Sygeplejersken 2010 nr. 11, s. 59-61

Muslimske borgeres særlige plejebehov

Anne Ehlers og Grethe Hjul Mandrup

Krop og religion - Kulturværdier og religion i plejen af den etniske ældre

Books on Demand 2010
139 sider - 99 kr.

SY-2010-11%20(1)Forfatterne ønsker at vise, at der er behov for mere viden om religion i plejen af ældre med muslimsk baggrund. Grundlaget er tidligere sundhedsplejerske og indvandrerkonsulent Grethe Hjul Mandrups otte interview med ældre muslimske patienter fra Mellemøsten og deres pårørende samt 14 interview med hjemmesygeplejersker, sundhedsvejledere, ergoterapeuter, sygehjælpere og social- og sundhedshjælpere lavet af universitetsstuderende.

Interviewene er sat ind i en teoretisk struktur baseret på Madeleine Leininger, Irena Papadopoulos og Ingrid Hanssen. Dertil bidrager Grethe Hjul Mandrup med sine mange års erfaring i at møde muslimske familier i deres eget hjem. Kulturværdier er omdrejningspunkt i bogen, og hertil hører religion.

Sognepræst Anne Ehlers paralleliserer ritualer inden for kristendom og islam, så den læser, der mangler muslimske ritualer, kan lade sig inspirere her, hvor de fem søjler: trosbekendelsen, bøn, almisse, faste og pilgrimsrejse gennemgås i sin praktiske udfoldelse. Bønnerne er forbundet med renselse, hvorfor der argumenteres for, at hjælp til hygiejne tilpasses borgernes behov for at udleve muslimske traditioner, så renselse kan forenes med bønnen og hverdagslivet forblive trygt og overskueligt.

At der er behov for mere viden, afspejler udsagnet fra en tyrkisk social- og sundhedshjælper:

"Det kan være en katastrofe, at de kommer på plejehjem. De pårørende passer den ældre til det sidste, indtil de ikke kan mere, men det kan omgivelserne have svært ved at forstå! Det er hårdt for de pårørende. Ikke nok med at deres far eller mor er dement, de bliver også hakket på." Offentlig pleje fravælges af muslimske familier. Læserens nysgerrighed vækkes. Der må være noget at lære.

I bogen kan hentes en rigdom af detaljer om muslimske borgeres særlige behov og plejeforløb. Refereret erfaringsviden og tilhørende sygeplejeteorier bringer læseren ind i, hvad sygepleje kan være og kan betyde for muslimske patienter. Forfatterne bekræfter bogens præmis, at den muslimske borgers tillid til den professionelle hjælp afhænger af, at plejepersonalet gør sig i stand til at skelne mellem rent og urent hos den enkelte borger, fordi ydre renhed giver en indre oplevelse af renhed. Kernen i en muslimsk religiøs følelse.

I de dele af plejesektoren, hvor man ønsker indsigt i at imødekomme ældre muslimske patienters behov for religionsudfoldelse, kan bogen anbefales for sit indgående kendskab til området. Målgruppen er plejegrupper inden for ældresektoren.

Af Grete Mygind, cand.comm. med speciale i psykologi, underviser på Social-og Sundhedsskolen, København.

Mellem det pinefulde og det lindrende

Klaus Hornebo Jensen

En ny dagsorden - livet under og efter en kræftsygdom

Forlaget '94, 2010

SY-2010-11%20(2)Halvdelen af de danskere, som får kræft, overlever, fortæller Kræftens Bekæmpelse.

Fokus på overlevelse er målet med denne lille, letlæste og fængslende beretning om en kræftramt børnefamilie.

Bogens forfatter oplever som 40-årig efter en juleferie i vellevned at blive indlagt med obstipation, som viser sig at være forårsaget af colon cancer. De gode nytårsforventninger bliver udskiftet med angst, operationer, kontroltab, stomi, kemobehandling, bivirkninger, bekymringer og møde med en omverden, der opfatter en kræftdiagnose som en dødsdom.

Sygdomsperioden igennem fastholder forfatteren en tro på, at han vil overleve. Han søger under sine indlæggelser efter fortællinger fra andre kræftramte, der oven på behandlingsforløb er blevet raske. Forgæves. Tidligt i sygdomsforløbet går han derfor i gang med at skrive den dagbog, som danner baggrund for bogen. At dagbogsskrivning samtidig skaber et personligt refleksionsrum bliver en uvurderlig sidegevinst, som forfatteren i bogen anbefaler medpatienter.

Ønsket med bogen er at inspirere patienter og pårørende til at omstøde dødsdommen til en tro på, at den ikke behøver at blive en realitet.

Et kalenderblad er illustration på bogens forside og ved hvert kapitel. På kalenderbladet er en aftale kl.17 om at køre Marie, datteren på 10 år, til ridning overstreget, for i stedet at gøre plads til en samtale på sygehuset. Med et lille virkemiddel øges læserens indblik i, hvad kræftsygdom gør ved familien. Det er en evne, forfatteren har. Med små virkemidler at give en dyb forståelse for de udfordringer, der følger med livstruende sygdom. Bogen er dedikeret patientens hustru, som igennem sygdomsforløbet trak et stort læs og blev godt brugt.

De korte kapitler har fokus på både patient, sygehuspersonale og de pårørendes vilkår igennem kræftbehandlingen. I en nuanceret beskrivelse får Klaus Jensen fortalt om lidelsesfuldt kontroltab, at skabe mening, og om, hvordan han fandt styrken til at genoptage livet efter sygdommen.

Afslutningsvis interviewer han sin hustru og børnene om forløbet. Emil på 14 år fortæller: "Det har overrasket mig meget, hvor slemt det er med sygehusene, hvor der ofte har været beskidt, dårlige faciliteter og for lidt personale, ligesom der mange steder lugter af sygdom." Emil afslutter: "Jeg ville ønske, at nogen havde været bedre til at støtte mor undervejs. Hun hjalp far og os meget, men fik ikke megen hjælp selv."

Forfatteren formår åbenhjertigt at balancere sin fortælling imellem det pinefulde og det lindrende.

Hver tredje dansker får kræft, og forekomsten af kræft stiger stadig, men dødeligheden af kræft er ikke stigende. Godt, at kommende kræftpatienter kan finde denne fortælling om kræftsygdom og helbredelse.

Af Jorit Tellervo, projektmedarbejder, Palliativt Videncenter.

En togtur med forældre-barn-samspil i teori og praksis

Kari Killén

Barndommen varer i generationer. Forebyggelse af omsorgssvigt

320 sider - 298 kr.
2. udgave Hans Reitzels Forlag 2010

SY-2010-11%20(3)De første sider af denne bog blev konsumeret i lyntoget fra København til Jylland. Jeg havde fået plads i en livlig kupe med både sigt og lyd til et par børnefamilier på vej på weekend. Den ene familie var en far og hans fire-femårige datter.

De satte sig godt til rette og hev gode ting op af tasken, lidt at spise og drikke og et puslespil, som de i fællesskab gav sig til at lægge. De sad begge koncentrerede om opgaven og så ud til at nyde hinandens selskab og samværet. Den anden familie var en far, mor og deres to drenge på henholdsvis tre-fire og syv-otte år.

Moderen satte sig med benene oppe på dobbeltsædet for at få sig en lille én på øjet. Faderen pakkede en computer ud for øjnene af et par forventningsfulde drenge, som håbede på en tegnefilm. Dette ønske blev irriteret afslået, far skulle på nettet. Den store dreng trak hen i den anden ende af kupeen og satte sig stille og så ud ad vinduet.

Den lille havde stadig kræfter i behold og prøvede at påkalde sig forældrenes opmærksomhed ved hvert femte minut med høj stemme at proklamere:

"Jaj ska' tis." Det var faderens tjans at gå af sted, og han blev tiltagende irriteret over afbrydelserne og den hoppen rundt på sædet, der var indimellem turene afsides. Det affødte nogle lidt hårdhændede irettesættelser, som fik den lille til at sætte i høje hyl og krybe op på skødet af den halvsovende mor. Således fik jeg sat billede og lyd til afsnittene om kontakt, tilknytning og forældre-barn-samspil.

Kari Killéns "Barndommen varer i generationer" er kommet i en ny og revideret 2. udgave. Den handler om forebyggende arbejde med barn-voksen-relationer. Primær, sekundær og tertiær forebyggelse er erstattet af en ny terminologi: universal forebyggelse, selektiv forebyggelse og indiceret forebyggelse. Denne bog beskæftiger sig med universal og selektiv forebyggelse. Indiceret forebyggelse er beskrevet i "Omsorgssvigt er alles ansvar"(Killén 2005).

"Det universalforebyggende arbejde udføres i sundhedsplejen og identificerer risikofaktorer og problemer, hvor der er behov for selektiv forebyggende hjælp. Dette er et af de vigtigste argumenter for at investere i det universalforebyggende arbejde." Denne bog er en gave til trængte sundhedsplejersker, som ser deres universalforebyggende arbejde truet af beskæring ind til de bare knogler. Med vanlig letforståelig og konkret tilgang beskriver Kari Killén forskellige vinkler på det forebyggende arbejde med henvisninger til undersøgelser og forskning på området. "Barndommen varer i generationer" er et godt bekendtskab, og nye læsere kan med fordel starte her. Gamle venner kan benytte lejligheden til at genopfriske venskabet.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.

Følg tvillingegraviditeten tæt

Joan Tønder Grønning

Uge for uge - kalender for dig, der venter tvillinger

Forlaget TekstXpressen 2010

120 sider - 248 kr.

SY-2010-11%20(4)At vente tvillinger er noget helt specielt, og det formår Joan Tønder Grønning i denne kalender at få sat fokus på. Som kommende tvillingemor har jeg erfaret, at der er noget om det der med udbud og efterspørgsel! Selvom der bliver født flere og flere tvillinger i Danmark, findes der ikke meget litteratur, som henvender sig specielt til kommende tvillingeforældre. Men med denne lille kalender kan man detaljeret følge tvillingegraviditeten helt tæt, og den beskriver uge for uge, hvad der sker inde i mors mave, og hvordan tvillingerne udvikler sig gennem graviditeten.

Hver uge er der plads til at notere personlige tanker og indsætte mavebilleder eller scanningsfotos. Jeg har personligt benyttet mig af dette, og netop set det som en god måde at få styr på alle de tanker, der følger med det at skulle være tvillingemor. Ligeledes er de personlige noter og billeder dejlige minder at have, ikke mindst når børnene bliver større og selv kan læse, hvordan det var, da de lå inde i mors mave.

Kalenderen indeholder små notitser fra Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger for svangreomsorgen, og forfatteren har tilføjet sine egne noter med henblik på at gøre disse anbefalinger specifikke for den tvillingegravide. Herved undgås tvivlsspørgsmål, f.eks. i form af om der skal tages ekstra kosttilskud, når man venter tvillinger.

De fleste fagfolk, jeg har mødt på min vej som "uerfaren gravid", har en tendens til at tro, at når man er sygeplejerske, har man en stor viden inden for områder, som også vedrører graviditet. Det er ikke tilfældet, og derfor har denne lille kalender gjort det hele mere simpelt, ikke mindst fordi den er letlæselig og ligetil.

Kvaliteten af det faglige indhold er sikret af kompetente fagfolk, men kalenderen er skrevet på et niveau og i et sprog, som ikke henvender sig til sygeplejersker, medmindre de selv har tvillingegraviditet inde på livet. Derimod kan sundhedsplejersker anbefale kalenderen til kvinder, der venter tvillinger.

Af Mette Nørtoft Jensen, sygeplejerske, klinisk vejleder, Regionshospitalet Hammel Neurocenter.