Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Læring af grundlæggende sygepleje i primær sundhedstjeneste

Artiklen henvender sig til undervisere på sygeplejeskoler og sygeplejersker på plejecentre. Den beskriver et projekt, hvor sygeplejestuderendes læring af grundlæggende sygepleje på plejecentre er undersøgt. Hovedbudskabet er, at de studerendes læring ikke afviger fra den læring, studerende har på somatiske sygehusafsnit, men at de studerende ikke er tilfredse med den kliniske vejledning på plejecentrene.

Sygeplejersken 2008 nr. 17, s. 43-43

Af:

Anne-Marie Skovsgaard, sygeplejerske, master i læreprocesser,

Carsten Nielsen, sygeplejerske, cand.pæd.,

Britta Stenholt, sygeplejerske, cand.cur.,

Dorthe Sørensen, sygeplejerske, cand.pæd.pæd.

Øget specialisering og effektivisering af behandlings- og plejeforløb på somatiske sygehuse gør det vanskeligere at finde egnede studiepladser på sygehusene til sygeplejestuderende, som skal lære grundlæggende sygepleje. Derfor er der gennemført et projekt med det formål at undersøge studievilkår og studerendes læring af grundlæggende sygepleje på plejecentre. Hensigten var at etablere permanente kliniske undervisningssteder.

Der er foretaget empiriske studier i form af observationer, videooptagelser og interview.

Projektet er gennemført i et samarbejde mellem fire plejecentre i Hammel, Randers og Århus Kommune samt VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg, Randers og Århus.

19 studerende i kliniske studier på 1., 2. og 3. semester indgik i studierne.

Studierne viser, at plejecentrene kan tilbyde relevante sygeplejefaglige udfordringer knyttet til læring af grundlæggende sygepleje. De studerendes læringsudbytte på plejecentre har været på samme niveau som studerendes læringsudbytte på tilsvarende uddannelsestrin på somatiske sygehusafsnit.

De studerende på plejecentre er generelt mindre tilfredse med den kliniske vejledning end deres medstuderende på somatiske sygehusafsnit. Der er knyttet organisatoriske og uddannelsesmæssige problemer til den kliniske vejledning, f.eks. for få sygeplejersker, manglende vejledererfaring og manglende vejledere med formel vejlederuddannelse.

Nogle kliniske vejledere giver udtryk for at savne kollegaer til faglige og pædagogiske drøftelser. Samarbejdet med de studerende har vejlederne oplevet som udfordrende og givende. Personalet i plejecentrene har som helhed udbytte af de studerendes tilstedeværelse i klinisk undervisning, og beboerne er glade for at modtage pleje af de tilknyttede sygeplejestuderende.

Problemer skal løses

Studiet tydeliggør, at en række organisatoriske og pædagogiske problemstillinger skal løses, hvis plejecentre skal gøres til permanente undervisningssteder. Selv om de studerende tilsyneladende har et godt læringsudbytte, er det problematisk, at de som helhed vurderer vejledningsforhold og studiemiljø dårligere end deres medstuderende på somatiske sygehuse. Det kan i værste tilfælde medføre frafald i studiet. Hvis der skal etableres permanente kliniske undervisningssteder på plejecentrene, skal der skabes et studiemiljø. Det kræver ledelses- og personalemæssig motivation og opbakning. Der skal udvikles vejlednings- og tilrettelæggelsesformer, så kvaliteten lever op til de krav til klinisk undervisning, der er beskrevet i bekendtgørelsen (1).

Som opfølgning på studiet er der fra januar 2008 igangsat et toårigt implementeringsprojekt, hvor sygeplejerskeuddannelser i Silkeborg, Randers og Århus samarbejder med seks kommuner om oprettelse af permanente kliniske undervisningssteder. I de to år modtager plejecentrene organisatorisk og pædagogisk støtte fra projektleder, og implementeringsprocessen bliver monitoreret med forskellige indikatorer, der kan sige noget om udviklingen af et studiemiljø på plejecentrene.

Anne-Marie Skovsgaard er underviser og projektleder ved VIA University College Sygeplejerskeuddannelsen.
Carsten Nielsen er pædagogisk koordinator, Sygeplejerskeuddannelsen i Århus.
Britta Stenholt er lektor på sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg.
Dorthe Sørensen er lektor på Sygeplejerskeuddannelsen i Randers.

Litteratur

  1. Bekendtgørelse og studieordning for uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje. BEK nr. 29 af 24/01/2008.