Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Resuméer af international forskning

Sygeplejersken 2008 nr. 17, s. 43

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Interaktiv psykoedukation ved depression

Lin M-F, Moyle W, Chang H-J, Chou MH, Hsu M-C. Effect of an interactive computerized psycho-education system on patients suffering from depression. Journal of Clinical Nursing. 2008; 17:667-676.

Formål: At undersøge effekten af et interaktivt computerbaseret psykoedukationssystem (ICPS) versus et traditionelt undervisningssystem hos patienter med depression.

Metode: I denne undersøgelse fra Taiwan indgik 32 patienter i alderen 19-54 år. Hos 85 pct. blev depressionen klassificeret til at være mild til moderat. Patienterne var delt i en interventionsgruppe (19 personer) som modtog psykoedukation via ICPS og en kontrolgruppe (13 personer) som modtog traditionel psykoedukation. Effekten blev undersøgt ved hjælp af et selvkonstrueret instrument, der bedømte omfanget af forkert medicinindtagelse, selvregulering af ordineret medicin og opfattede fordelen ved det respektive undervisningssystem. Data er opgjort statistisk.

Resultater: Patienterne i interventionsgruppen havde en signifikant bedre komplians i forhold til ordineret medicin, og resultaterne tydede på, at de havde større indsigt i og forståelse for deres sygdom.

Bemærkninger: Undersøgelsen er lille, men den tyder på, at et interaktivt computerbaseret undervisningsprogram ville kunne hjælpe patienter med depression. Artiklen indeholder også en grundig gennemgang af referencerammen for patientundervisning.

Preben Ulrich Pedersen, sygeplejerske, ph.d., Center for Kliniske Retningslinjer - nationalt clearinghouse for sygepleje, Afdeling for Sygeplejevidenskab