Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Ledelsen siger: Der er sket beklagelige fejl

Klogere. Omstruktureringsprocessen på Ortopædkirurgisk Afdeling på Næstved Sygehus kunne ikke have foregået meget anderledes, mener ledelsen, der dog også erkender, at der er sket fejl.

Sygeplejersken 2010 nr. 15, s. 16

Af:

Christina Sommer, journalist

SY-2010-15-14bFoto: Søren Svendsen

Ledelsen på Ortopædkirurgisk Afdeling på Næstved Sygehus har gjort, hvad den kunne for at føre sine medarbejdere godt igennem den aktuelle omstruktureringsproces. Men der er også sket fejl, erkender ledende oversygeplejerske Lone Hartmann bl.a. i forbindelse med den såkaldte ønskeproces, hvor svarfristen i første omgang var for kort.

"Vi har en stram tidsplan, vores endelige deadline er 1. januar 2011. Vi ønskede at give alle medarbejdere seks måneders varsel, og der var både påske- og sommerferie at tage hensyn til. Derfor blev svarfristen uheldigvis så kort i første omgang," siger hun.

At medarbejderne også blev i tvivl om, hvor bindende deres ønsker om fremtidig arbejdsplads egentlig var, er ærgerligt.

"Vi havde forsøgt mundtligt at informere dem om, at der var tale om tilkendegivelser, som godt kunne ændres bagefter. Vi er efterfølgende blevet meget opmærksomme på, at det ikke skal hedde "ønske", da det kan virke mere bindende for begge parter. Med processen ønskede vi som ledelse at få et billede af, hvor medarbejderne kunne se dem selv i fremtiden, for der er ingen grund til at placere en medarbejder i Køge og en anden i Næstved, hvis de egentlig helst vil bytte pladser. Men vi kunne ikke love at tage hensyn til alle ønsker, det kunne vi jo heller ikke, og det kan vi heller ikke fremover."

Lone Hartmann kan også godt se det utilfredsstillende i, at der næsten kun var geografiske oplysninger om de fremtidige arbejdspladser.

"Størstedelen af medarbejderne i Næstved skulle flyttes til Slagelse, som på det tidspunkt stod midt i en lignende proces, så vi havde simpelthen ikke den detaljerede viden på plads på det tidspunkt. Og sådan har det desværre også været med andre ting, vi har løbende informeret skriftligt og mundtligt, vi har ikke holdt noget hemmeligt. Man kan nok aldrig informere nok, men vi har heller ikke kunnet svare på alt, og det kan jo også tolkes som mangelfuld information," siger Lone Hartmann.

Unødvendig usikkerhed

Hun er dog helt med på, at det skabte stor usikkerhed, da nogle medarbejdere først mundtligt fik at vide, de skulle til Køge, for få dage senere at modtage et brev, hvor der stod, at Køge Sygehus ikke var enig i den beslutning.

"Det kan jeg kun beklage, det skulle selvfølgelig have været på plads, før vi gav medarbejderne i Næstved besked, og det kom da også hurtigt på plads efterfølgende."

At medarbejderne i Ringsted havde førsteret til stillingerne i Næstved, er en simpel konsekvens af en beslutning i april på MEDhovedudvalget i Region Sjælland.

"Her står sort på hvidt i de personalepolitiske retningslinjer vedrørende strukturændringer, at medarbejdere og ressourcer flytter med opgaverne. Ringsted har kun elektive patienter, og da de i fremtiden samles i Næstved, flytter medarbejderne med her."

Hun er uenig i, at ledelsen har været dårligt forberedt og vidst for lidt om jura.

"Jeg medgiver gerne, jeg ikke kender juraen i detaljer, men vi har heldigvis en god HR-afdeling, og vi har haft tæt kontakt med en chefkonsulent, der også er jurist, gennem hele processen. Nu skal vi i gang med en lignende, men mindre proces på Nykøbing Falster Sygehus, og jeg føler mig afgjort bedre rustet denne gang, fordi vi lige har været igennem det her. Men hvornår er man godt nok forberedt"" spørger Lone Hartmann, der dog ikke er i tvivl om, at processen har kostet gode medarbejdere.

"Omstruktureringsprocesser koster helt sikkert tab af kompetencer. Der går kvaliteter tabt i første omgang, som man skal ud og arbejde for at få op at stå igen, og det skal vi nok få," siger hun og glæder sig over, at mange af de medarbejdere, der i første omgang var kede af at skulle flytte, er optimistiske igen.

"De så helst, at alt var som før, men nu hvor de har fået kontakt til deres kommende arbejdsplads og ledere, begynder de også at kunne se det mere overordnede og positive i omstruktureringen," siger hun.

1510-16-01-1