Læs boganmeldelser fra dette nummer af Sygeplejersken.

ADHD - fra barndom til voksenalder

Glennie Marie Hansen og -Marie Mandel Sneum
Bogforlaget Frydenlund 2008
171 sider - 249 kr.

bog1

Der er de sidste år udgivet mange bøger om ADHD, så hvad har denne bog at byde på i forhold til alle de andre, der beskriver alt fra diagnostiske kriterier til pædagogik og medicinsk behandling"

De to forfattere er begge uddannet i psykologi og neuropsykologi. Med denne bog vil de primært belyse ADHD i voksenalderen, men de erkender, at en grundig redegørelse for ADHD i barnealderen er nødvendig for at dokumentere, hvordan lidelsen optræder set i et livsperspektiv.

Bogen er derfor delt op i to hovedområder. Del I omhandler historisk rids samt fund i barnealderen, mens del II omhandler fremtrædelsesformer og dokumenterede behandlingsmetoder i voksenalderen.

Forfatterne fremhæver, at der i dag er tungtvejende klinisk, neurobiologisk og neuropsykologisk evidens for forekomsten af ADHD hos børn og voksne. Og det er med udgangspunkt i dette, at de gennemgår aktuelle evidensbaserede forsknings- og undersøgelsesresultater samt hypoteser om ætiologien for ADHD.

Forfatterne konkluderer løbende på de præsenterede fakta og teser, så læseren får en opsummering af de mange og til tider komplicerede årsagsmodeller samt forskningsmæssige fund, der præsenteres.

Personligt finder jeg gennemgangen af genetiske og neurale faktorer samt billeddiagnostiske fund meget interessant. Det er områder, klienterne ofte kan stille spørgsmål til, når vi møder dem i en udredningsfase, fordi de gennem pressen og på internettet har set og hørt om nye metoder, der skulle kunne påvise ADHD.

Forfatterne præsenterer desuden en meget klar og forståelig gennemgang af de eksekutive funktioners betydning for personens generelle mestring af udfordringer i hverdagen, men fremhæver også, at en stor del af ADHD-ramte ikke har eksekutive forstyrrelser, og man derfor ikke kan konkludere, at eksekutiv dysfunktion er et diagnostisk kriterium for ADHD.

De spørger, hvad der er de genetiske, neuropsykologiske og -biologiske forskelle hos personer, hvor ADHD tilsyneladende går i sig selv omkring puberteten/voksenalderen modsat den gruppe, hvor symptomerne bliver ved med at dominere ind i voksenlivet. Er der forskelle i mønstrene af komorbiditet, og kan tidlig behandling påvirke prognosen i voksenalderen"

Bogen kan med fordel læses af sygeplejersker, som har erfaring med ADHD og andre beslægtede områder. Den dokumenterer og giver et nuanceret indblik i baggrundsstudierne for den viden, vi baserer vores daglige praksis på og er derfor et væsentligt bidrag til den eksisterende litteratur om ADHD.

Af Lone Monsen, sygeplejerske, ansat i børne- og ungdomspsykiatrisk speciallægepraksis i Rødovre

Akupressur mod svangerskabskvalme - i Norge altså

Komplementær og alternativ medisin - En innføring -for helsepersonell

Arne Johan Norheim
Høyskoleforlaget 2009
208 sider - 299 nkr.

bog2At nordmændene er langt fremme i skoene på sundhedsområdet, bliver man overbevist om, når man læser denne glimrende lærebog i komplementær og alternativ medicin/behandling (KAM/KAB.)

Bogens forfatter er almenmediciner og akupunktør og bl.a. seniorforsker ved Norges Nationale Forskningscenter for Komplementær og Alternativ Medicin (NAFKAM). Vinjar Fønnebø er én af de fem bidragydere, som også må fremhæves. Han er professor i forebyggende medicin ved Institut for Samfundsmedicin på Det Medicinske Fakultet i Tromsø, leder af NAFKAM og i øvrigt lægefaglig KAM-konsulent for den danske scleroseforening. En anden bidragyder, Aslak Steinsbekk, har jeg lyst til at nævne, fordi han er homøopat og sociolog og den første homøopat, som har taget en medicinsk doktorgrad i Norge.

"Bogen støtter sig til videnskab, henviser i høj grad til forskning og har en omfattende referenceliste," siges det i indledningen, og det er ganske vist.

For de fagpolitisk interesserede anbefales særligt beskrivelsen og refleksionerne over udviklingen af KAM i Norge: En offentlig redegørelse fra Aarbakkeudvalget i 1998 mundede ud i etableringen af NAFKAM og NIFAB (Nationalt Informationscenter for Alternativ Behandling) på Det Medicinske Fakultet på universitetet i Tromsø. NAFKAM er nu valgt som WHO's første samarbejdscenter i Nordeuropa inden for "folkemedicin og alternativ behandling". NAFKAM's succes tilskrives i høj grad, at Aarbakke-udvalgets vurderinger og forslag var præget af en repræsentativ bredde, og at forbrugerperspektivet var vejet op mod offentlig styring. Hensynet til patienternes valgfrihed og sikkerhed var det overordnede princip sammen med en målrettet tilnærmelse mellem det offentlige sundhedssystem og KAM, siger forfatteren.

Det må være noget af forklaringen på, at f.eks. Sundhedsdirektoratet siden 2005 har anbefalet akupressur som førstevalg ved svangerskabskvalme, og at man har en bacheloruddannelse i akupunktur i Norge, som det nævnes i bogen.

Udvalgte KAM-metoder behandles i særskilte kapitler, og her fornemmer man en høj grad af ekspertise hos de enkelte forfattere.

Der redegøres for NAFKAM's forskningsmodel, WSR (whole systems research), og vigtigheden af at undersøge både systemeffekt og komponenteffekt af en given behandling uddybes flere gange undervejs med eksempler fra f.eks. homøopatien, hvor man diskuterer, hvorfor det er lettere at vise effekt af at gå til homøopat, end det er at vise effekt af det homø­opatiske middel alene.

Som grundpensum i KAM på mindst bachelorniveau vil bogen være særdeles velegnet, og hvis nogen ville oversætte den og tilføje et kapitel om danske forhold, blev den sikkert fremragende.

Af Bodil Gyllembourg Lissau, cand.med.vet., BN. Sygeplejerske på det kommunale rehabiliteringstilbud Strandhøj i Skodsborg. Bestyrelsesmedlem i Fagligt Selskab for Sygeplejersker med interesse for komplementær og alternativ behandling.

Hjælp til forandring

Mentor -

Sæt mentorskabet i system

Birgit Signora Toft og -Steen Hildebrandt
Børsens Forlag 2009
92 sider - 199 kr.

bog3Bogen er udgivet i bogserien "Kort til viden". Den lever op til seriens navn, idet den giver et kort og godt indblik i, hvad en mentorordning indebærer. Bogens formål er at invitere til at arbejde med mentorordningen. Mentorbegrebet er siden 90'erne taget systematisk i brug i Danmark. Først i store internationale virksomheder som et supplerende element i uddannelse af ledere og topledere, senere til anvendelse i leder- og medarbejderudvikling i både mindre og mellemstore offentlige og private virksomheder. I sygeplejen kan mentorordning anvendes på samtlige niveauer fra studerende til nyuddannede, nyansatte og ledere.

Bogen giver inspiration til at gå i gang med mentorordning. Der er en god beskrivelse af, hvad det kræver af virksomheden, i sygeplejen kunne dette f.eks. være en afdeling, der ønsker at iværksætte en mentorordning. Det er vigtigt at have en god organisation omkring mentorordningen og klare mål for ordningen. De rette personer skal udvælges til at være tovholder, mentorer og mentee (den, der har en mentor). De forventninger og forpligtelser, som mentorer, mentees, tovholdere og virksomheder kan have til en mentorordning, gennemgås i bogen.

Bogen beskriver, hvordan mentorordninger kan fremme og intensivere lærings- og udviklingsprocesser. Forfatterne skriver, at mentoren er en rollemodel, én man kan lære af, og én som er interesseret i at give viden og tanker videre til andre som inspiration til personlig og faglig vækst. Mentoren må altid fokusere på mentee'ens udfoldelsespotentiale og vækstmuligheder.

Det er mentee'ens behov, der igangsætter mentorrelationen, det kan være behov for hjælp til forandring eller et ønske om at få hjælp til at klare en udfordring. Forfatterne gør opmærksom på, at respekt, tillid og samtale, at lytte til og udtrykke sig over for andre mennesker, er vigtige bestanddele af mentorskabet. Flere steder i bogen videregiver forfatterne erfaringer, som de selv og andre har fået gennem arbejdet med mentorskab. Til slut gør forfatterne opmærksom på nogle af de bagsider, man skal være bevidst om, mentorskabet kan have.

Forfatterne vurderer, at mentorskab vil få øget betydning i de kommende år.

Bogen har et lille, handy format, der er let at gå til. Den er skrevet i et let og tilgængeligt sprog med mange relevante kildehenvisninger. En god begynderbog, hvis man ønsker hurtigt indblik i mentorordningen. Næsten en redskabsbog, selv om det ikke er forfatternes mål med bogen.

Af Ulla Gars Jensen, sygeplejerske, cand.scient.soc.Ansat som lektor og koordinator for -kvalificeringsuddannelsen og mentorordningen -ved Sygeplejerskeuddannelsen København, -Professionshøjskolen Metropol.

Hjerneskade efter ecstasy

Når festen er forbi - Livet efter ecstasy

Line Risberg
Forlaget Documentas 2009
192 sider - 249 kr.

bog4Efter at have taget ecstasy til 12 fester, ændrer Lines liv sig totalt. Før var hun en livslysten og begavet 20årig kvinde, nu er hun nedtrykt, angst og glemsom. Hun kan i denne tilstand ikke realisere de drømme, hun har med sit liv. I fire år behandles hun for en depression uden at fortælle om de 12 gange, hun tog ecstasy, fordi hun ikke kobler sine symptomer sammen med indtaget. Først da hun møder psykiateren Henrik Rindom, får hun forståelse for sammenhængen mellem ecstasy og symptomer.

Line får ny psykiater og kommer i anden behandling, hun begynder at dyrke sport og leve et struktureret liv, og langsomt får hun det bedre. Der er dog perioder med tilbagefald, hvor Line får black-out. Trods dette bliver Lines liv acceptabelt, men evnen til at forelske sig er desværre forsvundet for altid. I dag lever Line af at holde foredrag for unge og deres forældre om ecstasy bivirkninger ud fra egen historie.

Bogen rummer mange fine beskrivelser af, hvordan det er at leve med en hjerneskade efter at have taget ecstasy. Line skriver enkelt og ærligt. Psykiateren Henrik Rindom afslutter bogen med nogle medicinske betragtninger i forhold til ecstasy.

Af Berit Fekkes, -Psykoterapeut MPF og -sygeplejerske

Hurra for hygiejnen

Mikrobiologi - en grundbog for sygeplejestuderende
Margit Andreasen og -Lene Bech Hansen

Nucleus Forlag 2009-08-06
188 sider - 240 kr.

bog5Denne bog om grundlæggende mikrobiologi nåede ikke at medtage H1N1, nærmere betegnet influenza A, men forekomsten af influenza kan tjene som eksempel på, at opmærksomheden til stadighed må henledes på vigtigheden af faget mikrobiologi.

Hensigten med bogen har fra forfatternes side været at skrive en lærebog i mikrobiologi, som specifikt er rettet mod sygeplejestuderende, idet de i deres møde med patienter og pårørende må begribe de bagvedliggende grunde til smittespredning samt omstændighederne omkring infektionshygiejne. Bogen synes navnlig med dette in mente vellykket, da forcen ligger i bogens særlige fokus på sygeplejestuderende.

Den forklarer således på en anskuelig og informativ måde den grundlæggende mikrobiologi og de specifikke bakterier, virus og svampe, sygeplejestuderende kan møde i praksis. Desuden suppleres teksten ofte af illustrationer og fotografier, som befordrer de studerendes mulighed for at tilegne sig stoffet, ligesom to slags bokse i margen, benævnt henholdsvis "forklaring" og "supplerende viden", hjælper de studerende med at forstå stoffet og skaber nysgerrighed til videre studium. Det kunne dog være ønskeligt med kildeangivelser på fotografierne og tilsvarende en kraftigere fremhævning i teksten af de ord, der sideløbende forklares i margen. Det ville fremme læsevenligheden.

Bogen er opdelt i fire dele, og kapitlerne afsluttes med resumé samt relevante studiespørgsmål. De fire dele er henholdsvis "Mikroorganismer", "Mikroorganismer og infektioner", "Bekæmpelse af infektioner" og "Hospitalsmiljøet og infektioner". Sidste del har på fornuftig vis hygiejnedelen med, hvor andre bøger på området til tider har mangler på dette væsentlige område.

Andre mellemlange, videregående sundhedsuddannelser kan med fordel drage nytte af dette værk, dog må studerende på bioanalytiker-uddannelsen vende sig mod mere dybdegående litteratur inden for dette fagområde.

Denne nye bog er et vellykket værk med specifik adresse til sygeplejestuderende, og den optræder læsevenlig og indbydende.

Af Sonni Thelmark, cand.scient., underviser ved UCL, Sygeplejerskeuddannelsen i Odense.