Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Klar besked om ventetid

Artiklen beskriver, hvordan personale kan anslå omtrentlig ventetid, f.eks. på en skadestue. Beregningerne kan desuden gøre det klart, hvor stor en kapacitet det enkelte behandlingssted er i besiddelse af.

Sygeplejersken 2010 nr. 15, s. 36-37

Af:

Thomas Lill Madsen, cand.polit.

Som patient har mine oplevelser med det danske sundhedssystem i overvejende grad været positive: omhyggelig behandling og venligt personale. Der er dog et enkelt punkt, hvor jeg mener, at tingene kan gøres bedre: information om ventetid. Det har tit undret mig ved ankomst til et venteværelse, at det oftest er umuligt at fravriste personalet en indikation for, hvor lang ventetiden kan blive.

Egentlig burde det være relativt nemt: jo længere kø, jo længere ventetid. Hvis jeg er nr. 4 i køen, skal der færdiggøres fire patienter, før jeg kan komme til. Har en skadestue f.eks. kapacitet til i gennemsnit at behandle netop fire patienter i timen, så må ventetiden typisk være 60 min.

Lidt sværere bliver det at tilføje den nyttige oplysning om usikkerheden på den middelværdi. Det er jo rart at vide, om man kan nå tilbage fra et byærinde. Det er umiddelbart vanskeligt at forholde sig til usikkerheden, og jeg gætter på, at netop dette er en væsentlig grund til, at det er så svært at få noget at vide om ventetider.

Overslag kan beregnes

I praksis er det muligt, at man her må ty til en tabel, men et overslag kan beregnes nogenlunde enkelt i en tilnærmet udregning:

  • Hvis kønummeret er lig med 1, er usikkerheden 15 minutter (tro på det!).
  • Derefter er usikkerhed proportional med kvadratroden af kønummeret.
  • Altså, for kønummer = 4 er usikkerheden 2*15 minutter.

Derfor kommer jeg i to ud af tre tilfælde til at vente mellem 30 og 90 min., idet 30 = 60 - 2*15 og 90 = 60 + 2*15. Der er 1/6 sandsynlighed for, at ventetiden bliver hhv. kortere eller længere. Tilsvarende hvis køen var ni: I middel 135 min., +/- 15*3 = 90 til 170 min.

Jeg har testet formlen på data for 27.000 patientforløb fra skadestuen på Frederiksberg Hospital (venligt stillet til rådighed af overlæge Allan Kofoed-Enevoldsen) for at efterprøve, om det nu også virker i praksis. Og svaret er både ja og nej. Gennemsnittet bliver rigtigt, men spredningen er dobbelt så stor som ventet, når kønummeret beregnes ud fra ankomstrækkefølgen. Dette holder kun meget delvist, da visitator prioriterer patienterne. Det kan formlen selvfølgelig ikke tage højde for. Indsætter man derimod det reelle kønummer, finder jeg, at både middelværdi og spredning udregnes rigtigt.

Formel i et regneark

Derfor, hvis du som sygeplejerske har patienter, som venter i kø, kan du informere om ventetiden efter følgende system:

  1. Find én gang for alle ud af, hvor mange tilfælde dit system gennemsnitligt kan klare i timen. Kald det tal for K.
  2. Vurdér, hvor mange der kommer før mig, N.
  3. Oplys, at jeg i middel skal vente 60*N/K minutter.
  4. Og at usikkerheden er +/- kvadratrod (N)*(60/K) minutter.
  5. Informér om specielle forhold, der kan forlænge eller formindske ventetid.

Formlen kan evt. indtastes i et regneark på to min. Patienterne vil være godt tilfredse, og måske bliver din egen afdeling også klogere ved øvelsen, for hånden på hjertet: Ved I allerede i tørre tal, hvor stor jeres kapacitet egentlig er?

Thomas Lill Madsen arbejder som selvstændig konsulent.