Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Tillidsrepræsentant: Kampsoldat, diplomat eller ...?

Pligt og lyst. Hver tredje sygeplejerske bliver tillidsrepræsentant, fordi ingen andre vil. Men når springet først er taget, opdager mange en helt ny verden med udviklingsmuligheder og indflydelse.

Sygeplejersken 2008 nr. 6, s. 14-15

Af:

Christina Sommer, journalist

SY-2008-06-14a

Foto: Søren Svendsen 

Kan du ikke lade være med at tage ordet på personalemøderne" Er det ofte dig, der går kollegernes ærinde over for ledelsen" Så skulle du måske overveje, om jobbet som tillidsrepræsentant er noget for dig.

Selvom hver tredje tillidsrepræsentant i Dansk Sygeplejeråd er blevet det, fordi ingen andre ville, har et stort flertal taget imod udfordringen, fordi de i bund og grund har lyst til at varetage kollegernes interesser og forbedre deres vilkår.

Det viser undersøgelsen "Tillidsrepræsentanter i DSR - mellem nuets styrke og morgendagens trusler". Det er også det indtryk, DSR-konsulenterne Franziska Juul-Andersen og Karin Fabricius får, når de underviser på Dansk Sygeplejeråds grunduddannelse for tillidsrepræsentanter.

"Nogle bliver tillidsrepræsentanter på grund fagpolitisk eller politisk interesse, men en del bliver det som reaktion på en konkret hændelse. De er indignerede over et eller andet på arbejdspladsen og synes af princip, at der skal være en tillidsrepræsentant," siger Karin Fabricius.

Halvdelen af alle motiveres dog også af, at arbejdet som tillidsrepræsentant byder på nye udfordringer, bl.a. 32-årige Trine Balker fra afdeling H3, Regionshospitalet Hammel Neurocenter: "Det organisatoriske arbejde fænger mig," siger hun.

Forestillingen om, at det er en lidt kedelig, svær og ikke mindst tidskrævende post, dominerer nok mange steder, men det er synd, mener Trine Balker.

"Det tager tid, og der er meget at sætte sig ind i, især i begyndelsen. Men det giver indflydelse, og jeg lærer meget, som jeg også kan bruge personligt og i mit job som sygeplejerske," siger Trine Balker.

Det er forhandlingsrådgiver fra Kaløvig Center Søren Viemose enig i.

"Tidligere beskæftigede tillidsrepræsentanter sig ofte med noget, der lå så langt væk fra deres dagligdag og fag, at det ikke decideret fremmede karrieren.

Men er man en god tillidsrepræsentant i dag, bliver man også dygtigere til det, der virkelig er brug for i ens øvrige arbejde, nemlig at kunne samarbejde på tværs af faglige og hierarkiske grænser, lynhurtigt og uden fordomme og forbehold, for det er der ikke tid til i dag," siger Søren Viemose.

På de næste sider kan du læse mere om de muligheder, ansvar, roller og udfordringer på godt og ondt, som tillidshvervet giver Trine Balker og de andre godt 1.300 sygeplejersker i Dansk Sygeplejeråds korps af tillidsrepræsentanter. 

TR I ET FORANDRET SUNDHEDSFELT

Gennemgående kilde til disse artikler er spørgeskemaundersøgelsen "Tillidsrepræsentanter i DSR - mellem nuets styrke og morgendagens trusler", der sammen med den kvalitative undersøgelse "Tillidsrepræsentanter i DSR - udfordringer og svar" indgår i Dansk Sygeplejeråds nye forskningsprojekt "TR i et forandret sundhedsfelt".