Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

5 faglige minutter: Værdibaseret ledelse på flyvetur

"Jeg tænder computeren og søger på værdibaseret ledelse. Der bliver vist 10 ud af 27.000 resultater. Ordet kick-off seminar og sætningen 'medarbejderne får virksomhedens værdier ind under huden' er det, jeg umiddelbart husker,” skriver fagredaktør Jette Bagh.

Sygeplejersken 2008 nr. 21, s. 62

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Værdier er principielt positive, og det har de været i flere år. De ligger i skuffer, på intranet og står skrevet på T-shirts og i velkomstpjecer. Men nu er det måske forbi.

Jeg skæver til opslagstavlen på væggen bag mig. Det er ligegodt utroligt. En flyvetur til Aalborg har ødelagt det hele. Hverdagsværdierne, som hænger der og har været en kilde til inspiration og kollektiv opdragelse igennem et par år, er pga. af et nummer af "Flyaway," Cimber Airs bud på underholdning til den indenrigsflyvende, blevet til usikre størrelser, som jeg ikke ved, om jeg skal forsøge at rette mig efter eller lade være. Det er selvfølgelig Peter Aalbæks skyld. I artiklen "Erhvervsbosser: Drop værdierne" siger han: "Intet kunne ligge mig fjernere end at formulere et sæt af ord eller værdier for virksomheden."

Forklaringen er, at han finder det nødvendigt med kaos, og at han jo godt kan skifte mening, så værdierne ændrer sig i morgen, "... og så er det lidt hårdt, hvis jeg har stået og tapet hele facaden til firmaet til med tre vigtige værdier."

Artiklen har i den grad forstyrret mit verdensbillede. Velklingende værdier har indtil nu været et mantra for moderne virksomheder, og jeg har forsøgt mig med engagement og arbejdsglæde, respekt og ligeværd, mod og nytænkning, fællesskab og samarbejde, åbenhed og videndeling igen og igen og med svingende held, det skal jeg gerne indrømme, og så får jeg en verbal ørefigen, en uforbeholden mening, der har samme effekt som en otter på Richter-skalaen.

Jeg husker et interview, der lægger sig op ad Ålens hovedbudskab, og leder i hængemappen med artikler og kronikker. Jo, Allan Holmgren, direktør for konsulentfirmaet DISPUK, sagde den 16. juli 2008 noget tilsvarende i artiklen "Vi bliver stressede af mangel på ledelse" i Berlingske Tidende.

"Smid værdierne i skraldespanden, definér arbejdsopgaven, og hvilket produkt I vil lave. Produktet har ikke en skid med værdier at gøre."

Ingen kan svare på, hvad værdierne gør godt for, mener han. Er der noget at sige til, at jeg bliver usikker? Allan Holmgren mener, at værdier som frihed og ansvarlighed opfattes som positive begreber, men at det er en narresut. "Lederen skal lytte til medarbejderne og så have modet til at stille sig op på ølkassen og udøve ledelse."

Jamen altså, skal chefen nu også være leder? Ønsket er det samme som angst for selvstændig tankevirksomhed. Et behov for en tilbagevenden til patriarkatet, som det fungerede, før jeg blev født.

Jeg tænder computeren og søger på værdibaseret ledelse. Der bliver vist 10 ud af 27.000 resultater. Ordet kick-off seminar og sætningen "medarbejderne får virksomhedens værdier ind under huden" er det, jeg umiddelbart husker. Og så et opslag i Wikipedia: "Undersøgelser viser, at danske virksomheders værdier generelt er meget ens og falder inden for den samme gruppe." Dvs. at en metalvarefabrik, et bogtrykkeri og en børneafdeling navigerer efter de samme værdier, selv om virksomhedstypen er ret forskellig.

Jeg kaster et nervøst blik bagud. De andre i kontorlandskabet har ikke opdaget noget. De arbejder videre, som om intet var hændt. Men de anderledes holdninger vil på et tidspunkt nå dem, og de vil rammes af utilpashed over de modsatrettede budskaber, sådan som jeg er blevet det.

Jeg overvejer kortvarigt, mens jeg bider mig i læben. Nu ved jeg, hvad jeg gør. Jeg holder op med at flyve.

Og så vil jeg igen forsøge mig med engagement og arbejdsglæde.

Klummen ”5 faglige minutter” er en personlig tekst, som gør rede for sit indhold ved hjælp af fortællinger, skrøner, citater m.m. En klummeskriver skal ikke følge almindelige journalistiske krav om saglig, objektiv gengivelse af kendsgerninger.