normer ikke længere er tilstrækkelige, hvorfor et fælles fagetisk fundament er nødvendigt.

23,5 pct. af respondenterne anvender ikke fagetiske retningslinjer. Vi ved ikke hvorfor, men en årsag kan være faget, hvor retningslinjerne ikke er relevante, eksempelvis anatomi? Eller et udtryk for, at fagetiske retningslinjer findes værdiløse?

Konsekvenser for uddannelsen

Tre ud af fire sygeplejelærere, der har besvaret et spørgeskema i denne undersøgelse, lever op til intentionerne med De Sygeplejeetiske Retningslinier i den teoretiske del af sygeplejerskeuddannelsen. Det er vigtig viden for sygeplejelærere og kan være med til at fastholde og videreudvikle implementeringen af retningslinjerne i den nye nationale studieordning.

Tilbage står en interesse for at undersøge, hvordan De Sygeplejeetiske Retningslinier anvendes i den kliniske del af uddannelsen. En viden, som også vil have betydning for sygeplejelærernes tilrettelæggelse af undervisning og vejledning i den teoretiske del af uddannelsen.

Solveig Fjordside er ansat som sygeplejelærer ved CVU Øresund, sygeplejerskeuddannelsen i København.
Hanne F. Mortensen er ansat som sygeplejelærer og projektleder ved CVU Øresund, sygeplejerskeuddannelsen i Herlev.

Rapporten "Implementering af fagetiske retningslinier i sygeplejerskeuddannelsen - hvordan?" kan rekvireres hos Solveig Fjordside.