Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs boganmeldelserne fra blad nr. 7, 2009.

Sygeplejersken 2009 nr. 7, s. 55-57

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Kortfattet og til tider overfladisk tekst

Merete Watt Boolsen
Spørgeskemaundersøgelser - fra konstruktion af spørgsmål til analyse af svarene
Hans Reitzels Forlag 2008
238 sider - 248 kr.

SY-2009-07-boeger%20(2)Bogen henvender sig til alle, der arbejder med spørgeskemaundersøgelser, enten fordi de selv skal konstruere et skema, eller fordi de skal inddrage data fra en allerede gennemført undersøgelse. Bogen bygger på undervisningserfaringer fra diplom- og masteruddannelserne.

Det pointeres, at emnet er belyst inden for konteksten af samfundsvidenskabelig forskning. Det er et klart valg fra forfatterens side, men det er et valg, der får konsekvenser flere steder i bogen, fordi væsentlige punkter ved gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser blandt patienter er udeladt.

Jeg tror ikke, at studerende på de sundhedsfaglige diplomuddannelser er i stand til at gennemskue forskellen mellem spørgeskemaundersøgelser inden for sundhedsvidenskab og samfundsvidenskab, og derfor kommer den klare samfundsvidenskabelige vinkel desværre til at virke mere vildledende end vejledende.

Forfatteren gør i forordet opmærksom på, at bogen er skrevet på baggrund af erfaringer fra egen undervisning. Skrivestilen og opsætningen bærer da også præg af at være bygget op over et PowerPoint foredrag, der er udvidet med tekst, der binder de enkelte slides sammen. Der mangler simpelthen forklarende tekst.

Det er derfor overladt til læserne at finde ud af, hvorfor det netop er dette eller hint, der er vigtigt, hvilke konsekvenser forskellene kan have i praksis osv. I en lærebog forventer jeg, at forfatteren har overvejet, om bogens målgruppe har behov for at blive præsenteret for denne form for problemstillinger, og at problemstillingerne bredes ud, så det ikke overlades til læseren at gætte sig til en relevant forklaring på, hvilke konsekvenser det har, om man læner sig op ad den ene eller anden definition. Kort sagt savner jeg de ord, der vil blive knyttet til netop denne slide.

Der gives en hel del eksempler i bogen, disse er hentet fra "Kulturvaneanalyseundersøgelsen". Det er altid godt med eksempler til at understrege, hvordan teori skal forstås og anvendes, og bogen har mange faktabokse, der fremhæver vigtige elementer. Men generelt er teksten meget kortfattet og til tider overfladisk.

Flere passager skal man læse flere gange for at blive klar over, hvad der menes. Det virker som om, der er anden litteratur, der forudsættes læst, men dette er ikke beskrevet. Jeg mener ikke, bogen er velegnet til studerende inden for de sundhedsfaglige diplomuddannelser eller på bachelor-, master- eller kandidatuddannelsen inden for sygeplejevidenskab, dels på grund af det samfundsvidenskabelige perspektiv, dels på grund af bogens sproglige udformning. Der findes anden litteratur, jeg vil benytte mig af først.

Takt og tone i god formidling

Mette Hald

Præsentation og formidling

Forlaget Academica 2008
117 sider - 198 kr.

SY-2009-07-boeger%20(3)Bogen er skrevet som en hjælp for studerende på videregående uddannelser og handler om, hvordan man bedst formidler sit budskab. Bogen er kort, og det er let at få et hurtigt overblik over de væsentlige elementer, der fremmer den gode formidling.

Forfatteren arbejder med 10 elementer, der har betydning for den gode formidling. Fem af disse 10 handler om kommunikation, ét om disponering af stoffet, ét om træning af stemmen, ét om personlig power, ét om visuelle hjælpemidler og ét om evaluering af egen præstation via spørgeskemaer.

Bogen slutter med et afsnit om etikette i forhold til at gå til selskab ud fra Inge Corells bog om takt og tone. Det virker besynderligt i en bog om formidling, men forfatteren begrunder sit valg med, at takt og tone handler om at være til stede og være opmærksom på dem, man er sammen med, og det er en god træning i forhold til at skulle formidle.

Bogen virker relevant i forhold til at skulle formidle et fagligt stof. Ideen med at skrive en bog til mennesker, der er optaget af et fagligt emne og ikke har tid til også at fordybe sig i formidlingens kunst, virker relevant. De pædagogiske og kommunikative teorier er i bogen omsat til små korte afsnit, der afsluttes med relevante spørgsmål til læseren, herved kan den travle studerende hurtigt sætte sig ind i formidling. Bogen er læst på et par timer.

En helgardering fra redaktøren

Claus Vinther Nielsen (red.)

Rehabilitering for sundhedsprofessionelle

Gads Forlag 2008

368 sider - 350 kr.

SY-2009-07-boeger%20(4)Har du empati, nysgerrighed og interesse for rehabilitering" Ifølge redaktøren, Claus Vinther Nielsen, er det en fordel, når man læser bogen.

Hvilken forskel er der på behandling, pleje, genoptræning, forebyggelse, sundhedsfremme og rehabilitering" Hvilken betydning har diagnosen i rehabilitering" Hvilke kompetencer kræver det af fagfolk" Bogen giver svar, men lover samtidig at de ikke er enkle, og med ikke mindre end 25 forskellige og meget erfarne forfattere inden for rehabiliteringsfeltet med forskellige fag- og praksisområder (og videnskabstraditioner) bliver det også et bredt svar.

Svarene gives på forskellige (fag)sprog, hvoraf nogle er mere teoretisk funderede end andre, men de kan stadigt inspirere og udfordre det behandlingsparadigme, som er det fremherskende i sundhedsplanlægningen i dag. Det nærmer sig en helgardering fra redaktøren uden garantier, specifikke anbefalinger eller metoder til praksis.

Kan man så lære noget nyt ved at læse bogen" Bestemt ja! Bogens force er netop den brede tilgang til rehabilitering, og der er flere kapitler, jeg vil fremhæve: Den historiske og danske udvikling inden for rehabilitering; forståelig beskrivelse af ICF, sygdoms- og sundhedsbegreber i rehabiliteringspraksis, beskrivelse af de specifikke kompetencer, rehabilitering kræver af fagfolk sammen med organisering og beslutningsprocesser fra henholdsvis borgerens, de pårørendes og fagfolks perspektiv.

Med særlig inter-esse læses om sygeplejerskers bidrag i et tværfagligt rehabiliteringsteam. Sygeplejersker arbejder på tværs af sektorer, har fokus på kropsligt velvære, sikrer videre udførelse af terapeuters træningsindsats i hverdagslivssituationer, involverer pårørende, er ofte tilgængelige 24 timer og står hyppigt for koordinering og organisering af rehabiliteringen.

Fremtidens udfordring bliver ifølge forfatteren, om sygeplejersker forstår sig selv som selvstændige bidragydere i det tværfaglige samarbejde på linje med terapeuterne.

Bogen er opdelt i seks afsnit ud fra, hvorledes et undervisningsforløb for studerende om rehabilitering kan tilrettelægges (historisk, begreber, mål/målgrupper, kompetencer, organisering og lovgivning). Kapitlerne i de enkelte afsnit kan læses uafhængigt af hinanden, da bogen er yderst pædagogisk opbygget og velskrevet med forord til hvert kapitel. Bagest findes en forfatterbeskrivelse, som er væsentlig at have in mente, når man skal forstå baggrunden for den enkelte forfatters indfaldsvinkel til rehabilitering.

Det centrale i rehabilitering er, at den professionelle interesserer sig for patienten og hermed menneskets hverdagsliv og stiller spørgsmål uden at forvente bestemte svar. Så ja, empati, nysgerrighed og interesse for rehabilitering er til stede, især efter at have læst bogen!

Brugsanvisning til børn

Else Guldager

År 1

- når I har fået barn

Lindhardt og Ringhof 2008
352 sider - 299 kr.

SY-2009-07-boeger%20(5)At få det første barn er en stor omvæltning, og der opstår pludselig mange spørgsmål, som der søges svar på. Else Guldager, som gennem mange år har beskæftiget sig med børns udvikling og sundhed, prøver i denne bog at give svar på disse spørgsmål.

 Bogen er skrevet ud fra det børnesyn, som opstod gennem 90'erne, hvor børn opfattes som kompetente iagttagere og brugere af den verden, der omgiver dem, og forældrene ses som velorienterede voksne, som vil deres børn det bedste. Dette syn kan volde problemer, når man, som forfatteren, gerne vil øse ud af al den viden, man besidder, uden at virke bedrevidende.

Bogen er inddelt i fire kvartaler, og i hvert kvartal gennemgås barnets udvikling, trivsel og behov. Der fokuseres på, hvordan det er at være forældre i disse forskellige perioder af barnets første år, og hvordan samspillet er mellem barn og forældre. Bogen gennemgår bl.a. emner som amning, søvn, ernæring, motorisk udvikling, mental udvikling, samspil mellem barn og forældre, parforhold og forældreskab.

Der er næsten ingen ende på alle de oplysninger, bogen rummer, og hvis bogen læses, inden barnet er kommet til verden, kan den virke meget overvældende. Dette gør den samtidig til et godt opslagsværk, fordi der er svar på både det, man som nybagte forældre har brug for at vide, og det som man ikke vidste, man behøvede at vide. Det gælder dog kun, hvis man har fået et sundt og rask barn, som er født til terminen. Forældre til præmature, tvillinger eller handicappede børn kan naturligvis benytte bogens mere generelle oplysninger, men henvises derudover til anden litteratur.

Bogen adskiller sig fra andre bøger til nybagte forældre ved at henvende sig til begge forældre. Der er således separate afsnit til mødre og fædre. Det er en fordel at henvende sig på forskellig måde til kønnene, men af og til bliver forfatteren rigelig skarp i mælet over for fædrene, hvilket skurrer i mine ører. Mødrene synes der derimod at være større forståelse for.

Generelt henvender bogen sig til de mere læsevante forældre, som tror, at der findes en brugsanvisning til børn. Der levnes ikke så meget plads til den tro på vores instinkter, som jeg synes er meget vigtig for nybagte forældre.

Der følger en cd-rom med til bogen, hvor man kan finde aktuel information og selv samle billeder og små historier. Her findes også vækstkurver, så man som forældre har mulighed for selv at indtegne, hvor på kurven ens barn ligger.

Bogen indeholder mange citater fra forældre og sundhedsplejersker, og der er rigtig mange billeder, som er stemningsfyldte og nutidige. Jeg savner dog billeder, der ikke kun afspejler idel lykke i etnisk danske familier.

En autoritet i en svær tid

Solveig Esmann og Gregor B.E. Jemec

Psoriasis

- en håndbog for børn og voksne

Munksgaard Danmark 2008
144 sider - 168 kr.

SY-2009-07-boeger%20(1)"Hvad kan denne bog, som nettet ikke kan"" spurgte jeg Olav, en patient med psoriasis, og Sidse, mor til et barn med psoriasis.

De fik bogen med hjem 14 dage hver, og deres fælles udmelding var: "Sammenligner jeg med nettets tilbud, som er righoldige, kan denne bog ikke give ret meget mere, men hvis jeg tør nøjes med at stole på én bogs forfattere, så er denne bog en kæmpe hjælp i vores hverdag."

En håndbog er dejlig at have, den er jo ved hånden, og denne bog giver læseren det, han har brug for i situationen: Autoritet i en svær tid.

Bogen henvender sig til personer, der enten selv har psoriasis, eller er pårørende til én, der har det.

Kan jeg anbefale bogen til patienterne?

Som ikkefagperson er det næppe en bog, man læser fra ende til anden, medmindre man selv eller ens pårørende har fået diagnosen, men det er vigtigt, at sprogbruget er forståeligt og indholdsfortegnelsen klar og fyldestgørende. Og så synes jeg, at en bog, jeg skal anbefale patienterne at købe, skal indeholde noget, som de ikke kan gå hen og hente fra nettet - opdateret til dags dato.

Som sygeplejerske kan man ikke læse en fagbog, som om man ikke er fagligt funderet. Men jeg ved ikke meget om psoriasis, og som læsningen skrider frem, finder jeg ud af, at der er rigtig meget, jeg ikke ved, og at bogen netop, som Olav sagde, er autoritativ. I begyndelsen kan man blive lidt irriteret over det noget docerende sprogbrug, men det vænner man sig til og bliver endog ganske glad for, at der ikke er sproglige årsager til forstyrrelse i forståelsen.

Lektor Lars Emil Hansen, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, RUC, påstår, at der er tre betingelser for, at voksne lærer: Tid, kærlighed og forstyrrelse. Lidt forstyrrelse får jeg, når der indledningsvis henvises til dråbeformet psoriasis, som om jeg havde hørt om dette tidligere i bogen.

Diagnosen og forklaringen kommer først senere i bogen. Det er dog den eneste forstyrrelse, jeg kan få øje på. Kærlighed: Bogens forfattere udviser en stor menneskelig interesse, som smitter læseren. Billederne og teksten rummer forståelse for de store smerter på sjæl og legeme, som patienterne har, men bogen holdes stadigvæk i et nøgternt og professionelt sprog. Tid: Bogen kræver ikke den store tid, den er letlæselig og grundig på én gang

Men troede man, at man bare skulle bruge den som opslagsbog, ja, så tager bogen tid, for man bliver indfanget af forfatternes grundighed, så man læser højst sandsynligt mere, end det man satte sig for. Særligt afsnittet om hverdagen med psoriasis vil vække interesse, da det kommer ind på mange væsentlige emner: Tøj og skæl, nærings- og nydelsesmidler, seksualitet og lov om dagpenge bare for at nævne nogle enkelte.

Olav og Sidse kan roligt købe bogen og læne sig op ad dens autoritet; hvis de vælger at tjekke informationer på nettet, ja, så bruger de blot lidt ekstra tid, og det lærer man jo af.