Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Hold på de studerende - ellers zapper de videre

Udfordring. Hver gang 10 sygeplejestuderende begynder på uddannelsen, er der udsigt til, at tre falder fra. Sygeplejersken tegner her et portræt af udfordringerne med at uddanne nok til fremtidens hvide kitler.

Sygeplejersken 2010 nr. 14, s. 22-24

Af:

Marianne Bom, journalist

1410-22-01-2

I juli fik omkring 3.000 nye studerende besked om, at de var optaget på sygeplejerskeuddannelsen landet over. Søgningen til sygeplejerskeuddannelserne satte dermed rekord, og fremtidens patienter har så rigeligt brug for dem alle. For i de kommende år bliver der ifølge prognoserne mangel på sygeplejersker, bl.a. fordi mange ældre sygeplejersker går på pension.

Men langtfra alle de nye studerende vil gøre uddannelsen færdig, hvis det går, som det plejer. I de seneste mange år er tre ud af 10 faldet fra undervejs i studiet. Hvis den tendens fortsætter, vil 900 af de netop optagne studerende aldrig blive sygeplejersker.

På uddannelserne prøver man med mange forskellige midler at stoppe "flugten", og nogle professionshøjskoler melder, at flere studerende nu ser ud til at holde fast. Men endnu har resultaterne ikke vist sig i statistikken. Vi belyser de væsentligste årsager til frafaldet - og søger svar på, hvad der kan gøres ved det.                                                                     

Foto: Søren Svendsen

Udfordring nr. 1: De studerende er en broget skare


De studerende hver især skal føle sig velkomne socialt. Desuden skal undervisningen tilrettelægges differentieret, så den passer vidt forskellige erfaringsgrundlag og læringsstile: boglige, praktisk anlagte og stærkt professionsorienterede

Sygeplejestuderende er generelt lidt ældre end andre studerende. Erfaring kan være en fordel, men den "flakkende" baggrund kan være en ulempe for uddannelserne, hvis de studerende stadig er usikre på, hvad de vil.
Uddannelserne må tage de studerende, som de kan få. Kun få sygeplejeuddannelser har adgangsbegrænsning.
 

Udfordring nr. 2: Det første år er det værste


De studerende siver mest på de to første semestre. Indsatsen mod frafald skal begynde fra dag ét. Særligt studerende med højt karaktergennemsnit og med lavt snit forsvinder, mens middelgruppen oftere bliver.

Det er en udfordring hurtigt at udbrede professionens identitet til de studerende, så de føler sig "på rette hylde", og det er en udfordring at skabe sammenhæng mellem teori og praksis, så den studerende f.eks. møder ensartede krav begge steder.

Den første praktik kan skræmme mange væk, hvis den ikke forberedes og gennemføres optimalt i samarbejde med medarbejdere i klinikken.
 

Udfordring nr. 3: Professionshøjskolernes udvikling


Professionshøjskolerne er gennem fusioner blevet store organisationer, hvor underviserne risikerer at bruge meget krudt på interne, organisatoriske forhold, hvilket kan aflede fokus fra de studerende.

Professionshøjskolerne skal leve op til krav om at præstere udviklingsbaseret undervisning. Det kan blive en styrke, men skaber også risiko for en akademisk undervisning. Den vigtige case-baserede undervisning risikerer at blive trængt.

Det er en udfordring i højere grad at inddrage undervisere fra klinikken. Uddannelsen har ikke så stor tradition for at trække på fagets udøvere som f.eks. medicinstudiet og andre uddannelser, der har lille frafald.

 

Udfordring nr. 4: Sygeplejerskefagets image og arbejdsvilkår


For bare 15 år siden søgte borgerskabets dygtige piger ind på sygeplejeskolerne. I dag studerer de medicin eller andre videregående uddannelser, bl.a. fordi sygeplejefaget ikke har samme prestige.

Der er behov for, at uddannelserne får hjælp fra arbejdsmarkedets parter til at tale fagets image op, så uddannelserne kan rekruttere attraktive, egnede studerende.

Der er behov for at synliggøre de positive og spændende sider af faget, som det f.eks. forsøges i studiehvervekampagnen Hvid Zone, hvidzone.dk.

 

Udfordringerne er blevet til på basis af interviews med studievejledere og undervisere på fem professionshøjskoler, forskningsleder Torben Pilegaard Jensen fra AKF, Anvendt KommunalForskning, kontorchef Janet Samuel, Danske Regioner, samt skriftlige kilder som:

Analyser af frafald i Holstebro og Århus fra Professionshøjskolen VIA University College.

"Sygeplejerskeuddannelsen - de studerendes vurdering og frafald", AKF, 2006. akf.dk.

"Professionsbacheloruddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre", AKF, 2008.

"National strategi for Velfærdsuddannelserne", 2009. www.regioner.dk.

"Tværsnit af sygeplejerskeuddannelsen - På baggrund af akkrediteringen 2009", 2010, fra Danmarks Evalueringsinstitut, www.eva.dk.

TEMA: studerende falder fra uddannelsen